Як територіальній громаді організувати роботу із залучення вітчизняних та іноземних інвестицій
Залучення інвестицій є ключовим фактором для відновлення, стимулювання економічного зростання та розвитку територіальних громад, як в умовах воєнного стану, так і після війни. Зазначене зумовлює ...
Додано:
powerreform

Залучення інвестицій є ключовим фактором для відновлення, стимулювання економічного зростання та розвитку територіальних громад, як в умовах воєнного стану, так і після війни. Зазначене зумовлює необхідність формування системного підходу до інвестиційної діяльності, підвищення ефективності публічного інвестування, створення сприятливих умов для залучення приватних інвестицій. Адже винятково публічними інвестиціями досягнути економічного розвитку і зростання неможливо. Основні інвестиції, які забезпечують МЕР – приватні інвестиції.
Варто зазначити, що внаслідок війни спостерігається зниження активності в інвестуванні та падіння капітальних інвестицій у корпоративному (приватному) секторі. Громадам набагато складніше залучити нових інвесторів через їхні побоювання та сумніви, викликані збройною агресіє рф на території України. З’явились значні території, які внаслідок втрати потенціалу стали непридатними для інвестування. Стало складніше знайти партнерів за кордоном, що зумовлено додатковими ризиками можливої втрати інвестицій чи знищення інвестиційного об’єкта, а також відсутності чи обмеженості гарантій щодо покриття збитків через механізм страхування.
Разом з тим громади повинні працювати над залученням нових компаній, як вітчизняних, так й іноземних інвесторів, діяльність яких може відбуватися як в нових, так і в традиційних секторах економіки. При цьому важливо, щоб прихід нових бізнесів не мав негативного впливу на діяльність місцевого підприємництва, а, навпаки, сприяв його розвитку шляхом залучення до каналів постачання, кооперації, формування ланцюжків доданої вартості та місцевих кластерів. Адже таким чином можна переорієнтувати місцеву економіку на створення кінцевих, більш конкурентних продуктів (товарів, послуг).
Які ж напрями роботи потрібно забезпечити громадам, щоб створити умови для залучення на свою територію нових компаній як з вітчизняним, так і з іноземним капіталом? Головним завданням є забезпечення системного підходу до залучення інвестицій. Питанням інвестицій має бути відведено належну роль, що відображається у стратегії розвитку територіальної громади. Це дозволить здійснити відповідні заходи, підготувати та впровадити програму залучення інвестицій та реалізувати конкретні публічні інвестиційні проєкти, які сприятимуть зростання інвестиційної привабливості громади та швидкому залученню інвесторів.
Системний підхід полягає у впровадженні комплексу заходів, спрямованих на:
- створення сприятливого, інвестиційно привабливого середовища у громаді;
- формування належного інституційного забезпечення;
- створення необхідних інфраструктурних умов (включаючи спеціальну інфраструктуру для інвестування, за потреби);
- здійснення оцінки інвестиційних потреб та потенціалу;
- визначення конкурентних переваг громади;
- підготовка якісної інформації про інвестиційний потенціал громади;
- створення маркетингових продуктів та ефективне просування (промоція) громади;
- пошук та залучення вітчизняних та іноземних інвесторів;
- професійний супровід та обслуговування інвесторів;
- підтримка діючих компаній та спонукання їх до реінвестування;
- підготовка кадрів, адаптація трудових ресурсів до потреб інвесторів.
Мал.4. Складові системного підходу до залучення інвестицій на місцевому рівні
Інвестиційне середовище це сукупність умов (регуляторних, економічних, соціальних, екологічних, інфраструктурних тощо), які формує громада для забезпечення інвестиційної діяльності вітчизняних та іноземних інвесторів. Тобто це певна сукупність важливих для інвестора умов, які сприяють або, навпаки, стримують залучення внутрішніх і зовнішніх інвестицій.
