Навіщо потрібні наглядові ради при закладах медицини і освіти в ОТГ?

Законодавство України дозволяє створювати наглядові ради при комунальних закладах, до яких відносіться школи та лікарні.На їх необхідності наполягають експерти, проте далеко не завжди представники ...

Зауваження 2020-02-17 125533
Навіщо потрібні наглядові ради при закладах медицини і освіти в ОТГ?

Законодавство України дозволяє створювати наглядові ради при комунальних закладах, до яких відносіться школи та лікарні.

На їх необхідності наполягають експерти, проте далеко не завжди представники об’єднаних територіальних громад можуть зрозуміти навіщо вони їм потрібні.

Команда тренерів проєкту ДІЄМО провела два десятки тренінгів для ОТГ в різних куточках країни, від Івано-Франківської області, до найвіддаленіших громад Луганщини. І всюди ми бачили спільні проблеми, які турбують жителів.

Завдяки децентралізації всі громади отримали більше ресурсів та повноважень, але разом з ними прийшла і відповідальність за власне життя. Громади постали перед необхідністю самостійно керувати сферами медицини та освіти, все менше покладаючись на державу.

Місцева влада в ОТГ почала адаптувати мережу закладів до своїх потреб і можливостей. Одні заклади закривали, інші змінювали профіль чи відкривались нові, яких раніше в громадах не було.

Ці зміни в системі управління, часто викликають критику з боку громади, на яку жалілись представники органів місцевого самоврядування, що із заходу, що зі сходу країни. І тут жителів можна цілком зрозуміти, оскільки вони переважно не мали достатньо інформації про стан справ в медичних та освітніх закладах, щоб зрозуміти причини рішень місцевої влади.

Чому в місцевій лікарні закривають те чи інше відділення? Або закуповують новий рентген, а не апарат для УЗД? Як зрозуміти мотивацію цих рішень, коли людина не є фахівцем в галузі, і не маю достатньо вільного часу, щоб розбиратись в питанні самостійно?

Не дивно, що в такий момент починають ширитись чутки про корупційну складову будь-якого рішення, навіть якщо воно цілком адекватне та обґрунтоване.

І саме тут на повну показують свою користь наглядові ради при комунальних закладах. Вони виступають містком між місцевою владою та громадою.

Активні та авторитетні люди, які входять до наглядової ради, стають посередниками в спілкуванні. Вони можуть набагато краще переконати громаду в правильності рішень закладу освіти чи медицини.

Члени наглядових рад набагато більше ніж інші представники громади включені в процес роботи комунального закладу. Вони краще знають про проблеми і труднощі з якими стикається школа чи лікарня. Тому можуть краще оцінити наскільки адекватне рішення ухвалює керівництво закладу, бо мають більше інформації про нього.

В той же час, громадяни розуміють, що наглядова рада не є органом безпосереднього управління закладом, і в них немає особистого інтересу захищати неправильні чи корупційні рішення керівництва закладу. Тому наглядова рада користується більшою довірою жителів.

Так, в Ніжині наглядову раду створили при пологовому будинку, а в Глибоцькій ОТГ Чернівецької області при місцевому ліцеї. Процес створення наглядових рад не оминув і східні області. Тут в лідерах Новопсковська і Троїцька об’єднанні громади Луганської області.

Загалом, в рамках проєкту ДІЄМО наглядові ради мають з’явитись в 20 громадах-учасницях проєкту.

«Ми раді, що громади активно підтримують ідею створення наглядових рад при школах та лікарнях і цим самим шукають шляхи для підвищення ефективності роботи. Особливо актуальним це є в рамках реформи децентралізації, освітньої та медичної реформ, які делегують здійснення змін на місцях новоствореними громадам. Наглядові ради мають стати ефективним наглядачем за використанням коштів у освітніх та медичних закладах і підвищити прозорість прийняття ними рішень. Ми надіємося, що позитивний досвід громад–партнерів Програми ДІЄМО ми зможемо розповсюдити і наглядові ради стануть ефективним інструментом збільшення довіри жителів до місцевих органів влади» – коментує процес керівниця проєкту Ангела Бочі.


Останні публікації цього розділу:

Громадська участь: купа цегли чи затишний дім?

Як готувати молодіжні інклюзивні проєкти: чекліст

Як залучати молодь до своїх проєктів та активностей

Проблема 21 травня. Легітимний президент чи стан interregnum*?

Напрями безбар’єрності в молодіжній роботі

Що не є форум-театром або культура поваги до авторських методик