Коаліція по-тернопільськи або як впливати на владу без протестів

Тернопільський центр реформ — коаліція, у якої варто повчитися. За понад два роки — не лише налагоджена робота всередині команди, але й реальні зміни у місті — бюджетні слухання, платформа “Безпечне ...

Слайдер ГП

Галина Жовтко

Тернопільський центр реформ коаліція, у якої варто повчитися. За понад два роки не лише налагоджена робота всередині команди, але й реальні зміни у місті бюджетні слухання, платформа “Безпечне ком’юніті”, оренда комунального майна через ProZorro.Продажі, положення про громадський бюджет. 

Як у Тернополі розвивається одна з найуспішніших коаліцій, що працює за принципами РПР, та як їй вдається впливати на владу, аби змінювати місто Громадському Простору розповіла Марія Іщенко, керівниця секретаріату коаліції громадських організацій “Тернопільський центр реформ”.  

 

71653827_389699521974132_819410001217978368_n

 

Тернопільський центр реформ це платформа неурядових громадських об’єднань, спілок, благодійних фондів та експертів для просування реформ у своєму місті. Із 12-ти організацій, які утворили коаліцію у 2017-му році, зараз Тернопільський центр реформ об’єднує 27 неурядових організацій.

 

Ми не хотіли запрошувати лише ті організації, які знаємо, аби не вийшла закрита тусовка громадських активістів

 

Якось до нас в Тернопіль приїхав керівник регіонального напрямку РПР Іван Омелян із презентацією. Він розповів, як працюють коаліції, які в них принципи, яка структура, яким чином вони співпрацюють для того, щоб показати, як ми можемо об’єднатись і тут, в Тернополі. Перші збори організацій, які виявили бажання доєднатись до коаліції, відбулись у квітні 2017 року. Тоді ми створили власні правила: організація повинна бути зареєстрована щонайменше рік; у правлінні організації не повинно бути політиків, депутатів. Це був перший фільтр, щоб організація розуміла, чи вона взагалі може претендувати на те, щоб бути в коаліції. Потім ми вже всі разом більшістю голосували за те, кого хочемо прийняти в коаліцію, кому довіряємо, а кому ні. Ми не хотіли запрошувати лише ті організації, які знаємо, аби не вийшла закрита тусовка громадських активістів. Спочатку коаліція утворилась з 12 організацій. Наразі за понад два роки до неї входять 27 організацій. 

 

71717357_3597600303599117_2014550209710784512_n

 

Коаліція якраз стала таким посередником, який збирає пропозиції різних організацій та їх адвокатує

 

Ми першочергово об’єдналися, щоб ставати сильнішими. А ще щоб ефективніше робити те, що ми вже робили до цього. У нас є організації різного спрямування. Наприклад, хтось займається лише антикорупційною діяльністю, однак влада ніколи не буде сідати за стіл переговорів лише з ними і приймати конкретні пропозиції щодо того, що треба змінити, від тієї організації, яка постійно викриває корупцію цей бар’єр складно подолати. Але у нас є адвокаційні організації, які працюють над адвокацією і можуть бути посередниками. Коаліція якраз стала таким посередником, центром, який збирає пропозиції різних організацій та їх адвокатує. Організаціям, у котрих є дуже слушні, конструктивні пропозиції щодо того, як щось покращити, яким чином змінити механізми, але у яких немає налагодженої комунікації з владою, самим складно це зробити. Коли щось робиться спільно, коаліцією з 27 організацій, то набагато легше просунутися у вирішенні різних питань.

 

71536326_2513477925365961_8205856432885596160_n

 

Перший рік ми “притирались”, вивчали один одного

 

Перший рік ми “притирались”, вивчали один одного, бо кожен працював за своїми власними правилами, над своїми темами. Ми виробляли правила, політики, яким чином ми повинні разом працювати. Наступний рік був більш активним. Ми, наприклад, працювали над питанням впровадження бюджетних слухань. Експертно-аналітична група «Акцент» розробила спеціальні Положення, згідно з якими бюджет, перед винесенням на сесію міської ради на голосування депутатам, повинен обговорюватись із громадою. У 2018 році, перед тим, як сесія затверджувала бюджет, це питання виносилось на громадські слухання мешканці Тернополя могли прийти і надати свої пропозиції, а ми навіть залучили експертів з Києва, щоб вони допомогли проаналізувати наш бюджет. Вони надали свої пропозиції – половина з них була прийнята.

