Бюджети для громадян. Чому варто повчитись у новостворених ОТГ?
Чи задумувались ви колись над тим, скільки жителів знають бюджет свого міста? Досвід підказує, що ця цифра була б невтішною для громадських активістів. Проте й тут є світло надії, і походить воно з ...
Додано:
Олександр Равчев
Чи задумувались ви колись над тим, скільки жителів знають бюджет свого міста? Досвід підказує, що ця цифра була б невтішною для громадських активістів. Проте й тут є світло надії, і походить воно з маленьких містечок і селищ, які створюють об’єднанні територіальні громади.
Так, це може здатись дивним, але ми рухаємось до ситуації, коли жителі новостворених ОТГ краще орієнтуються в своєму місцевому бюджеті, ніж мешканці великих міст. І справа тут не лише в масштабі.
Зростання поінформованості жителів про фінансову ресурси громади це заслуга технології створення «Бюджетів для громадян», яка почала активно поширюватись минулого року.
Бюджет для громадян ( чи БдГ, як його називають частіше) – це спеціальний інформаційний матеріал, через який місцева влада інформує громаду про ситуацію з фінансами на цей рік.
Перші БдГ з’явились кілька років тому як обережні експерименти із підвищення поінформованості жителів. Результати були такі, що в 2020 році вже ніхто в громадах не ставить під сумнів необхідність створювати бюджети для громадян, а всі навпаки наввипередки подають свої пропозиції.
Завдяки експертним рекомендаціям до «Бюджетів для громадян» входять декілька стандартних блоків: пояснення термінів та бюджетного календаря, загальні цифри бюджету, інформація про надходження та видатки громади.
Проте ОТГ намагаються максимально проявляти креативність та використовувати цей інструмент комунікації по максимуму.
БдГ дозволяє жителям не лише зрозуміти бюджет, а й дізнатись більше про свою громаду.
Оскільки БдГ став інструментом який викликає значний інтерес в громаді, то місцева влада почала використовувати його і щоб поширювати важливі данні про громаду: нові мапи населених пунктів, які увійшли в ОТГ, заплановані зміни та пріоритети роботи місцевого самоврядування.
Є й дуже практичні елементи.
Наприклад, Дунаєвецька громада включила в БдГ інформацію про стан доріг громади, з вказанням того скільки кілометрів потребують ремонту і якого саме. Стан автошляхів болюча проблема, на яку безліч скарг, і яка викликає шалене невдоволення людей. Такі інформаційні вставки дуже добре пояснюють, чому місцева влада не може просто взяти і за раз відновити всі дороги. Адже кожен може побачити скільки грошей є в бюджеті, на що вони витрачаються і скільки лишається «вільних коштів» та порівняти з масштабами задач з відновлення доріг.
Загалом громади дуже творчо підходять не лише до візуального відображення бюджетів для громадян, а й до того яку інформацію варто розкрити більше детально.
Звичайно, можна було б просто додати загальну інформацію про видатки, і поставити «галочку» про виконання. Проте громади розуміють, що такий формалістичний підхід не буде ефективним. І в бюджетах для громадян ми можемо наприклад побачити такі речі, як детальні видатки закладів освіти з розбивкою витрат на одного учня.
Ця цифра є однією з основних при ухваленні рішень в освітній політиці. Саме за нею часто визначають наскільки ефективно використовуються кошти в тій чи іншій школі. І коли в жителів теж є це розуміння, рішення по освіті стають більш зрозумілими.
Бюджети для громадян не лише інформують та навчають, але ще й трішки виховують жителів.
Так, Коблівська ОТГ додала інформацію про те чому місцевий бюджет може недотримати кошти і відповідно не реалізувати ініціативи з покращення освіти, медицини та загалом життя в ОТГ.
До цього списку потрапили неофіційне працевлаштування, практику видачі зарплати «в конверті», відсутність реєстрації підприємцем у власній громаді.
Це створює в читачів розуміння причинно-наслідкового зв’язку між власною поведінкою та станом справ в громаді.
«Гроші в бюджеті не з’являються нізвідки» – в цьому ж ключі звернулась до громади Новопсковська селищна рада під час презентацію БдГ 2020 року.
І додала «Зрозумійте бюджет громади і побачте своє місце в ньому».
Ця ж громада вирішила додати до інформаційного матеріалу згадку про те, як долучитись до громадського бюджету участі та перелік проєктів-переможців минулого року. Це точно має надихнути людей подавати свої ідеї, оскільки вони бачать, що ті отримують підтримку та реалізуються.
Взагалі інформування через БдГ про здобутки громади та результати бюджету участі стає доброю практикою в багатьох громадах. Особливо ефективно це виглядає, коли громади додають фотографії ремонтів комунальних приміщень, нової техніки та обладнання. Такі візуалізації набагато краще доводять, що податки жителів працюють на них.
Сама філософія БдГ не просто поінформувати, а й мотивувати жителів ДІЯТИ – подавати свої пропозиції та контролювати їх реалізацію.
Громади почали експериментувати не лише з обсягом інформації, а й з форматом її подачі.
Ніжинська громада вирішила зробити сміливий крок, і разом з друкованих буклетом створила відео-ролик, де за півтори хвилини розкрито основну інформацію про бюджет громади. Легкий формат подачі швидко зробило експеримент Ніжинської ОТГ відомим за межами громади, оскільки багато глядачів захотіли побачити подібну подачу інформації і від свого місцевого самоврядування.
Цифри теж говорять про переваги такого методу. Якщо друкованих примірників бюджету для громадян в Ніжині надруковано 500 штук, то відео вже за перші пару днів переглянуло 700 глядачів.
Усть-Путильська ОТГ вже стала майже легендарної в середовищі знавців місцевих бюджетів та децентралізаторів, адже вони створили БдГ у форматі гри. Така інтерактивність особливо корисна, коли потрібно пояснювати бюджетні особливості для школярів. Проте і дорослим теж набагато цікавіше, коли складні фінансові питання розкривають розважаючись.
Зростає поінформованість жителів – зростає ефективність громад.
Попри веселі картинки та розважальні формати бюджети для громадян лишаються серйозним інструментом, який дозволяє контролювати ефективність використання коштів платників податків та підвищує громадську активність жителів.
В БдГ включають інформацію про великі заплановані витрати бюджету – ремонти шкіл, лікарень і доріг. Тож ще до того як розпочнуть роботи, громадяни вже знають що має бути в результаті і мають змогу контролювати процес.
Випадки, коли ремонти лишались на папері пішли в минуле. Адже їх неможливо приховати. І сама ідея громади долучитись до практики бюджетів для громадян показує, що місцева влада готова працювати по новим стандартам прозорості бюджетних фінансів. Готова чути пропозиції громадян та реалізовувати їх.
Тож дуже приємно спостерігати, як за короткий час бюджети для громадян перетворились з інноваційної технології на звичну практику роботи органу місцевого самоврядування. І лишається сподіватись, що і великі міста України почнуть переймати практики ОТГ та створювати подібні інструменти і для своїх жителів.
p.s. практики бюджетів для громадян в озвучених громадах поширювались в рамках проєкту USAID ДІЄМО ( Децентралізація приносить прозорість та ефективність в медицині та освіті). Більше інформації про проєкт можна знайти на сторінці в фейсбук.