Контролювати комунальні підприємства – як це можна робити в Тернополі та інших містах

Для контролю за діяльністю комунальних підприємств створюють наглядові ради. В ідеалі, члени ради повинні виконувати незалежний контроль за підприємством, надавати рекомендації щодо покращення його ...

Додано:
Mariia

Тернопіль

Mariia

Для контролю за діяльністю комунальних підприємств створюють наглядові ради. В ідеалі, члени ради повинні виконувати незалежний контроль за підприємством, надавати рекомендації щодо покращення його роботи. Це має запобігти корупційним ризикам, зловживання службовим становищем керівництва підприємств. Яка насправді ситуація із роботою наглядових рад у Тернополі, Чернівцях, Рівному, Кропивницькому та Богуславі – далі у статті.

У Тернополі положення є, а рад ще немає

Ситуацію із наглядовими радами частково вирішують у Тернополі. Так, 6 вересня 2019 року депутати міської ради затвердили  положення «Про наглядові ради комунальних підприємств». Згідно з документом, наглядові ради в Тернополі будуть створювати при усіх комунальних підприємствах (КП), які займають домінуюче становище на ринку або визнані природними монополістами (наприклад, КП “Тернопільводоканал”). Якщо на підприємстві працює понад 250 людей, а річний дохід не перевищує 50 мільйонів євро, то вони також працюватимуть при підприємстві.

Повноваження наглядових рад досить широкі: рада контролює роботу підприємства, виконання його керівництвом рішень міської ради, погоджує фінансові плани, розмір оплати праці, врегульовує можливі конфлікти інтересів керівника та членів наглядової ради. Наглядова рада має право надавати пропозиції підприємству щодо оптимізації роботи та впровадження новітніх технологій. За наявності доказів та відповідного обґрунтування, може й відкликати керівника КП.

Не більше п’яти осіб зможуть увійти в раду. Міський голова, виконавчий комітет та міська рада подають по одному представнику. Решта двоє – члени від громадськості, які будуть обиратися за рейтинговим голосуванням через он-лайн портал Електронних консультацій. Члени наглядової ради працюють на платній основі.

Але хоч положення прийняте, наразі наглядові ради ще не створені.

Чернівці: наглядові ради не працюють

У Чернівцях перше положення про наглядову раду було прийняте у 2014 році для комунального торгового комплексу «Калинівський ринок». Вже через два роки, міська рада приймає «Примірне положення про наглядову раду», яке стало основою для комунальних підприємств «Чернівціводоканал», «Міськсвітло», «Парк Жовтневий»,  «Притулок для тварин», «Чернівціспецконунтранс» та «Калинівського ринку».

Наглядова рада, як дорадчий орган, має контролювати діяльність підприємства та захищати інтереси громади Чернівців. За необхідності, рада може ініціювати позачергову перевірку підприємства чи рекомендувати звільнити керівника підприємства. До складу входять дев’ять осіб, чотири із яких- представники громадських організацій. Наглядова рада обирається на 3 роки та затверджується міською радою. Оскільки це дорадчий орган, то рішення наглядової ради міська влада може взяти до уваги, а може і відхилити. Робота людей у раді оплачується.

Попри існуючі положення, реально наглядова рада працювала лише при торгівельному комплексі «Калинівський ринок». До складу входять уповноважені особи від підприємців ринку та депутати.

За ініціативи наглядової ради КП «Міський торговельний комплекс «Калинівський ринок», в 2014-му році було звільнено директора «Калинівського ринку». Місцева газета «Молодий буковинець» повідомила, що «причиною рішення стала скандальна ситуація, яка виникла на ринку — у секторі №4 з’явилися два нові контейнери. Звернули увагу на нові торгові точки підприємці. Гендиректор ринку спочатку пообіцяв забрати їх, а потім відмовився. На засіданні ради В.Святошнюк сказав, що контейнери не є новими торговими точками, а розширення торгової точки місця, яке існувало досі». Також на своїх засіданнях наглядова ради приймала рішення щодо встановлення орендної плати за торгові місця.

