Правила формування внутрішніх політик в неприбутковій організації
Ми вже дуже багато чули про політики та процедури для неприбуткових організацій.Багато хто запитує: Які повинні бути політики та процедури? Навіщо їх формувати, якщо всі працівники і так все знають? ...
Додано:
Лариса Шкурка
Ми вже дуже багато чули про політики та процедури для неприбуткових організацій.
Багато хто запитує: Які повинні бути політики та процедури? Навіщо їх формувати, якщо всі працівники і так все знають? Чи не приведуть політики до зайвої бюрократії в організації?
Внутрішні політики та процедури — це фактично формування правил внутрішнього контролю діяльності організації. І до даного процесу потрібно підходити з практичної точки зору. Якщо ви вирішили просто «переписати» політики та процедури у дружньої організації, то вони не будуть правилами вашої організації. Ви в цьому випадку їх формуєте лише, аби вони існували, а основної своєї ролі вони так і не почнуть виконувати.
Кожна політика повинна описувати певний процес в організації, його правила та внутрішній контроль для уникнення ризиків.
Якщо ви не знаєте з чого почати, пропоную таку методику для формування політик і процедур в неприбутковій організацій:
Крок № 1. Потрібно визначити напрямки внутрішнього контролю в діяльності вашої організації.
Ними можуть бути:
- Управління фінансами
- Управління персоналом
- Правила закупівель
- Управління майном
- Проектна діяльність
- Субгрантингова діяльність
- інші
Крок 2. По кожному напрямку потрібно визначити цілі контролю, ризики, заходи по контролю і правила моніторингу.
Наприклад, якщо хочемо сформувати правила по управлінню майном в організації, то спочатку ми повинні визначити, які наші цілі контролю.
Цілі контролю можуть бути такими:
- Забезпечити в організації вірний облік обладнання, основних засобів, нематеріальних активів та запасів, які придбаваються як за кошти донорів, так і за інші цільові фінансування
- Забезпечити підзвітність у використанні активів організації
- Забезпечити вірні правила відчуження активів організації
Після формування цілей контролю, ми повинні оцінити всі ризики, які можуть виникнути в результаті того, що не будуть виконані встановлені цілі контролю.
Оцінка ризиків може бути такою:
- Ризик невірного використання активів організації
- Ризик втрати активів та контролю за їх використанням
- Ризик того, що кошти витрачені на закупівлю активів можуть бути визнаними нецільовими
Потім виходячи з проаналізованих ризиків, організація повинна сформувати заходи контролю для уникнення ризиків.
Заходи по контролю можуть бути такими:
- Забезпечення вірного обліку активів в програмному забезпеченні
- Забезпечення інвентарних номерів в обліку та встановлення відповідальних осіб за використанням активів
- Проведення періодичної інвентаризації активів
А вже після формування заходів контролю, ми маємо сформувати правила їх моніторингу.
Заходи по моніторингу можуть бути такими:
- Керівництво забезпечує проведення інвентаризації активів на певні дати
- Керівництво контролює правила використання та підзвітність у використанні активів організації
- Керівництво контролює відчуження активів організації
Етапи формування внутрішнього контролю
Крок 3. Зафіксувати на папері сформовані правила. І не забути про те, що за кожним правилом повинна бути встановлена особа, яка відповідає за ті чи інші процедури в організації.
Крок 4. Виконувати все те, що зафіксували на папері.
Пам’ятайте: Витрати на контроль не повинні перевищувати економічну вигоду від здійснюваних операцій. А система внутрішнього контролю, що сформована в політиках та процедурах повинна забезпечувати підзвітність всіх суб’єктів внутрішнього контролю та розподіл обов’язків.
Автор Шкурка Лариса – Директорка Compass Group
Дізнатися більше про формування внутрішніх політик в НПО можна на тренінгу “План організаційного розвитку і формування внутрішніх політик в НПО”