Інструменти громадської участі – що маємо знати?
Юрій Середа, юрист ВГО “Інститут Республіка”, спеціально для “Бази Знань” на Громадському Просторі відповідає на питання: які існують інструменти громадської участі? Серед інструментів ...
Додано:
Громадський Простір
Юрій Середа, юрист ВГО “Інститут Республіка”, спеціально для “Бази Знань” на Громадському Просторі відповідає на питання:
які існують інструменти громадської участі?
Серед інструментів громадської участі, які нам надав законодавець, мають перевагу чотири:
1. Збори громадян за місцем їх проведення;
2. Електронні петиції;
3. Громадські слухання
4. Місцеві ініціативи.
Три з цих інструментів відображено в законі України “Про місцеве самоврядування”, 8, 9, 13 стаття.
Інструмент “електронні петиції” відображено в законі “Про звернення громадян”, не так давно було внесено зміни до цього закону. Цей інструмент участі теж доволі популяризувався останнім часом.
Слід зазначати, що дуже вагомим методом участі громадян є Статут територіальної громади. Статут теж передбачений в законі України “Про місцеве самоврядування”. В Статуті територіальної громади передбачаються права і обов’язки громади, права і обов’язки органів місцевого самоврядування, фінансова і матеріальна основа місцевого самоврядування, загальна історична і географічна довідка про населений пункт, про кількість населення, яке в ньому проживає. І в Статуті безпосередньо відображаються інструменти участі. Але слід зазначити, що якщо у Статуті територіальної громади ці інструменти участі передбачаються у досить таки скороченому вигляді, то більш повно їх можна і потрібно впроваджувати у відповідні положення – “Положення про громадські збори”, “Положення про місцеві ініціативи”, “Положення про громадські слухання”. Саме в цих положеннях уже слід конкретизувати ті чи інші дані. Оскільки, наприклад, збори громадян за місцем їхнього проживання, звичайно, ж можуть проводитися у будь-якому місті чи у будь-якому населеному пункті, селищі, селі, але слід зазначати, скільки громадян повинні бути присутні на таких зборах, щоб вони були легітимними.
Подібну ситуацію ми маємо з електронними петиціями. На сайті органу місцевого самоврядування передбачається електронна петиція (розділ “електронні петиції”) як інструмент участі, і передбачається кількість голосів, яку повинна набрати та чи інша електронна петиція для того, щоб вона була розглянута. У свою чергу, це може бути зазначено і в Статуті, але зазвичай органи місцевого самоврядування не передбачають кількості громадян, які повинні підписатися під електронною петицією в Статуті. Ця кількість громадян передбачається безпосередньо у відповідному “Положенні про електронні петиції”. Це положення так, як і інші положення, які деталізують інструменти участі громадськості, приймаються, затверджуються органом місцевого самоврядування із того моменту й набувають, як правило, чинності.
Чому варто користуватися такими інструментами?
На мою думку, це дозволяє простим громадянам більш ефективніше використовувати свої права. Якщо раніше у нас загальні збори громадян за місцем їх проживання відбувалися, як правило, у формі пікетів, немирних демонстрацій, то зараз уже громадяни можуть використовувати загальні збори громадян для вирішення побутових питань. Наприклад, для того самого питання щодо ремонту інфраструктури населеного пункту, можливо кварталу чи будинку, або вирішення питання щодо проведення тих чи інших заходів на території даного населеного пункту чи даного об’єкту (наприклад, кварталу або будинку). Таким чином, ці заходи якраз і можуть бути більш ефективніше реалізовані, застосовуючи інструменти участі. Оскільки іноді буває така ситуація, що громадяни хочуть звернутися до влади з метою вирішити те чи інше питання, але вони не знають, як це зробити. Саме ці інструменти якраз і дозволяють звертатися до влади легітимно.
Читайте також: Громадяни не застосовують інструменти впливу на владу: результати дослідження