Інвестори, приймаючи рішення щодо того, яку громаду вибрати для вкладення капіталу та реалізації інвестиційного проєкту, беруть до уваги місцеві факторні умови, від яких залежатиме успіх їхнього бізнесу. Отже місцеві факторні умови, зокрема інфраструктурні (їх ще називають жорсткими або твердими) та інвестиційний клімат (м’які факторні умови) визначають рівень конкурентоспроможності території у залученні інвестицій.
Жорсткі факторні умови суттєво впливають на потенціал громади та залежать, значною мірою, від публічних інвестицій, які вкладаються з державного і місцевого бюджету та інших публічних коштів у розвиток транспортної доступності, місцевої технічної та інвестиційної інфраструктури, розвиток людських ресурсів тощо.
Мал. 5. Фактори інвестиційної привабливості громади
Повномасштабне збройне вторгнення рф в Україну зумовило відповідну реакцію інвесторів, поставивши безпеку інвестицій та надання відповідних страхових гарантій ключовими факторами при прийнятті рішення про можливість вкладення капіталу в українську економіку.
М’які факторні умови стосуються переважно сприйняття ділового середовища представниками бізнесу, інвесторами. Перед тим як приймати рішення, вони оцінюють стан місцевого бізнес середовища, умови для ведення бізнесу та інвестування, готовність місцевої влади і жителів громади підтримувати реалізацію проєктів. Ця група факторних умов залежить, передусім, від позиції місцевої влади, її політики у сфері МЕР.
Мал. 6. Місцеві факторні умови, що впливають на рішення інвесторів
Привабливе бізнес середовище охоплює можливості для розвитку підприємництва, зокрема прозорість процедур, якісне регулювання, відкритість управління, інформаційну підтримку, ставлення місцевої влади до компаній, доступ до ресурсів, податкові стимули тощо. Воно може відображати, наприклад, стан задоволеності місцевих компаній від ведення бізнесу у громаді, рівень розвитку підприємництва, готовність до вкладення нових інвестицій на території громади чи впровадження проєктів соціальної відповідальності тощо. Створення привабливого інвестиційного клімату та сприятливого бізнес середовища дає змогу залучати внутрішні та зовнішні ресурси для модернізації інфраструктури і створення умов для розвитку підприємництва, що зумовить активізацію приватного капіталу та знайде відображення у кількісних та якісних показниках залучених інвестицій.
Не можна забувати, що як регіони, так і різні громади є конкурентами за інвестиції і, відповідно, за кращі робочі місця. Бізнес працює в рамках загального законодавства України, водночас громади приймають власні регуляторні акти, які можуть спрощувати чи ускладнювати процедури, визначати ставки місцевих податків, розмір орендної плати тощо.
Варто зауважити, що в підприємницькому середовищі доволі швидко поширюється інформація про особливості ставлення влади до бізнесу в тій чи іншій громаді. Як наслідок, в громадах з позитивними відгуками спостерігається доволі висока концентрація суб’єктів господарювання. У той же час там, де панують бюрократичні процедури чи ігнорують доброчесність, ситуація нерідко зовсім інша.
То ж яким бачать сприятливий бізнес-клімат у конкретній громаді самі підприємці? Серед іншого, це:
- прихильність, відкритість та доступність місцевої влади;
- максимальна дерегуляція механізмів взаємодії, простота реєстрації, правил і процедур, мінімально можливі часові й фінансові витрати для цього;
- швидке реагування на запити та звернення, доступ до необхідних для ведення бізнесу ресурсів (земельні ділянки, вільні приміщення, сировина, підключення до мереж тощо);
- участь посадових осіб у вирішенні проблемних питань, відсутність зволікань у розгляді запитів і звернень;
- відсутність корупційних проявів та інших зловживань, що спонукають бізнес здійснювати незаконні винагороди чи робити внески до різноманітних фондів;
- доступ до необхідної інформації, допомога у пошуку ділових партнерів, постачальників, ринків збуту тощо.