 

Комунікація з владою. Ми працюємо з усіма, залучаємо всіх, щоб був ефективний результат

 

Комунікація з владою, зазвичай, займає досить багато часу. Є різні канали – міський голова, виконавчий комітет і депутати міської ради. Все залежить від того, хто приймає рішення, хоча, звісно, ми працюємо з усіма, залучаємо всіх, щоб був ефективний результат.

Тернопільський центр реформ має керівний орган Раду, яка допомагає налагоджувати контакти з міською владою. Члени цієї ради виступають комунікаторами – проводяться тривалі переговори з аргументацією, чому саме та чи інша зміна є необхідною. 

Коли є потреба, ми підключаємо медіа. Все це вимагає дискусій, пояснень, аргументації, яку саме користь це принесе – зазвичай, це так спрацьовує. ЗМІ висвітлюють нас дуже добре. 

У нас поки не було ситуацій, де б ми були вимушені виходити на акції протесту, але ми завжди розглядаємо таку ймовірність. За рік активної роботи до цього не доходило, та цей варіант завжди напоготові. Наразі відбувається адвокація.

У нашій коаліції є 27 організацій, і кожна з них представляє якусь цільову аудиторію, з якою працює, тобто людей, котрі тут проживають та інтереси яких вони представляють. У нас є організації соціального спрямування, правозахисні, антикорупційні, освітні, молодіжні – це ті організації, які можуть у будь-який момент підхопити й залучити свою аудиторію, а також ЗМІ. 

 

71963604_527800631368115_5658330661828689920_n

 

У нас є внутрішні політики і правила, яких ми повинні притримуватись, від яких ми не можемо відхилятись

 

Спершу, звісно, в декого було нерозуміння, і у влади, і у ЗМІ, і у мешканців, що ж це за коаліція: як може організація, яка викриває корупцію у владі, співпрацювати з освітньою організацією, яка зобов’язана працювати зі школами та міською радою. Це спочатку викликало дисонанс, люди не могли зрозуміти, як це можливо, що всі ці організації працюють разом і ще не посварились. Нам навіть колеги з інших міст казали: “Як так виходить, що ви ще не розсварились?!” Все це завдяки правилам нашої спільної комунікації. У нас є внутрішні політики і правила, яких ми повинні притримуватись, від яких ми не можемо відхилятись. Якщо буде помічено щось у діяльності однієї організації, що може створити негативну репутацію для всіх або порушує інтереси, то це одразу виноситься на збори, проводиться дискусія – ми обговорюємо і потім спільно приймаємо рішення. Кожен з членів коаліції слідкує за іншими – це допомагає нам не розслаблятись і не робити помилки. 

 

Намагаємось частіше долучати депутатів, бо це якраз ті люди, які мають захищати інтереси громадян

 

Одна з організацій коаліції довго працювала над Положенням, яке б зобов’язувало міську раду здавати в оренду комунальне майно через ProZorro.Продажі. Організація консультувалась і з Києвом, і з Transparency International, і з ProZorro.Продажі з цього питання. На все це пішло багато часу.  Є такі питання, над якими ми працюємо з виконавчим комітетом, а є такі, над якими працюємо з депутатами. Це якраз одне із тих питань, яке повинні були приймати депутати міської ради. 

Зараз у нас налагоджена дуже хороша комунікація з депутатами, якщо є якісь проблемні питання, то ми їх повідомляємо. Але перед тим, як розглядалось питання по ProZorro.Продажі, ми запрошували керівників фракцій на пів години до нас в офіс на каву. Ми їм пояснювали, що це за Положення, навіщо воно потрібно, які там основні пункти і чому це варто підтримувати, тобто проводили такі неформальні зустрічі. Та коли ми обговорювали зміни в Положення про громадський бюджет, у нас не було часу на проведення такої зустрічі, але ми надавали аргументацію, надсилаючи кожному на електронну пошту пояснення, що не так і що там потрібно змінити.

Ми намагаємось якомога частіше долучати депутатів, бо це якраз ті люди, які мають захищати інтереси громадян, допомагати просувати хороші рішення. Є навіть депутати, які іноді надають нам свою експертну думку. Наприклад, щодо питання про бюджет до нас долучався депутат міської ради, який сам ініціював впровадження громадського бюджету в міській раді Тернополя, допомагав роз’яснити внутрішні моменти, які ми могли і не бачити, тому що ми не були всередині цієї системи. Також у земельних питаннях часто нам допомагає депутат, який є членом земельної комісії і знає багато деталей. Тобто, коли нам необхідно, коли ми бачимо потребу у цьому, то залучаємо депутатів. Ми можемо бачити ідеальне рішення і пояснити, чому його потрібно прийняти, але не можемо все врахувати, щось упустити, адже не бачимо цього зсередини, а потім відбудеться ланцюжкова реакція, яка може всю нашу роботу зіпсувати, тому нам краще бачити і ззовні, і зсередини, як це працюватиме.

