Як залучати та мотивувати волонтерів: поради від Ірини Горлач
Ірина Горлач - координаторка волонтерів Національної програми вивчення та популяризації іноземних мов Go Global, спеціально для "Бази знань" на Громадському Просторі, розповіла про свій практичний ...
Додано:
Громадський Простір
Ірина Горлач – координаторка волонтерів Національної програми вивчення та популяризації іноземних мов Go Global, спеціально для “Бази знань” на Громадському Просторі, розповіла про свій практичний досвід того, як залучати, мотивувати, розвивати волонтерів, аби вони стали вашими постійними друзями та помічниками.
Громадський простір: Як залучити волонтера? Які меседжі варто застосовувати, аби люди долучилися до вашого коротко- чи довготривалого проекту?
Ірина: Перш за все, коли ви починаєте запрошувати волонтерів на ваш проект, вам треба розуміти те, яка мотивація може бути у ваших волонтерів. Взагалі, теорія мотивації полягає в тому, що люди завжди прагнуть до автономії, тобто самостійного прийняття рішень, майстерності, щоб розвивати свої навички і робити їх сильнішими. Звісно, люди прагнуть бути частиною чогось великого, глобального і розуміти мету цього всього. Тож найголовніше – поділитися з людьми вашою ідеєю і метою: для чого ви це робите? Тоді ви зможете захопити саме тих людей, які також поділяють їх з вами.
Далі – якщо ви поділитеся своїми знаннями, то змотивуєте людей. Адже всі прагнуть розвивати свої навички, і якраз вчитися краще на історіях успіху, тому у волонтерів треба обов’язково вкладати свої знання і ресурси. На прикладі GoCamp – ми проводимо для волонтерів інформаційні тренінги, сесії, методологічні, педагогічні воркшопи. Треба максимально вкладати, щоб отримати результат. Вони мають неодмінно знати, для якої великої мети слугують їхні волонтерські зусилля, весь той внесок, який вони роблять для вашої організації. Вони повинні розуміти, що їх цінують, що навіть їх невеличка дія приносить великий результат. Для цього обов’язково треба ділитися цими результатами, простими історіями людей, життя яких змінюється завдяки роботі волонтерів.
Громадський простір: Трапляється, що волонтери отримують в організації цінні знання, досвід, навички і потім шукають для себе нові горизонти. Як зробити так, щоб волонтер затримався, ставши довготривалим чи навіть постійним другом вашої організації?
Ірина: Звісно, що є ситуація, коли люди шукають і йдуть на інші проекти – це нормально, до цього також варто ставитися з розумінням, але обов’язково треба підтримувати зв’язок із тими людьми, які захопилися вашою ідеєю і які розділяють разом із вами ті цінності і ті проекти, над якими ви працюєте. Неодмінно треба підтримувати контакт, обов’язково подякувати, зробити церемонію нагородження, змайструвати якісь особисті милі листівочки -нагадування про вашу організацію.
Обов’язково треба вкладати в найактивніших людей
Варто надати волонтеру можливість також зростати у вашій організації. Наприклад, він може стати вашим блогером, вести якусь сторінку тощо, і також буде ділитися ідеями і цінностями ваших проектів.
Звичайно, постійна зворотня комунікація – це дуже важливо. Можна зробити такий собі клуб випускників вашого проекту, і підтримувати протягом року, двох-трьох місяців періодичну комунікацію з ними, відправляти їм якісь цікаві добірки, ресурси, які допомагатимуть їм також розвиватися далі. Обов’язково треба вкладати в найактивніших людей (такі завжди є), які готові бути з вами довго, і давати їм можливість зростати у вашій організації – брати участь у стратегічному плануванні, давати їм змогу також виступати від імені організації. Тоді вони точно будуть з вами і ще й будуть залучати до вас нових прибічників.
Громадський простір: Як зрозуміти, коли саме потрібні волонтери і у якій кількості? Адже можна витратити чимало зусиль і ресурсів, аби їх залучити, а конкретно цей проект, цю справу легше виконати власними руками, без зайвих рухів…
Ірина: Насправді, це залежить від проекту. Волонтерство буває різних типів. Якщо це заходи, де необхідно багато комунікації з людьми, то звісно – волонтери можуть знадобитися. Втім, їм має бути цікаво, чому вони мають стати волонтером вашого проекту. Можливо, для них це буде безкоштовний вхід, якісь цікаві роздаткові матеріали, можливість познайомитися з цікавими людьми під час цього заходу. У такий спосіб ви залучите волонтерів, а вони допоможуть зробити ваш захід яскравим і класним.
