Американський та європейський шляхи соціального підприємництва
У європейських країнах соціальні підприємства дотаційні і залежні від донорів та держави. А у США прибуток є головним критерієм успішності соціального підприємства. В Україні поки обирають ...
Додано:
Громадський Простір
У європейських країнах соціальні підприємства дотаційні і залежні від донорів та держави. А у США прибуток є головним критерієм успішності соціального підприємства. В Україні поки обирають європейський варіант.
Минулого тижня на Форумі соціальних підприємців європейський досвід презентували на прикладі Великої Британії. В Україні перейматимуть саме британський досвід – про це сказав Василь Назарук із Всеукраїнського ресурсного центру розвитку соціальних підприємств «Соціальні ініціативи».
Вважається, що у Великій Британії соціальне підприємництво з’явилося близько 1844 року з появою корпоративного руху – розповів Крейг Кері, Social Enterprise UK, на Форумі соціальних підприємців у Києві.
Social Enterprise UK – національна мережева організація для представництва соціальних підприємств у Великій Британії.
Соціальне підприємство, вважають британці, має вирішувати соціальні проблеми інструментами бізнесу, але без ототожнення бізнесу і соціалки.
У Social Enterprise UK наводять такі характеристики соціального підприємництва:
– чітка соціальна і/або природоохоронна місія, зафіксована у керівних документах
– створення більшості своїх доходів за рахунок торгівлі
– реінвестування більшої частини свого прибутку
– незалежність від держави
– управління під контролем більшості в інтересах соціальної місії
– підзвітність і прозорість
Понад 50% прибутку соцпідприємтсва має реінвестуватися на досягнення обраної соціальної місії. Навіть якщо це не завжди ефективно, таке реінвестування має показати, що організація створюється не для власників чи акціонерів.
У Британії є багато грантів для стартапів у соціальному підприємництві. Для підтримки соціальних підприємcтв працює Банк Big Society Сapital, заснований у квітні 2012 року. Загальний бюджет 600 млн. фунтів стерлінгів має розподілятися через посередників на користь соціальних підприємств та громадських організацій. Інноваційним інструментом фінансування є акції громади: кожен член громади інвестує незначну суму у соціальне підприємство. Популярний також краудфандінг.
Посол Великої Британії в Україні, Саймон Сміт, каже, що у Сполученому королівстві 62 тисячі осіб (3,3% усього населення) працюють у соціальному підприємництві, загальний оборот якого складає 27 мільярдів фунтів стерлінгів. Більшість соціальних підприємств у Британії є малими або середніми і на них задіяно до 10 людей. Такий бізнес часто працює у депресивних районах, із уразливими групами. Саймон Сміт також підкреслює, що уряд має створювати належні умови для роботи соціальних підприємств.
В умовах скорочення ресурсів у соціальному підприємництві американські НУО побачили шлях до виживання.
«Між 1982 і 1992 роком комерційна складова надходжень громадських організацій у США склала 52%. Тобто абсолютно помінялася картина… Вони були змушені заробляти самі», – розповіла Катерина Смаглій, Фулбрайтівський дослідник Центру підтримки науковців ім. Вудро Вілсона, Вашингтон (США).
Неурядові організації часто заробляють на адмініструванні послуг між тими, хто їх потребує і хто їх надає. У США соцпідприємництво ототожнюють із підприємництвом громадських організацій, доходи від якого вони спрямовують на свою статутну діяльність.
У США держава значно менше підтримує соціальне підприємництво, порівняно з Європою. З ініціативи президента Обами при Білому домі було створено спеціальний департамент і фонд соціальних інновацій із бюджетом 50 мільйонів доларів.
У Європі наголос робиться на процедурах і демократичному управлінні соціальним підприємством, участі акціонерів у розподілі прибутків. У США питання, як має керуватися підприємство і як мають розподілятися прибутки, навіть не обговорюються.
У США для соціального підприємництва відправною точкою стає харизматичний лідер та його/її інноваційні ідеї.
У Європі основним вважається не прибуток, а місія організації (особливо в Італії та Польщі). Тому європейські соцпідприємства можуть працювати за рахунок грантів, державних субсидій, пожертв, при релігійних установах. А в Америці головним критерієм успішності соціального підприємництва є прибуток.
«Вони вважають, що прибуток є єдиним механізмом забезпечення нашої сталості і… досягнення тої мети, яку Ви перед собою ставите», – сказала Катерина Смаглій.
По темі:
Сергій Голубєв: “Соцпідприємництво – той же бізнес, а соціальність – його конкурентна перевага”
Відео І Форум соціальних підприємців
Автор : Ірина Салій
Регіон: Київ