 

71793589_2362952930439412_3690561673992601600_n

 

Люди з інших коаліцій нам готові допомогти. Всі розуміють, що ми повинні підтримувати один одного та комунікувати

 

Тернопільський центр реформ не має експертів з усіх питань. У нас є правозахисні, антикорупційні, адвокаційні, освітні, молодіжні, мистецькі, медійні та благодійні організації, спілка підприємців, а також експерти, що працюють з об’єднаними громадами та ті, котрі надають соціальні послуги. Наразі ми не займаємось цілеспрямовано урбаністикою або транспортом, бо в коаліції немає організацій саме такого спрямування – цього нам не вистачає. З питань екології у нас зазвичай працюють ініціативні групи, які бачать якусь проблему, об’єднуються та потім просувають рішення. Якщо необхідно, то ми долучаємось.

Як я вже казала, інколи ми залучаємо спеціалістів з інших міст. Буває, що ми просимо Івана Омеляна допомогти нам з контактами, адже він, як посередник, знає всіх, і знає, до кого можна звернутись, хто і як працює. Наприклад, ми залучали експертів зі Львова, зокрема Тараса Хавунку із Львівського регуляторного хабу, бо нам потрібна була допомога, щоб проаналізувати регуляторні акти, а в нас немає людини, яка б виключно над цим працювала. Люди з інших коаліцій нам також готові допомогти. Всі розуміють, що ми повинні підтримувати один одного та комунікувати.

 

Громадський бюджет Тернополя – представники громадськості відтепер будуть обиратись за конкурсом на відкритій платформі

 

У нас довіра громадськості до громадського бюджету останнім часом значно зменшилась. Однією з основних причин цього стало те, що в Номінаційний комітет, який допускав проєкти до голосування, входили лише депутати або представники виконавчого комітету, тобто громадськості там не було. Представники громадськості там були лише в перший рік.

Багато авторів проєктів і громадян скаржились у соціальних мережах, що комітет приймає суб’єктивні рішення, які не базуються на Положенні. Це якраз була ситуація, коли ми залучили депутатів, робили для них розсилку, виступали на сесії, пояснювали, чому необхідно внести зміни. Ми залучали експертів з Києва, зокрема, із Центру розвитку інновацій – Сергія Лобойка та Анну Ємельянову, які на волонтерських засадах допомагали нам у свій вільний час. 

Робота тривала довго, ми витратили понад рік на те, щоб це адвокатувати, адже тема дуже складна, і у кожного є якесь власне бачення. Ми не стверджуємо, що Положення зараз ідеальне, бо ще не прийняті усі рішення, які були необхідні, але ключові були прийняті. Представники громадськості відтепер будуть обиратись за конкурсом на відкритій платформі. Це буде стримувачем у Номінаційному комітеті, який не дозволить відхилятись, буде більш прискіпливо ставитись до проблем та ймовірних випадків, коли хтось має суб’єктивну думку, а не керується нормативними документами.

 

71842563_488888885174797_3263969420321488896_n

 Акція напередодні виборів президента 2019 року 

 

Бачимо, що міська рада вже наперед робить те, що ми прописали у Дорожній карті реформ

 

Раніше нам потрібно було дуже багато часу, щоб проадвокатувати якісь зміни, а зараз, на останній форум «МИ-реформи» ми запросили  представників міської ради, де презентували нашу Дорожню карту реформ на наступний рік. Ми розповіли про те, що плануємо роботи по кожному з пунктів. Тепер ми бачимо, що міська рада вже наперед робить те, що ми прописали у Дорожній карті реформ. 

Наприклад, це стосується оренди сезонних об’єктів торгівлі через ProZorro.Продажі, що ми збирались адвокатувати. Міська рада побачила нашу дорожню карту реформ та вже її виконує, і ми цьому раді. Головне, щоб вони реально виконували, реалізовували те, що обіцяють і те, що насправді потрібно. Якщо вони випереджають нас і роблять це самі – чому б і ні, це добре.

 

Представники “Автомайдану” підготували концепцію, аналогів якої немає ще в жодній з областей

 

До нашої коаліції входить Тернопільський осередок ВО “Автомайдан”, що займається аналізом закупівель у сфері дорожньо-транспортного господарства та проводить антикорупційні розслідування. Організація підготувала концепцію стратегії розвитку автомобільних доріг Тернопільської області. Рішення щодо ремонту доріг приймаються адміністрацією, і в деяких випадках вони є політичними: виділяються кошти на той виборчий округ, де хочуть, щоб той самий депутат знову виграв вибори. Таке неодноразово показували в розслідуваннях про корупцію, коли “свої” компанії виграють тендери. Наприклад, випадок, коли дорогу розділили на ділянки по 40 метрів і виставили як близько 200 окремих лотів. Представники “Автомайдану” підготували концепцію, аналогів якої немає ще в жодній з областей, яка б змушувала владу базуватись на стратегії, а не на політичних рішеннях.