Інституційне забезпечення інвестиційного процесу, наявність відповідно підготовлених фахівців є однією із визначальних умов залучення інвестицій у територіальну громаду. З однієї сторони місцеві органи влади мають бути спроможними сформувати відповідну місцеву політику щодо залучення інвестицій, здійснювати ефективне регулювання, усуваючи бар’єри і перешкоди у сфері господарської діяльності на відповідній території, запроваджувати необхідні стимули для залучення інвестицій. З іншої сторони сам процес пошуку та залучення інвестора вимагає цілої низки професійних дій команди, що відповідає за стан інвестиційної діяльності у громаді. Особливе значення має започаткування та налагодження ділових контактів з потенційним інвестором. Непрофесійна поведінка, брак досвіду, знань та практичних навичок можуть привести до втрати потенційного інвестора на любому етапі інвестиційного процесу та мати негативний вплив на імідж громади. Немаловажною також є взаємодія із інституціями центрального рівня, зокрема із державною установою UkraineInvest[1], що займається залученням прямих іноземних інвестицій (ПІІ) безпосередньо чи за допомоги обласної влади.
Залежно від цілей та завдань, інвестиційних та кадрових можливостей територіальної громади забезпечення діяльності із залучення інвестицій, супровід та обслуговування інвесторів може бути покладено на структурний підрозділ, що опікується МЕР. Також для цих цілей може бути створено окремий відділ або сектор інвестиційної діяльності. Громади, які мають відповідний потенціал, можуть розглядати, як варіант, створення інституції (Агенції розвитку громади) до функцій якої серед іншого належатиме залучення та супровід інвесторів. В окремих випадках, зокрема коли мова йде про залучення ПІІ, доцільно створити місцеву інституцію, яка займатиметься виключно залученням та обслуговуванням інвесторів. Також можна делегувати такі функції комерційній структурі, яка надаватиме відповідні послуги на аутсорсингу.
Розвиток інфраструктури є одним із ключових серед інших факторних умов, які суттєво впливають на інвестиційну привабливість та рівень залучення інвестицій у громаду. Доступність до локації інвестування, близькість (зокрема часові витрати) до ринків і ділових центрів нерідко є визначальними у прийнятті рішень щодо вкладення інвестиції та ведення бізнесу. Транспортна інфраструктура, логістика, доступність до енергетичних мереж, стан комунальної сфери, телекомунікаційні послуги, фінансово-банківське обслуговування мають задовольняти вимоги інвесторів для ведення їх діяльності. Тому необхідною умовою для підвищення привабливості громади для бізнесу є постійна діяльність з виявлення потреб інвесторів в інфраструктурі. Її модернізація й розвиток, відновлення (реновація) занедбаних промислових об’єктів придатних для інвестування вимагатимуть від місцевої влади спроможності акумулювати чи залучати публічні інвестиції або ж використовувати механізм ДПП.
Окрім транспортної, виробничої, енергетичної, телекомунікаційної, комунальної, а також соціальної складової для інвесторів важливою є розвиток інвестиційної інфраструктури з урахуванням їхніх потреб на відповідній території. Остання передбачає, передусім, підтримку створення промислових майданчиків, необхідну для виробничої діяльності, зокрема підведення інженерної інфраструктури (електро-, газо-, водопостачання, водовідведення й каналізування, телекомунікаційних мереж) до відведених для інвестування земельних ділянок. У разі можливості використати для початку діяльності бізнесу підготовлені приміщення комунальної власності чи колишні промислові об’єкти, інвесторам потрібно надати необхідну допомогу з їх інфраструктурним оснащенням. Ті громади, які мають відповідний потенціал та ставлять перед собою масштабні цілі щодо залучення інвесторів, повинні подбати про створення та облаштування індустріальних та/або технологічного парків. Актуальним питанням є формування у таких громадах інноваційної інфраструктури – просторів (коворкінгів, бізнес-інкубаторів, стартап-центрів тощо), де підприємці можуть знайти безпосередню підтримку для започаткування й ведення бізнесу та подальшого інвестування, створюючи робочі місця та реалізуючи перспективні стартапи.
