Як зареєструвати громадську чи благодійну організацію у 2016му. UPDATE
В рамках Проекту «Громадяни в дії» в допомогу реєстрації громадських і благодійних організацій працює «гаряча лінія». Протягом січня місяця телефонні дзвінки порвали наш офісний спокій ;-) тому ...
Додано:
Анастасія Шимчук
В рамках Проекту «Громадяни в дії» в допомогу реєстрації громадських і благодійних організацій працює «гаряча лінія». Протягом січня місяця телефонні дзвінки порвали наш офісний спокій тому вирішила зробити невеличкий апдейт інформації про процедуру реєстрації ГО і БО та дати відповіді на найчастіші запитання.
1. Які документи потрібні, щоб зареєструвати громадську та благодійну організацію, та який орган здійснює реєстрацію таких організацій?
Відповідь на це запитання допоможе дати ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань».
Для того, щоб зареєструвати громадську та благодійну організацію потрібно подати наступні документи:
1) заява про державну реєстрацію створення юридичної особи
2) реєстр громадян, які брали участь в установчих зборах
3) статут організації (пронумерований, прошитий та підписаний)
4) відомості про керівні органи
5) заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій – за бажанням.
Для реєстрації громадського об’єднання документи необхідно подати до управління юстиції (якщо у місті є райони – то до відповідного районного управління юстиції). Реєстрацію повинна здійснюватися протягом 3х робочих днів.
Для реєстрації благодійної організації документи подається до державного реєстратора (у ЦНАП). Реєстрація повинна здійснюватися протягом 24х годин.
Звертаю увагу! Найближчим часом ми чекаємо на Наказ Міністра юстиції, яким має бути затверджено особливості процедури реєстрації громадських організацій. І по секрету скажу, що зараз ми намагаємося там передбачити можливість подавати документи для реєстрації громадських організацій у ЦНАПи. Але про це напишу згодом)
2. Де скачати нові реєстраційні форми?
У зв’язку із внесення змін до законів «Про громадські об’єднання» та «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» оновилися і реєстраційні форми для реєстрації, внесення змін, реєстрації відокремленого підрозділу громадських формувань тощо.
Знайти нові реєстраційні форми можна на сайті Департаменту державної реєстрації http://ddr.minjust.gov.ua, а саме з правого боку сайту. Для того, щоб знайти заяву на реєстрацію потрібно зробити наступні дії: натиснути на «форми реєстраційних заяв» – далі обрати «Сфера державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» – далі «форми заяв» – далі «для юридичних осіб». Заява про державну реєстрацію буде першою в переліку.
3. Що потрібно зробити, щоб створити відокремлений підрозділ?
Відокремлений підрозділ (філія, представництво) громадської чи благодійної організації реєструється за місцем знаходження організації. Тобто, якщо засновники реєстрували свою організацію у Голосіївському районі міста Києва, а потім вирішили відкрити відокремлений підрозділ у місті Тернопіль, то документи для реєстрації відокремленого підрозділу подаються у Голосіївське районне управління юстиції міста Києва.
Які документи потрібно подати? Все дуже просто (див. п.16 ст.17 ЗУ Про державну реєстрацію юридичних осіб…): 2 документи.
1) заява про державну реєстрацію створення відокремленого підрозділу юридичної особи. Скачати її можна на сайті http://ddr.minjust.gov.ua
2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про створення відокремленого підрозділу. Тобто в статуті вашої організації має бути або розділ про створення відокремлених підрозділів із зазначення, який орган може їх створювати, або в повноваження керівних органів (загальних зборів, правління, інше) має бути зазначено повноваження про створення відокремлених підрозділів. Вам потрібно провести засідання такого органу і подати його рішення про створення відокремленого підрозділу до управління юстиції.
Якщо в статуті вашої організації немає інформація про те чи може організація створювати відокремлені підрозділи – потрібно спочатку внести зміни до статуту вашої організації.
Якщо ви плануєте створювати одразу кілька відокремлених підрозділів – вам потрібно на кожний відокремлений підрозділ подати окрему заяву про державну реєстрацію його створення.
4. Скільки коштує реєстрація і зміни до відомостей про реєстрацію громадських та благодійних організацій?
Реєстрація громадських і благодійних організацій є безкоштовною. Жодних квитанцій про сплату адміністративного збору у вас не мають права вимагати.
На жаль, внесення змін у відомості про громадські і благодійні організації є платними. І хоча нам вдалося домовитися про безоплатність таких послуг в робочій групі профільного комітету Верховної Ради, у кінцевій редакції закону внесення змін для громадських і благодійних організацій стали платними.