 

За два роки ми зрозуміли, що нам потрібні єдині цілі, до яких ми прямуємо

 

Зараз ми працюємо над розробкою стратегії розвитку коаліції. За два роки роботи ми зрозуміли, що нам потрібні єдині цілі, до яких ми прямуємо. Ми їх усі розуміємо, усвідомлюємо, для чого працюємо разом, чому ми об’єднуємося, ділимось інформацією, але щодо того, якого довгострокового результату ми досягаємо, то кожен має власні думки, бачення. Це не дозволяє нам бачити, чого ми досягаємо саме разом, а не кожен окремо, тобто до чого ми йдемо разом.

Ми отримали фінансування від ІСАР “Єднання” та розробляємо стратегію розвитку коаліції, комунікаційну стратегію, а також фандрейзинговий план. Ми дуже багато часу витратили на операційну діяльність. Коли дуже багато такої діяльності, то забуваєш про інституційний розвиток. Зараз ми якраз можемо більше часу присвятити цим речам.

 

71768407_532535047492845_5852990519692492800_n 

Якщо закінчився один проєкт, то це не означає, що ми повинні розходитись 

 

Раніше нашу коаліцію та реалізацію дорожньої карти реформ підтримував USAID Pact. З ними приємно працювати, оскільки для них важливими є не лише результати, а й інституційний розвиток, вони дуже багато консультацій надають саме для цього. Офіс, секретаріат ми утримуємо з власних внесків. Розпадатись через те, що у нас немає фінансування, не будемо. Ми об’єднувались тоді, коли у нас ще не було грошей. Ми рік взагалі працювали без коштів. Якщо закінчився один проєкт, то це не означає, що ми повинні розходитись і перестати працювати.

 

Коаліція – не лише для адвокації змін. Вона допомагає ставати сильнішими всім нам

 

Громадський сектор Тернопільщини різноманітний. Зокрема, в нашій коаліції є різні організації, кожна з яких працює у своєму спрямуванні, розвиває його. Кожна має власну аудиторію, з якою працює, і те що вони різноманітні – це дуже добре, але з іншого боку – не всі є інституційно сильними. У нас громадські активісти працюють переважно part-time, тому що не всі знають як, не всі мають можливість залучити зовнішнє фінансування, в цьому мало досвіду. З одного боку, це погано, тому що важко цілком присвячувати себе справі, коли громадська діяльність – це по суті твоя волонтерська робота. Але з іншого боку – це допомогло нам об’єднатись, тому що разом ми можемо бути сильнішими, допомагати один одному. Коаліція – не лише для адвокації змін. Вона допомагає ставати сильнішими всім нам.

Є організації, які працюють і в області, і в місті, які ще не долучені до коаліції, але більшість із них про нас знає. Ми також знаємо людей із цих організацій, спілкуємось неформально, інколи організації мають спільні проєкти. Наприклад, навіть ті організації, які не входять в коаліцію, можуть використовувати наш офіс, щоб проводити заходи: тренінги, збори, навчання. Таке буває не раз. Тобто ми не закриваємось, не працюємо лише для тих організацій, які входять в коаліцію. 

Тернопіль – це невелике місто, тут всі один одного знають: хто над чим працює, хто чесний, а хто ні – тут все просто та зрозуміло. 


 

 

А що в регіонах?! Часто питають нас. Чи є наочні зміни в активі та активностях? Громадський Простір започатковує серію цікавих лонгрідів — мозаїка з живих розмов і спостережень, кейсів та успішних історій — #ПереТворення. 

 


Тематика публікації:            

Останні публікації цього розділу:

Культурна євроінтеграція та опір стиранню: про що говорили на Шостому Міжнародному Ярмарку Грантів у Сфері Культури

Безоплатна правова допомога для військових: контакти та ресурси

Як «Молода Просвіта» підтримує громади та переселенців на Івано-Франківщині

Діалог та підтримка: як ГЦ "Нова генерація" зміцнює громади Херсонщини

Євген Глібовицький: ми з вами не в кінці великих потрясінь, а на початку великих відкриттів

Юрій Антощук: працюємо над створенням рекомендацій херсонським громадам та відновленням соціальних зв'язків