Оцінка інвестиційних потреб та потенціалу громади
Для формування правильної стратегічної лінії громади щодо залучення інвестицій необхідно добре розуміти які її потреби в інвестиціях, яким потенціалом вона реально володіє і до яких заходів/кроків необхідно вдатися, щоб залучити інвесторів. Насамперед визначається потенційне місце громади на ринку інвестицій, а саме:
- провести аналіз інвестиційного потенціалу громади (інституційна спроможність, природні ресурси, людський потенціал, інфраструктура тощо);
- визначити цілі і завдання для інвестицій: для чого потрібні, які вигоди можуть принести громаді;
- оцінити, які типи інвестицій може громада залучити (внутрішні, ПІІ, реінвестиції);
- здійснити оцінку інвестиційних можливостей місцевих компаній та їх зацікавленості й готовності інвестувати на території громади;
- проаналізувати внутрішньо регіональні особливості залучення інвестицій, кращий досвід і практики інших українських регіонів та громад, які можна використати;
- здійснити оцінку тенденцій у сфері інвестування в інших громадах регіону;
- здійснити бенчмаркінг (порівняльний аналіз) з громадами-конкурентами.
Таким чином можна краще визначити сильні сторони, ідентифікувати свої конкурентні переваги, які будуть привабливими для окремих груп інвесторів і в майбутньому вибудувати на цій основі свою подальшу діяльність. Також буде краще зрозуміло свої слабкі сторони, над якими необхідно працювати. Водночас здійснення бенчмаркінгу з іншими громадами-конкурентами дозволяє оцінити свої та їхні позиції з точки зору потенційного інвестора.
Щодо інвестиційного потенціалу громади то його слід аналізувати як сукупність ключових факторів, які мають значення для залучення інвестицій саме з точки зору інвестора. Зокрема йдеться про інституційно-управлінську спроможність, природно-ресурсні, фінансово-економічні, соціальні та інші особливості громади. Досить важливими для інвестора виступають фактори безпеки інвестицій, їх страхування, а також стабільності політичної ситуації, відсутність корупції та ризиків скасування або заморожування рішень після чергових місцевих виборів.
Мал. 7. Сукупність чинників інвестиційного потенціалу громади
Визначення конкурентних переваг громади
Для кожної громади важливо розуміти чим вона унікальна, якими конкурентними перевагами вона володіє, як утримати конкурентні позиції та посилити їх на ринку інвестицій. Саме конкурентні переваги можуть бути визначальними для рішення інвестора при виборі локації для інвестування. Вони полягають, насамперед, у використанні набору унікальних характеристик, як матеріальних (перспективні сектори для зростання, унікальні ресурси, модернізована інфраструктура, підготовлені майданчики для швидкого інвестування, великий споживчий ринок тощо), так і нематеріальних (професійний супровід інвестора, якісний людський капітал, пільги і преференції, управлінська здатність органів місцевого самоврядування ефективно вирішувати проблемні питання, озвучені інвестором тощо). Серед найважливіших конкурентних переваг слід розглядати потенціал галузей/секторів економіки, які, з урахуванням існуючих глобальних та регіональних тенденцій і трендів, мають суттєві конкурентні переваги та найкращі ринкові можливості, можуть бути найбільш конкурентними для залучення інвестицій і сприятимуть прискореному розвитку місцевої економіки.
Однак конкурентні переваги, запропоновані конкретною громадою, далеко не завжди задовольняють потреби інвестора. Це зумовлено тим, що, вибираючи локацію для майбутньої інвестиції, інвестор оцінює конкурентні переваги території як в контексті переліку ключових потреб свого бізнесу (сектор 1), так і потенційних інвестиційних витрат, терміну окупності проєкту та потенційних прибутків, які йому принесе дана інвестиція. Як правило, найкращою зоною виступає зона перетину описаних переваг та секторів.
