Консультант/ка з ризиків і кредитування юридичних осіб
ЗАВЕРШЕНО
Мета: Надання консультацій та проведення тренінгів з побудови системи управління ризиками, підготовки документів з управління ризиками та внутрішнього контролю для кредитних спілок, та кредитування і управління кредитними ризиками юридичних осіб-позичальників мікро- та малого бізнесу
Проєкт «Кредитування сільськогосподарських виробників (КЕП)» в Україні, що реалізується Всесвітньою радою кредитних спілок (WOCCU) за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), прагне посилити спроможності сектору кредитних спілок в Україні шляхом створення прозорішої нормативно-правової бази для діяльності кредитних спілок в Україні, що сприятиме їхньому зростанню, а також зниженню ризиків, одночасно покращуючи доступ до фінансування для сільськогосподарського та сільського мікро, малого та середнього бізнесу (ММСП) з боку кредитних спілок.
Проєкт КЕП тісно співпрацює з НБУ як ключовим партнером в Україні. З 2020 року НБУ став регулятором кредитних спілок та у зв’язку із введенням в дію з 01 січня 2024 Закону України «Про кредитні спілки» запроваджує нові вимоги до системи управління кредитними спілками.Вказані вимоги зокрема передбачають створення комлексної системи внутрішнього контролю, одним з елементів якої є управління ризиками кредитної спілки.
У рамках Цілі 3, Проєкт КЕП також працює з партнерськими об’єднаними кредитними спілками (ОКС) і кредитними спілками-учасниками робочої групи з агрокредитування (AGLWG) щодо інституційного зміцнення та запровадження управління ризиками з метою ведення фінансово обгрунтованої діяльності.
У рамках Цілі 4, Проєкт КЕП надає технічну допомогу кредитним спілкам з AGLWG для збільшення портфелів сільськогосподарських кредитів та кредитів бізнесу у сільській місцевості. Відповідно до нового закону, кредитні спілки можуть залучати в якості членів та надавати послуги юридичним особам. Це вимагає додаткових навичок у оцінці кредитоспроможності таких клієнтів, розробці відповідних методологій та усвідомлення ризикиів, пов’язаних із бізнесом клієнтів.
Попередній обсяг робіт складається з трьох завдань, як зазначено нижче:
Завдання 1. Підготовка примірних документів для об’єднаних кредитних спілок (ОКС) з управління ризиками та внутрішнього контролю відповідно до встановлених НБУ вимог до управління ризиками у кредитних спілках.
Завдання включає розробку примірних документів з управління ризиками та внутрішнього контролю, визначених у нормативно-правовому акті НБУ про вимоги до системи управління кредитною спілкою згідно з наступним переліком, але не обмежуючись ним:
- Стратегія та політика управління ризиками;
- Положення щодо здійснення функції з управління ризиками;
- Декларація схильності до ризиків;
- Політика та процедури запровадження нових продуктів / послуг;
- Порядки та процедури управління окремими ризиками (кредитним, процентним, операційним ризиками та ризиком ліквідності)
- Форми управлінської звітності щодо ризиків.
Крім того, у ході підготовки примірних документів консультант(ка) за потреби проведе презентації та консультації з ОКС, зокрема, щодо наявних політик, процедур, процесів управління ризиками та їх врахування / адаптації при підготовці примірних документів.
Завдання 2. Підготовка примірних документів з управління ризиками та внутрішнього контролю для кредитних спілок з врахуванням документів, розроблених для ОКС
Завдання включає:
- проведення верхньорівневої оцінки профілів ризиків кредитних спілок (шляхом консультації з Проєктом КЕП, Асоціаціями кредитних спілок або вибіркою індивідуальних кредитних спілок) для виявлення спільних та відмінних рис від профілю ризику ОКС;
- підготовку та адаптацію документів, розроблених у рамках завдання 1, під профіль ризиків кредитної спілки.
Завдання 3. Підготовка та проведення серії з 3 вебінарів (за потреби кількість може бути збільшено) для кредитних спілок щодо запровадження кредитування юридичних осіб та управління відповідними кредитними ризиками (з фокусом на мікро та малому бізнесі).
