Венеційська комісія визнала право України провести декомунізацію

Венеційська комісія визнала право України забороняти або навіть встановлювати кримінальну відповідальність за використання конкретних символів і пропаганди тоталітарних режимів. Про це повідомив ...

декомунізація

Галина Жовтко

Венеційська комісія визнала право України забороняти або навіть встановлювати кримінальну відповідальність за використання конкретних символів і пропаганди тоталітарних режимів. Про це повідомив сьогодні на прес-конференції Володимир В’ятрович, голова Українського інституту національної пам’яті.

Декомунізацію, денацифікацію пройшли практично всі, тепер уже демократичні європейські країни

Володимир В’ятрович: “Декомунізацію, денацифікацію пройшли практично всі, тепер уже демократичні європейські країни, які постраждали від одного, або від двох цих тоталітарних режимів. Здійснення такої політики на державному рівні стало одним із базових елементів демократичної трансформації цих країн і стало однією із гарантій неповернення в цих країнах до тоталітарних практик. В Україні незасудження злочинів комуністичного минулого залишалося протягом двох десятиліть після проголошення Незалежності, і результатом цього незасудження тоталітарного минулого, зокрема, стала політика президента Віктора Януковича, яка призвела до масових порушень прав людини і навіть до масових розстрілів в центрі української столиці.

Декомунізація для України –  невід’ємний елемент входження України до сім’ї європейських демократичних держав

Символом того, наскільки небезпечним досі залишається неподолання тоталітарного минулого є події, які сталися буквально кілька днів тому в Луганську. Мова йде про відкриття пам’ятника Сталіну у цьому місті, місті, яке зараз контролюється терористами. Декомунізація для України – це невід’ємний елемент її посттоталітарних трансформацій, її реформ і невід’ємний елемент входження України до сім’ї європейських демократичних держав. Це власне підтвердила Венеційська комісія у своїй проміжній оцінці, яку ми отримали в кінці минулого тижня. Венеційська комісія визнала право України забороняти або навіть встановлювати кримінальну відповідальність за використання конкретних символів  і пропаганди тоталітарних режимів. Це, власне, пряма цитата із цієї проміжної позиції щодо одного із законів декомунізації, який був оприлюднений за результатами засідання Венеційської комісії. Венеційська комісія розглядала один із чотирьох законів про декомунізацію (авт. – N2558 “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режимів та заборону пропаганди їхньої символіки“).

За словами експерта, є певні зауваження щодо цього закону. Зокрема, Комісія просить зробити уточнення щодо терміну “пропаганда“, бо можуть бути різночитання. Також є зауваження щодо надмірно жорстких санкцій стосовно порушників цього закону. Як пояснив експерт, дані санкції були зумовлені ситуацією в Україні, а також розробники цього закону брали до уваги німецький досвід з денацифікації.

Як повідомив Андрій Парубій, Перший заступник Голови Верховної ради України, дані зауваження будуть обговорюватися, але стратегічно Україна з цього напрямку не зверне, і це є позиція більшості у Верховні Раді.

“Русскій мір” – це коли від Владивостока, до Москви, і до України стоять вулиці Леніна, стоять пам’ятники Сталіну

Андрій Парубій: “Війна, яку вела і веде проти України російська імперія – вона не тільки на лінії розмежування біля Дебальцевого, біля Маріуполя, це також гуманітарна війна проти України. “Русскій мір” – це не тільки російські танки, і можливо, навіть не в першу чергу російські танки, “русскій мір” – це бажання тримати весь пост-радянський простір в полоні комуністичного минулого.“Русскій мір” – це коли від Владивостока, до Москви, і до України є вулиці Леніна, стоять пам’ятники Сталіну, і вулиці названі іменами комуністичних катів. Це “русскій мір”. Війна спочатку відбувається на рівні ідейному. Лише потім вступають автомати, лише потім вступають танки. І очищення України від тих імперських нашарувань – це наш українських фронт. Ми закликаємо Європу сьогодні, щоб такий самий процес, як був Нюрнберзький процес, проведений стосовно нацистської партії, щоб такі самі були загальноєвропейські правила стосовно комуністичного режиму, тому для нас надзвичайно є важливо, що Венеціанська комісія під час свого розгляду визнала право України на проведення декомунізації”.

Є насправді злочинним – не засудити цей режим

“Задовго до навіть написання законів велася дискусія щодо того, як це має відбуватися, ми чітко розуміли, що ми не можемо заборонити ідеологію. І це була перша маніпуляція, яку ми почули, навіть з міжнародного, західного світу, коли вийшла величезна петиція низки дослідників, які почали кричати, не читаючи закону, що ми заборонили ідеологію… Ми маємо працювати над тим, щоб чітко пояснити світові, що ми не забороняємо думку, і що ми не забороняємо свободу слова. Ми забороняємо ті дії, які вчинив злочинний режим на цій території. Ми хочемо засудження тих злочинів, які призвели до Голодоморів, до знищення людей, до репресій. Є насправді злочинним – не засудити цей режим. Непокараний злочин призводить до ще більших злочинів”, - Ігор Розкладай, юрист Інституту медіа права, експерт Реанімаційного пакету реформ.

Наступний етап декомунізації має завершитися 21 лютого 2016 року. Мають бути перейменовані 940 населених пунктів.