Мал.8. Конкурентні переваги території в контексті потреб інвестора
Окрім того, інвестор зазвичай розглядає декілька варіантів локацій і обирає ту з них, яка може найбільше задовільнити його ключові потреби. Отож, інвестор вимірює конкурентні переваги території майбутніми економічними показниками, серед яких можуть бути нижчі інвестиційні витрати, вартість ведення бізнесу, швидша окупність проєкту, більш висока рентабельність, додатковий прибуток, об’єм продаж тощо.
Підготовка якісної інформації про інвестиційний потенціал громади
При підготовці інформації про інвестиційний потенціал громади потрібно мати на увазі, що вона повинна мати цільове спрямування і задовольняти потенційних інвесторів в контексті його потреб і очікувань. Характеристика громади має бути доволі лаконічною, але достатньою для того, щоб розкрити потенціал і конкурентні переваги громади та представити інвестиційні продукти (пропозиції), які пропонуються для інвестування. Наявні та підготовлені до інвестування земельні ділянки, об’єкти промислової нерухомості є основним джерелом інформації для інвестора, оскільки дають можливість порівняти різні інвестиційні пропозиції.
Інвестиційна пропозиція щодо земельних ділянок та вільних виробничих площ повинна містити базову інформацію про об’єкт інвестування та його ключові переваги, відображати напрям, масштаб і обсяг необхідної інвестиції. Інформація про земельні ділянки «greenfield» та об’єкти промислової нерухомості «brownfield», вільні виробничі та офісні приміщення (які пропонуються для оренди) подаються згідно визначених стандартів (зазначених у додатку «Корисні посилання»)[2].
Інвестиційні пропозиції повинні відповідати таким вимогам:
- інформація повинна бути актуальною. Інформаційні матеріали повинні оновлюватися не рідше одного разу на рік, при цьому оновленню підлягають поточні зміни, появи нових інвестиційних майданчиків, зміни в транспортній інфраструктурі, комунікаціях тощо.
- інформація повинна бути точною і надійною. Всі дані, що містяться в інформаційних матеріалах повинні надійти з надійного джерела і мають бути перевірені та підтверджені.
- пропозиція інвестиційних майданчиків повинна містити кадастровий номер, фотографії, актуальний план розвитку та схему зонування, що демонструє цільове призначення земельної ділянки.
Інформаційний матеріал повинен супроводжуватися контактними даними відповідальної особи, з якою інвестор може контактувати для уточнення тієї чи іншої інформації.
Створення маркетингових продуктів та ефективне просування (промоція) громади
Промоція інвестиційного потенціалу має посідати чільне місце в роботі органів місцевого самоврядування. Завдання маркетингу території полягає в тому, щоб інвестиційний потенціал громади належно представити інвестору. Найголовніше завдання у сфері залучення інвестицій перед ОМС, полягає у формуванні і збереженні стійкого інтересу інвесторів до своїх територій, максимальному сприянні і підтримці інвестицій. Варто наголосити, що потенційний інвестор повинен отримати необхідну інформацію про місце можливої майбутньої реалізації інвестиційного проекту саме в тій формі і через ті канали, які для нього є найбільш прийнятними.
Залежно від можливостей територіальної громади, цілей та завдань інвестиційної діяльності, можуть бути створені різні маркетингові продукти, зокрема інвестиційний паспорт, інвестиційна сторінка на веб-порталі, інвестиційні буклети, брошури, спеціалізовані інформаційні листки, CD, промоційні папки тощо.