Вебінари повинні включати, але не обмежуватися:
- Методи та процеси оцінки кредитних ризиків юридичних осіб- позичальників мікро та малого бізнесу;
- Порядок оцінки кредитоспроможності юридичних осіб;
- Управління кредитним портфелем юридичних осіб;
Практичні вправи щодо оцінки бізнес-планів та фінансової звітності.
ВИМОГИ
- Вища освіта в галузі управління та адміністрування (фінанси, економіка) або іншої суміжної галузі;
- Мінімум 5 років роботи в управлінні ризиками у фінансовій сфері та/або в якості регулятора;
- Попередній досвід роботи в кредитуванні та управлінні ризиками у банках, знання нормативної бази щодо систем управління ризикам та внутрішнього контролю у банках – бажано, але не обов’язково;
- Попередній досвід роботи з проєктами міжнародної технічної допомоги – бажано, але не обов’язково;
- Розуміння бізнес-моделі ОКС або кредитних спілок – бажано;
- Відмінні навички письма, розробки методологій, бізнес-аналітики та комунікативні навички;
- Досвід у проведенні тренингів / вебінарів (українською);
- Вміння дотримуватися термінів та командно працювати для досягнення спільної мети;
- Рідна українська мова, досвід роботи в Україні;
- Робочий рівень володіння англійською мовою як письмовою, так і розмовною – бажано, але не обовʼязково;
- Культурна чутливість і здатність працювати з багатьма зацікавленими сторонами в Україні та розуміти їхні різні позиції/точки зору;
- Реєстрація як ФОП (3-я група) – бажано
Компанії / організації можуть подавати заявки до участі за умови, що члени їхньої команди, які будуть долучені до виконання завдання, відповідають кваліфікаційним вимогам, зазначеним вище.
Очікується, що завдання будуть виконані до 30 червня 2024 року.
Із консультантом укладається договір про надання послуг. Оплата послуг здійснюється за результатами надання послуг та після підписання Акту прийому-передачі надання послуг.
РЕЗУЛЬТАТИ
Завдання 1. Підготовка примірних документів для об’єднаних кредитних спілок (ОКС) з управління ризиками відповідно до встановлених НБУ вимог до управління ризиками у кредитних спілках.
- Звіт про підготовку примірних документів для ОКС.
- Підготовлені презентації.
- Проєкти примірних документів з управління ризиками та внутрішнього контролю для ОКС.
Завдання 2: Підготовка примірних документів з управління ризиками для кредитних спілок з врахуванням документів, розроблених для ОКС
- Звіт про підготовку примірних документів для кредитних спілок.
- Проєкти примірних документів з управління ризиками та внутрішнього контролю для кредитних спілок.
Завдання 3: Вебінари для кредитних спілок щодо запровадження кредитування та управління кредитними ризиками юридичних осіб- позичальників мікро та малого бізнесу
- Підготовлені презентації;
- Вебінари, що включають визначені теми, проведені;
- Рекомендації/практичні матеріали розроблені.
ВИМОГИ ДЛЯ ПОДАЧІ ЗАЯВКИ
Щоб подати заявку, надішліть, будь ласка, до 10 березня 2024 року наступні документи на електронну адресу [email protected] та зазначте у темі листа «Risk management and lending to legal entities»:
- Копія резюме (для компанії – резюме або описи експертів, залучених до виконання завдання);
- Пропозиція, що включає супровідний лист із детальним описом того, чому ви зможете виконати роботу, у т.ч. відповідний досвід роботи;
- Запропонована цінова пропозиція за годину роботи;
- Контактна інформація 2-3 осіб, які зможуть надати рекомендації.
Цей запит на тендерну пропозицію жодним чином не зобов’язує Всесвітню раду кредитних спілок укладати контракт, а також не зобов’язує Всесвітню раду кредитних спілок відшкодовувати будь-які витрати, понесені під час підготовки та подання заявки. Всесвітня рада кредитних спілок залишає за собою право змінювати будь-яку частину запиту на участь у тендері під час укладання договору, якщо це буде необхідно.