Реєстраційні квести для громадських організацій від Міністерства юстиції
Реєстрація громадської організації процес нескладний. Насправді, щоб пройти його легко і безболісно достатньо прочитати одну статтю, і мати набір інформації, який має бути на кожному сайті обласного ...
Додано:
Олександр Равчев
Реєстрація громадської організації процес нескладний. Насправді, щоб пройти його легко і безболісно достатньо прочитати одну статтю, і мати набір інформації, який має бути на кожному сайті обласного управління юстиції. Це відомості про те, куди потрібно занести документи на реєстрацію, в який проміжок часу, який кабінет та як їх правильно заповнити.
Яке ж було здивування нашої команди, коли на гарячу лінію з питань реєстрації громадських організацій надходило безліч запитань, відповіді на які людина мала б побачити на сайті обласного управління юстиції. Це мотивувало команду проекту USAID «Громадяни в дії» провести моніторинг сайтів головних територіальних управлінь юстиції та перевірити, чи може громадянин отримати з них відповідь на запитання «Як зареєструвати громадську організацію».
Результати моніторингу показали, що Мінюст перетворює просту процедуру з реєстрації громадської організації на складний і заплутаний квест з пошуку інформації.
Середній рівень повноти інформації про громадські організації складає – 56%.
Як це відображається на практиці? Через те, що громадяни не можуть отримати інформацію на сайті обласного управління юстиції вони або шукають інформацію на різних веб-ресурсах в інтернеті, і можуть отримати дуже викривлене уявлення. Або ж активісти вимушені їхати в обласне управління юстиції та ходити по кабінетам, щоб дізнатись те, що вони мали б просто переглянути на сайті.
Серед популярних «білих плям» на сайтах управлінь юстиції:
- Відсутність інформації про те, що документи на реєстрацію/перереєстрацію можна подати через місцеві Центри надання адміністративних послуг та Центри вторинної безоплатної правової допомоги.
- Часто немає адекватної інформації про графік прийому документів, що створює проблему, оскільки графік прийому документів і графік роботи відділів далеко не завжди співпадають.
- Обласні управління не дають повної інформації про осіб, які відповідають за реєстрацію громадських організацій. Досить рідко є точні номери кабінетів, де можна отримати послугу та контакти цих чиновників.
- На сайтах часто немає зразків заповнення документів, з чим виникає найбільше помилок і проблем при створенні громадської організації. На деяких сайтах навіть немає типового статуту, який був затверджений Міністерством юстиції.
- Також часто відсутні інформаційні картки послуги та опис самої процедури, де для громадянина має бути описана вся необхідна інформація.
Ознайомитись з детальним аналізом по областям можна за лінком.
*на момент моніторингу сайт Черкаського обласного управління юстиції взагалі не працював.
Таке приховування потрібної інформації навряд є цілеспрямованої політикою по ускладненню життя громадським організаціям, проте це свідчить що Міністерство юстиції вважає громадянське суспільством не достатньо важливою темою, щоб звертати увагу на проблеми, які виникають у взаємодії громадськості та обласних управлінь юстиції.
Щоб зрозуміти масштаб проблеми спробуйте знайти правильні реквізити для оплати змін до статуту чи керівних органів, якщо вони виглядають ось так:
І для порівняння хороший приклад розміщення інформації про реквізити:
Позиція нашого проекту – інформація про реєстрацію громадських організацій має бути відображена на сайтах обласних управлінь юстиції в повному обсязі. Громадяни не повинні вишукувати її, ніби проходячи якийсь квест, і не повинні по декілька разів приїжджати до облюстів, щоб дізнатись те, що вони можуть дізнатись через Інтернет.
Ми звертаємось до керівництва Мінюсту із закликом скликати постійну робочу групу з питань реєстрації громадських формувань, яка має розглянути весь набір проблем, які накопичились та нарешті почати робити кроки по їх вирішенню.