Як повідомили у міській раді, на даний момент в місті не діє жодна наглядова рада, а при Калинівському ринку починає функціонувати Громадсько-спостережна рада. По суті, депутати своїм рішенням лише змінили назву цього органу і збільшили кількість членів з 9 до 11 (додали 2-ох депутатів).

Кропивницький: ради не працюють

У Кіровоградській області при створенні наглядових рад керуються Порядком утворення наглядових рад  прийнятим у 2018 Кіровоградською обласною радою. Наглядова рада створюється, якщо підприємство є природною монополією або його статутний капітал більше 3-ох мільйонів гривень, або сума річного обороту не менше 10-ти  мільйонів гривень. Складається наглядова рада із п’яти осіб: по одному від голови обласної ради та обласної ради і три незалежні члени за конкурсним відбором.

Рішення, які приймає наглядова рада, в межах її повноважень, є обов’язкові для виконання керівником підприємства. Якщо керівництво з ним не згодне, то питання виноситься на розгляд обласної ради. Наглядова рада підзвітна та підконтрольна Кіровоградській обласній раді, робота її членів оплачується. Станом на початок 2020 року в жодному комунальному підприємстві області наглядові ради не працюють, адже, по-перше, у керівництва області відсутня політична воля завершити цей процес, а по-друге, керівництво комунальних підприємств цей процес саботує.

У самому Кропивницькому проект рішення про створення наглядових рад при комунальних підприємствах розглядався на сесії, але депутати за нього не проголосували.

У Рівному та Богуславі поки що без Положень

У Рівному розроблені типові положення про наглядові ради, проте Рівненською міською радою вони не прийняті. Комунальні підприємства самостійно створюють громадські ради при КП. Коаліція «Рада реформ Рівного» неодноразово наголошувала на необхідності прийняття Положення.

У Богуславі комунальні підприємства працюють без наглядових рад. Були спроби врегулювати цю ситуацію, але Положення про наглядові ради депутати сесії не підтримали.

Зокрема, 28 січня 2019 року сесія не підтримала проект про створення наглядових рад. Проект передбачав створення наглядових рад на підприємствах, які є природною монополією, або якщо статутний капітал підприємства більший  1,5 мільйонів гривень чи коли сума річного обороту більша 2-х мільйонів гривень. До виключної  компетенції наглядової ради належало б подання  міському голові кандидатури на посаду керівника підприємства, контроль за його діяльністю, погодження організаційної структури та штатного розпису підприємства, погодження положення про оплату праці на підприємстві.  Оскільки проект не набрав потрібної кількості голосів депутатів, у Богуславі поки що без рад.

Наявність у містах наглядових рад є ключем до відкритості та підзвітності громади. Окрім цього, вони враховуються при дослідженні прозорості та публічності комунальних підприємств відповідно до Методології що розроблена в рамках проєкту “Центр громадського контролю “Дій” громадською організацією “Центр громадського моніторингу та аналітики”. Зовсім скоро громадські активісти в Чернівцях, Рівному, Кропивницькому та Богуславі презентуватимуть результати прозорості та публічності КП, загальноміські рейтинги згідно з вимогами законодавства України та кращих практик  в рамках проєкту Інституту висвітлення війни та миру (IWPR).

Автори: команда ГО “Центр громадського моніторингу та аналітики”

 


Тематика публікації:             

Останні публікації цього розділу:

Курс обміну валют за грантами від Європейської Комісії: як звітувати донору?

Що робить місцеву демократію необхідною для країни у воєнний час?

Всесвітній день пам’яті жертв ДТП: як Україна може знизити смертність на дорогах?

Говоримо про ВІЛ / СНІД з дітьми: як, коли та що врахувати

Захист вебресурсів для громадських організацій: чому це важливо сьогодні?

Структура ОМС: порядок внесення змін (відеоурок)