Якщо ваша організація займається, наприклад, діяльністю в регіонах, а основний офіс в Києві, а ресурсів оплачувати працівників на місцях немає, тоді, звісно, також треба шукати активістів, волонтерів і залучати їх бути вашими представниками. У нашому випадку, ми потребуємо англомовних волонтерів. Ми не можемо собі дозволити можливість наймати вчителів англійської мови, тому у нас потреба саме в таких волонтерах.
Громадський простір: Є така думка: якщо волонтер сумлінно виконує свої волонтерські функції, так само він проявить себе і вже на робочому місці, якщо ж волонтерство виконує “для галочки”, то й на роботі буде поводити себе відповідно. Що ви на це скажете? Чи маєте подібний досвід у своїй практиці?
Ірина: Звісно, погоджуюся із цим твердженням. Але, насправді, я не бачила волонтерів, які меркантильно ставляться до цієї місії. Якщо людина вже обирає волонтерство, то, зазвичай, вкладає в це глибокий сенс і бачить в цьому для себе якесь зростання, тому готова викладатися. Скоріш за все – ідея проекту, на якому людина волонтерує, її захоплює, і їй неважливо, чи отримає вона за це гроші.
Вони витрачають на це свій час і не отримують ніякої матеріальної винагороди, зазвичай, це ціннісні речі. Звісно, у волонтерстві людина може себе навіть більше проявити, ніж на роботі – тому що це якраз те, що захоплює, це те, що для душі.
треба пам’ятати про час для себе, для своїх інтересів і поновлювати внутрішній баланс
Громадський простір: Зважаючи на ситуацію в Україні, останні роки більше говорять про профілактику емоційного вигорання волонтерів. Особливо, якщо людина працює в чомусь стабільно, регулярно, вкладає чимало сил, то в якийсь момент вона може перегоріти. Як правильно розраховувати свої зусилля?
Надихають результати, особливо, прості історії
Ірина: Насправді, це залежить від проекту, на якому ти волонтеруєш. Якщо це дійсно щось короткотермінове, то тут можна швидко викластись по максимуму і отримати результат. Але якщо до результату треба йти дуже довго, то тут треба розрахувати сили. Мені подобається одне гарне порівняння: часто ми ставимося до завдання як до спринту, на якому треба швидко пробігтися і викласти максимум зусиль, але коли до результату треба йти довго, то тут задачу варто сприймати, як марафон і не викладатися цілковито на перших сотні метрах. Тому потрібно розраховувати свої зусилля. Звісно, треба пам’ятати про час для себе, для своїх інтересів і поновлювати внутрішній баланс і гармонію тим, що цікаво і що надихає, а вже згодом повертатися до справи, яку ти любиш.
Надихають результати, особливо, прості історії про те, як змінюються життя людей, завдяки вашій діяльності, вашому проекту. Це наснажує і допомагає рухатись далі.
Громадський простір: Як ви вважаєте, чи потрібна конкретна людина в організації, яка мала б займатися волонтерами, або ж цим може займатися практично будь-хто із колективу?
Ірина: Повертаючись до питання того, що у волонтерів треба вкладати ресурси – інтелектуальні і матеріальні, розуміти цю аудиторію, аби організувати процес якісно, і щоб волонтери залишалися з вами, а не відчували, що їх просто використовують на якісь незначні завдання, знали, що з ними завжди є команда підтримки, то для цього потрібна людина, окрема, відповідальна за координацію волонтерів. Бажано, щоб ця людина була таким “тімбілдером”, ментором для них, конектором, сильна сторона якої – це комунікація, розуміння людської психології, мотивації, ціннісних чинників, яка прислуховується, допомагає, об’єднує цю мережу волонтерів для вашої організації. Це обов’язково.
Громадський простір: Наостанок: меседжі, побажання тим, хто буде вас читати чи дивитися.
Ірина: Я хочу побажати всім організаціям, які залучають волонтерів до своєї роботи, пам’ятати про те, що волонтери – це неймовірно цінний, важливий ресурс вашої організації, який може дати набагато більше, ніж ви очікуєте. Австралійські дослідники провели таке дослідження: якщо перевести всі зусилля, які волонтери віддають організації, у фінансову складову, то 1 долар, вкладений у волонтера, повертається організації, як п’ять доларів. Це дослідження підтверджує, що той результат, який волонтери дають вашій організації, насправді набагато більший, ніж ми можемо очікувати. Про це треба пам’ятати.
Тому треба в них вкладати, цінувати, і долати міфи про те, що волонтери – це ті люди, які приходять до вас на короткий проект, виконають якусь свою незначну частинку і все. Насправді, саме завдяки зусиллям волонтерів і творяться зміни.