Тематика публікації:          

Останні публікації цього розділу:

Культурна євроінтеграція та опір стиранню: про що говорили на Шостому Міжнародному Ярмарку Грантів у Сфері Культури

Безоплатна правова допомога для військових: контакти та ресурси

Як «Молода Просвіта» підтримує громади та переселенців на Івано-Франківщині

Діалог та підтримка: як ГЦ "Нова генерація" зміцнює громади Херсонщини

Євген Глібовицький: ми з вами не в кінці великих потрясінь, а на початку великих відкриттів

Юрій Антощук: працюємо над створенням рекомендацій херсонським громадам та відновленням соціальних зв'язків

  • Владимир

    Венеціанська комісія прийняла рішення про невідповідність українського закону про декомунізацію стандартам Ради Європи.- http://nv.ua/ukr/ukraine/politics/venetsianska-komisija-rozkritikuvala-zakon-pro-dekomunizatsiju-86842.html

    • http://www.prostir.ua/ Prostir

      Орієнтуйтесь на першоджерела. Прес-конференція щодо теми https://www.youtube.com/watch?v=RkUEvhftgeY

      • Владимир

        Українські офіційні особи на прес-конференції злукавили. Першоджерело – це висновок Венеціанської комісії – Ukraine law banning Communist and Nazi propaganda has a legitimate aim, but does not comply with European standards – http://www.coe.int/en/web/portal/-/communist-and-nazi-propaganda-in-ukraine?redirect=http%3A%2F%2Fwww.coe.int%2Fen%2Fweb%2Fportal%2Fhome%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_DibKFqnpE518&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=2

        • Andriy Kohut

          для того щоб розуміти де злукавлено, почитайте проміжну позицію Венеційки: http://www.venice.coe.int/webforms/documents/default.aspx?pdffile=CDL-AD(2015)041-e
          Там у висновках і в тексті написано по іншому ніж у релізі Ради Європи. Оскільки пропозиції та зауваження Венеційки є лише до частини статей. І власне було сказано що йтиме робота над внесенням змін до цих статей Закону. В цілому Венеційка визнає право забороняти і карати за пропаганду тоталітарних режимів та практик.

          Ad fontes і буде всім щастя

          • Владимир

            Якщо не зупинятися на ввічливих, дипломатичних зворотах, основное питання, яке ставиться перед Венеціанською комісією, таке: чи відповідає конкретний закон стандартам Ради Європи? Як на мене, відповідь очевидна: окремі статті закону в запропнованому вигляді не відповідають стандартам РЄ (Тобто не весь закон, не кожна стаття, не кожне слово, але окремі положення (можна сказати: деякий невеликий процент тексту закону) – не відповідають цим стандартам)

          • Andriy Kohut

            Тому я й писав, що готуватимуться зміни до Закону по зауваженнях Венеційки.
            Разом з тим по інших статтях визнано, що це відповідає європейським стандартам і практиці.

          • Владимир

            Отже маємо дві версії.

            Версія перша: Україна запитує, чи визнає Венеційська комісія право України на декомунізацію. В.к. відповідає: так, ми визнаємо право України на декомунізацію.

            Версія друга: Україна запитує, чи відповідає цей закон європейським стандартам. В.к. відповідає: ні, в такому вигляді – не відповідає, потрібні зміни деяких
            статей.

            Яка з версій Вам здається більш лукавою?

          • Andriy Kohut

            кожен сам для себе вирішить і дасть собі відповідь. Єдиний момент, що не весь закон не відповідає стандартам, а лише окремі статті. Для розуміння ситуації варто читати повні версії висновків, а не огульні пре-релізи.

      • Владимир

        Державні мужі на прес-конференції злукавили. Справжне першоджерело тут – Ukraine law banning Communist and Nazi propaganda has a legitimate aim, but does not comply with European standards – http://www.coe.int/en/web/portal/-/communist-and-nazi-propaganda-in-ukraine?redirect=http%3A%2F%2Fwww.coe.int%2Fen%2Fweb%2Fportal%2Fhome%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_DibKFqnpE518&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=2

  • Владимир

    Євген Глібовицький: Один з болісних ударів, який нас чекає з
    європейського боку – це наслідки висновків Венеційської комісії щодо
    українських законів про декомунізацію, які так квапливо і без
    обговорення ухвалив український парламент минулого року.

    Гулі і синці нас чекають там, де розходяться емоції і раціо: для нас комунізм – це травма минулого. Для європейського простору – одна з ідеологій. Ми знаємо, що ходимо по кістках жертв комуністичних репресій. З європейської точки зору – це абсолютно не факт. І якщо для нас це так принципово – ми мали б трансформувати політичний процес декомунізації у юридичний. А біда в тому, що тривалий і
    складний юридичний процес виходить за межі нашого горизонту планування,вправності користування європейськими правовими механізмами, і наявності ресурсів, в тому числі, щоб подолати потенційно щедро оплачену російську протидію.

    Фактично, це один з перших тестів на нашу спроможність грати за
    європейськими правилами, який вплине на подальшу траєкторію
    євроінтеграції. Ми ж намагаємося давати політичну відповідь на правовий
    виклик, пасіонарністю перебити холодні процедури. Ну, “стрємітєльним
    домкратом” (с)

    Інше спостереження – початок окреслення подібних
    (але не спільних) євроскептичних підходів у наших і інших
    центральноєвропейських правих. За іронією, прихильники ОУН(б) і
    апологети АК опинилися на одному полі з дуже нелюбим, але близьким за
    логікою революційної доцільності Кремлем.

    https://www.facebook.com/yevhen.hlibovytsky