Благодійність. Сенс життя однієї родини
Як змінився український благодійний рух протягом останніх 100 років? Якою була традиція благодійності і чи можна порівнювати минуле із сучасним - поглянемо на це крізь 100 літню історію родини ...
Додано:
Громадський Простір
Як змінився український благодійний рух протягом останніх 100 років? Якою була традиція благодійності і чи можна порівнювати минуле із сучасним – поглянемо на це крізь 100 літню історію родини українських благодійників і меценатів Терещенків.
Громадський Простір часто висвітлює аспекти сучасної благодійності. За часів Незалежності благодійність як явище дорослішала і зазнавала певних перетворень. З прийняттям нового Закону ситуація мусить змінитися ще більше. Для того, щоб оцінити її більш далекоглядно, варто поглянути на це явище ширше – в історичному контексті.
Приводом для цієї статті стало відкриття виставки “”Сенс її життя”, присвяченій Варварі Ханенко – представниці відомої династії благодійників і меценатів.
Варвара Ханенко походила з козацько-міщанського роду Терещенків. У Києві і донині можна знайти багато об’єктів, що своїм існуванням так чи інакше зобов’язані діяльністю цій родині. Це численні музеї, школи, лікарні, церкви.
«Фундація церков, початкових і професійних шкіл; притулки дитячі, притулки для вдів та літніх жінок, які не могли самі себе утримувати, безоплатні готелі, пологові будинки і лікарні для людей з низьким доходом. Заснування нинішньої лікарні «Охматдит», перший в Києві публічний музей та багато іншого», – розповідає Ганна Рудик, куратор виставки, заступник генерального директора з науково-організаційної роботи Національного музею мистецтв ім. Богдана та Варвари Ханенків.
Героїня виставки – Варвара Ханенко – була єдиною представницею родини, що не виїхала за кордон у нелегкі часи революцій. Чи варто говорити про те, що вона втратила практично все, що мала, але залишилася, щоб мати хоч якусь можливість опікуватися колекцією витворів мистецтва.
У радянські часи благодійність в традиційному розумінні цього слова не могла існувати з цілого ряду причин. Деякі функції благодійності взяла на себе держава. Проте прагнення людей допомагати і віддавати набувало інших форм.
«Я пам’ятаю, як правило, нав’язані, а отже, не щирі «тимурівські команди». Для багатьох це було з примусу, і того ефекту на душу, мабуть, не справляло, – вважає пані Ганна. – Проте донори крові були і в радянські часи – а це теж благодійність… Люди не могли бути багатими, а ті, хто були, приховували це. Але на приватному, на особистому рівні благодійність в прямому сенсі цього слова, благі діяння, були завжди».
Національний конкурс “Благодійник року” визначав своїх переможців за рядом критеріїв, серед яких кількість отримувачів допомоги, її ефективність і довготривалість.
Проте в списках переможців багато великих корпорацій. В сучасному світі благодійність – один з найкращих способів втілення концепції корпоративної соціальної відповідальності (КСВ).
У цей час нащадки колишніх емігрантів іноді повертаються в Україну. Так, представник родини Терещенків Мішель, що народився у Франції, зараз мешкає в сімейному маєтку у Глухові, займається сільським господарством і досліджує історію своєї родини.
«Мій батько народився у Парижі у 1919 році. І лише коли йому було 80 років, він отримав можливість відвідати Україну. Мені дуже пощастило, що я зараз в Україні, можу тут жити і працювати», – розповідає Мішель Терещенко під час презентації своєї книги, присвяченій історії своєї родини.
За допомогу у підготовці матеріалу і фото дякуємо Національному музею мистецтв ім. Богдана та Варвари Ханенків та особисто Ганні Рудик.
Виставка “Сенс її життя. Варвара Ханенко” триватиме до 15 травня 2013 року.
Регіон: Київ