Тому для внесення змін потрібно заплатити 0,3 мінімальної заробітної плати. Станом на сьогодні це 410 грн.
Проте зверніть увагу! Якщо ваша організація була зареєстрована до 1 січня 2013 року, то ви можете до 1 січня 2018 безкоштовно провести ваш статут у відповідність до нового закону «Про громадські об’єднання» (див. п.4 Прикінцевих і перехідних положень ЗУ «Про громадські об’єднання»).
5. Що має бути в статуті громадської організації і де скачати зразок?
Нових вимог до тексту статутів громадських організацій порівняно з 2015 роком не має. Але нагадаю, що у вашому статуті обов’язково повинні бути передбачені наступні позиції:
1) найменування громадського об’єднання та за наявності – скорочене найменування, а також важливо викласти назву англійською мовою (в майбутньому вона стане вам у нагоді)
2) мета (цілі) та напрями діяльності
3) порядок набуття і припинення членства у громадському об’єднанні, права та обов’язки членів
4) повноваження керівника, вищого органу управління, інших органів управління, порядок їх формування та зміни складу, термін повноважень
5) періодичність засідань і процедура прийняття рішень керівними органами громадського об’єднання, у тому числі шляхом використання засобів зв’язку. Тут зверніть увагу – тепер ви можете проводити свої засідання, наприклад, по скайпу чи шляхом електронних листів. Але для цього у вашому статуті має бути передбачена така можливість
6) порядок звітування керівних органів перед членами
7) порядок оскарження рішень, дій, бездіяльності керівних органів та розгляду скарг
8) джерела надходження і порядок використання коштів та іншого майна;
9) порядок створення, діяльності та припинення діяльності відокремлених підрозділів
10) порядок внесення змін до статуту
11) порядок прийняття рішення щодо саморозпуску або реорганізації громадського об’єднання, а також щодо використання його коштів та іншого майна, що залишилися після саморозпуску.
Зразок статут можна скачати на сайті Українського незалежного центру політичних досліджень, зайшовши за таким посиланням: http://ucipr.org.ua/pages/tipovi-dokumenti
Також крім статут ви зможете знайти і інші документи, необхідні для реєстрації чи внесення змін громадськими і благодійними організаціями.
6. Як отримати всеукраїнський статус?
Забігаючи на перед, скажу, що будь-яка організація може діяти на всій території України. І всеукраїнський статус для цього не потрібний. Проте, якщо ви все-таки вирішили його отримати, то потрібно мати/зробити наступне:
Громадське об’єднання, може мати всеукраїнський статус за наявності у нього відокремлених підрозділів у більшості адміністративно-територіальних одиниць. Це означає, що в 14ти областях вам потрібно мати відокремлені підрозділи.
Після того як ви створите такі відокремлені підрозділи, для реєстрації всеукраїнського статусу необхідно до відповідного управління юстиції (за місцем знаходження організації) подати один документ – Заяву про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань. Скачати заяву, як і інші реєстраційні заяви, можна на сайті Департаменту державної реєстрації. У цій заяві необхідно заповнити інформацію про громадську організацію та обрати п.20.
7. Впровадження яких новацій чекати найближчим часом?
Топ-1 – це безсумнівно он-лайн реєстрація. На сайті Міністерства юстиції почав працювати портал електронних сервісів. І ми дуже очікуємо, що незабаром там з’явиться можливість зареєструвати і громадську та благодійну організації.
Топ-2 – «єдине вікно» для отримання статусу неприбуткової організації. Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» передбачає можливість при подачі документів на реєстрацію одразу подавати заяву на включення в Реєстр неприбуткових установ та організацій. Така норма закону вже працює. Чекаємо від податкової на новий Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, якому буде передбачено процедуру роботи податкової з такими заявами.
І на завершення – на жаль, Міністерство юстиції оперативністю не відзначається. Йде другий місяць роботи нового Закону, але досі вся необхідна для реєстрації громадських об’єднань підзаконна нормативна база не затверджена. Як наслідок ми фіксуємо і порушення строків, і додаткові вимоги від працівників управлінь юстиції, а часом і взагалі відмови у прийнятті документів. З свого боку ми всіляко тиснемо на Мінюст з проханням прискоритися і дуже сподіваємося, що в найближчі кілька тижнів реєстрація громадських і благодійних організацій відбуватиметься як годинник
Анастасія Шимчук,
Проект «Громадяни в дії» Українського незалежного центру політичних досліджень