На виборах 2014 треба голосувати не серцем, а калькулятором
В Україні великою проблемою є те, що у момент голосування громадяни не мають жодної інформації про фінансування президентської кампанії. І навіть частково оприлюднені дані із післявиборчого звіту ...
Додано:
Галина Жовтко
В Україні великою проблемою є те, що у момент голосування громадяни не мають жодної інформації про фінансування президентської кампанії. І навіть частково оприлюднені дані із післявиборчого звіту кандидатів не надають суттєвої інформації. Тому, учасники Руху ЧЕСНО у партнерстві з IFES-Україна розпочали кампанію «Чесний кандидат», метою якої є збільшення фінансової прозорості президентської кампанії та подальше запровадження фінансової прозорості в український політиці.
За словами Тараса Шевченка, директора Інституту Медіа Права, громадяни повинні знати звідки беруться виборчі кошти. “З формальної точки зору, кандидати мають здавати, і здавали раніше, звіт за використання коштів, які вони отримують під час виборчого процесу. Але в цілому ми бачимо, що в Україні є величезна проблема із тим, як виборчі фонди формуються, із тим, як вони витрачаються, і з тим, що далеко не всі кошти взагалі через ці виборчі фонди проходять. З точки зору демократичних стандартів, ми переконані, що громадяни-виборці повинні знати звідки беруться кошти, куди вони йдуть, і розуміти, хто фінансує кандидатів, хто дає їм ці мільйони… десятки, часом сотні мільйонів гривень і відповідно, щоб так само знати, що ті люди, які дають гроші… вони потім і будуть вимагати щось взамін“, – наголосив експерт.
В Україні по виборчій “заставі-платежу” (свою заставу забирає лише переможець виборів) у 2.5 мільйони гривень, яка є однією з найбільших у світі, не передбачено жодних звітів. Наші закони стимулюють кандидатів до того, щоб вони шукали велику кількість грошей та робили це у таємний спосіб, вважає експерт. Інша проблема – це передвиборча агітація, яка передбачає найбільшу статтю витрат, тоді коли у більшості країн Європи передвиборча агітація або заборонена, або сильно обмежена.
У частині фінансової прозорості українське законодавство є одним з найгірших в Європі. “Цього разу на виборах треба голосувати не серцем, а калькулятором. Це означає, що виборці повинні порахувати власне, що стоїть за тим чи іншим кандидатом, і це допоможе нам реально почути від кандидатів хто за ними стоїть, хто їхні спонсори, звідки вони взяли кошти“, – наголосилаСвітлана Заліщук, директор проектів ГО «Центр UA».
Звітування перед громадськістю уже почалося, зазначила Світлана Заліщук.Вчора було отримано першу інформацію від кандидата у президенти П.Порошенка. Проте, щоб звітування відповідало всім критеріям чесного фінансування президентської кампанії, від учасників руху Чесно буде надіслано повторне звернення. Із наданої інформації, стало відомо, що заставу у розмірі 2.5 мільйони гривень було сплачено із власних коштів П.Порошенка.
Кожному кандидату сьогодні було направлено відповідне звернення.
__________________________________________________________
2) прозорість надходжень до виборчого фонду (загальний розмір виборчого фонду; скільки склав власний внесок кандидата, партійний внесок (якщо кандидата висунуто партією); список фізичних осіб, які разово або сумарно внесли до фонду внесок на суму понад 20 000 грн).
3) прозорість витрат (загальна сума витрат кандидата, деталізована інформація про напрями витрат, список фізичних та юридичних осіб, які одержували кошти з поточних рахунків виборчих фондів із зазначенням сум відповідних платежів та призначення платежу).
Активісти закликають оприлюднити звіти тричі:
– до 15 травня проміжний звіт для всіх кандидатів щодо 3 критеріїв.
– до 10 червня для всіх кандидатів щодо 2 останніх критеріїв за підсумками І туру виборів.
– до 1 липня для двох лідерів перегонів звіт за підсумками ІІ туру виборів.
_____________________________________________________________
Що стосується змін до законодавства, то є декілька проблемних блоків, зазначив Денис Ковриженко, радник з правових питань IFES-Україна.
– Відсутність будь-яких механізмів прозорості та неузгодженість різних законодавчих вимог. Наприклад, положення закону про політичні партії та про вибори не стикуються між собою.
– Обмеження на приватне фінансування легко “обходяться” кандидатами.
– Відсутній єдиний орган, який би контролював цей процес.
– Відсутність санкцій. Наше законодавство про вибори не передбачає взагалі ніякої відповідальності навіть за неподання фінансового звіту до ЦВК.
Майже в усіх країнах Європи держава надає партіям фінансування та жорстко контролює, яким чином партії дотримуються тих обмежень, що передбачені законом. Якщо обмеження не дотримується, то фінансування забирається і партія залишається без коштів, підвищується ймовірність того, що партія піде у політичне небуття. Для України уже настав той час, щоб впровадити визнані в Європі стандарти, в життя, вважає експерт.
Довідково:
У рамках кампанії «Чесний кандидат» активісти не лише проаналізують фінансову прозорість кандидатів, але й запропонують зміни до законодавства щодо фінансування політичних партій, що допоможе демократизувати політику.
Кампанія «Чесний кандидат» реалізується коаліцією учасників Руху ЧЕСНО – громадськими організаціями Інститут Медіа Права, Інститут Масової Інформації, Центр UA, Фонд «Демократичні ініціативи» ім.Ілька Кучеріва – у партнерстві з IFES-Україна.
Всі результати дослідження фінансової прозорості кандидатів у президенти України буде представлено на офіційному сайті Руху – www.chesno.org.