Про грантоїдів, або історія з одного тренінгу

Нещодавно на одному з тренінгів по фандрейзингу мене запитали, чи можна вважати громадську організацію грантоїдом, якщо більшість її проектів фінансуються фондами?Тоді я вверху ватману намалював ...

thumbnail
Про грантоїдів, або історія з одного тренінгу

Нещодавно на одному з тренінгів по фандрейзингу мене запитали, чи можна вважати громадську організацію грантоїдом, якщо більшість її проектів фінансуються фондами?

Тоді я вверху ватману намалював “мету”, а нижче лінію, де ми зараз знаходимось. Потім пояснив, що якщо ми хочемо досягнути мети – нам потрібно щось робити. І не просто щось, а конкретні кроки (проекти, ініціативи, заходи) для досягнення нашої мети чи місії (більш загально та абстрактно). Ці кроки я намалював стрілками у бік мети. Після чого почав розповідати, що для того щоб реалізувати проекти нам потрібні ресурси. Їх джерела можуть бути різні:

  • Членські внески. “Хто з присутніх готовий дати тисячу гривень, щоб разом зробити проект?” – запитав я присутніх. Бажаючих було не так і багато.
  • Меценати. Чи багато меценатів даватимуть кошти на проекти з децентралізації чи популяризації інструментів громадської участі? Для меценатів у пріоритеті сироти, люди з інвалідністю, важкохворі.
  • Місцева влада. Один з популярних сьогодні механізмів співпраці з владою є Громадський бюджет. Тут все залежить від напрямку діяльності вашої організації – популяризація здорового способу життя, неформальна освіта, екологія, гуманне поводження з тваринами – проекти, які можуть підтримати мешканці громади. До речі, великий плюс місцевій владі, коли вона сама намагається залучити додаткові ресурси, а не лише ефективно використовувати наявні.
  • Бізнес. Ці партнери, зазвичай, можуть покрити частину витрат вашого проекту. Їх більше цікавить власна присутність (реклама). І не факт, що ваші цільові аудиторії будуть спільними, чи спільне зацікавлення у вирішені проблеми, на яку направлений проект.
  • Фонди. Тут можна залучити досить великі кошти. Окрім того, заповнюючи заявку, ви самі деталізуєте власну ідею, краще розумієте механіку реалізації проекту. Важливим моментом є конкретні результати, яких ви маєте досягти. “Маневри” тут не головне, ту головне – ефект.

Тобто є логічна послідовність Мета ДіяльністьРесурси. Варто розуміти, що без ресурсів ви нічого не зробите, які б високі і гуманні цілі у вас не були.Грантоїди

Але ці всі розмови наразі не дали поясненні, хто ж такі грантоїди, а хто ні. Так от, особисто для мене грантоїди – це ті організації, які займаються УСІМ. Захист тварин – я! Боротьба з корупцією – я! Децентралізація – я! Зміна трендів – ми вже й цим займаємось!

Такі організації важко ідентифікувати за напрямком роботи, оскільки вони займаються тим, на що виграють грант. На малюнку я зобразив такі активності червоними стрілками, які не сприяють досягненню мети (якщо такі організації взагалі можуть пояснити для чого вони).

Я вважаю, щоб організація була ефективною, необхідно мати чіткі та зрозумілі для членів організації цілі. Для їх досягнення мають бути розроблені проекти (у нас декілька “лежать в столі” і чекають свого часу). Для цих проектів потрібно шукати фінансування (і не лише у фондах).

Не знаю як в інших містах ставляться до громадських організацій, які вміють співпрацювати з фондами, але в Тернополі мав наступну практику. При створені коаліції громадських організацій один представник, який працює з ветеранами, хвалився, що їх організація не взяла жодної копійки від фондів. Тоді я запитав, якщо його організація мала б мільйон, чи вони могли б зробити більше для ветеранів?

Ставимо реальні цілі, розробляємо цікаві проекти, вчимось співпрацювати з партнерами!


Останні публікації цього розділу:

Громадська участь: купа цегли чи затишний дім?

Як готувати молодіжні інклюзивні проєкти: чекліст

Як залучати молодь до своїх проєктів та активностей

Проблема 21 травня. Легітимний президент чи стан interregnum*?

Напрями безбар’єрності в молодіжній роботі

Що не є форум-театром або культура поваги до авторських методик