Основним маркетинговим інструментом громади, як правило, є інвестиційний паспорт, який в останні роки набув широко застосування у громадах (з прикладом Рава-Руської територіальної громади можна переглянути за посиланням[3]). Він виступає найбільш повним інформаційним джерелом для інвестора, який розміщується на офіційному веб-порталі громади, поширюється під час зустрічей, інвестиційних заходів, надсилається за потреби різноманітними каналами зв’язку, в т. ч. й електронними. Передача паспорта інвестору для початкового етапу контактів є невід’ємною частиною побудови враження, що місцева влада є професійним партнером в інвестуванні. Паспорт повинен мати чітку структуру, належний дизайн і естетичний вигляд, а також повинен бути англомовним для інформування іноземних інвесторів. Для покращення його зовнішнього вигляду слід використовувати фото, карти, діаграми, схеми, QR-коди, які водночас збагачують і доповнюють інші дані. (Приблизна структура інвестиційного паспорта представлена у додатку «Корисні посилання»)[4].
Інвестиційний паспорт громади не може бути занадто великим (оптимальний обсяг 10-20 сторінок, в залежності від інвестиційних можливостей та цілей громади щодо залучення інвестицій). Він повинен містити лаконічну, компактну інформацію, необхідну для інвестора. Умовно паспорт можна розділити на кілька розділів. На початку, зазвичай, міститься звернення голови громади до інвесторів, коротка візитка громади та її конкурентні переваги, важливо акценувати увагу на галузях / секторах економіки, що мають суттєві конкурентні переваги, належать до ключових секторів зростання. Далі йдуть основні розділи – соціально-економічна характеристика (інвестиційного спрямування) та пропозиції для інвесторів, а також подаються контакти та посилання на використані джерела, які підтверджують достовірність представленої інформації.
Серед інших маркетингових інструментів прямого просування, що заслуговують на увагу, є участь в інвестиційних форумах чи конференціях, різноманітних інвестиційних заходах та подіях тощо. Обов’язковим інструментом представлення територіальної громади під час зустрічей з інвесторами та на різних інвестиційних заходах є презентація, яка дозволяє підкреслити основні конкурентні переваги чи конкретні інвестиційні пропозиції. Непрямий метод просування інвестиційного потенціалу громади може здійснюватися зовнішніми установами (дипломатичними представництвами, національним інвестиційним агентством (державною установою «UkraineInvest», торгово-промисловою палатою регіону, бізнес асоціаціями та ін.).
Створення бренду та його продуктів є одним із елементів інвестиційно-маркетингової діяльності, спрямованого на досягнення потрібної репутації. Його суть полягає у формуванні привабливого образу громади. Це, передусім, засіб економічної конкуренції та знаряддя боротьби за визнання, додатковий важіль залучення інвестицій у розвиток території.
Пошук та залучення вітчизняних та іноземних інвесторів
Процес пошуку та залучення інвестора вимагає низки професійних дій команди, що відповідає за стан інвестиційної діяльності у громаді. Зусилля із пошуку та залучення інвестицій повинні бути зосереджені передусім на кількох галузях/секторах економіки, що мають суттєві конкурентні переваги, належать до ключових секторів зростання і сприятимуть прискореному розвитку місцевої економіки. Особливе значення має започаткування та налагодження ділових контактів з потенційним інвестором.
Що стосується конкретних інвесторів, в яких зацікавлена громада, то відповідальним фахівцям слід формувати список потенційних компаній в рамках кожної пріоритетної галузі/сектору з урахуванням проведеного галузевого аналізу, а також даних ОДА та Офісу UkraineInvest, які мають кращу інституційну спроможність та безпосередню доступність до маркетингових, галузевих, аналітичних та інвестиційних джерел.
База даних потенційних вітчизняних та іноземних інвесторів за пріоритетними для громади галузями/секторами є ключовим інструментом для формування переліку цільових інвесторів, які відповідають потребам території. Саме на цю цільову аудиторію має спрямовано прямий маркетинг і така база даних дає можливість налагодження та ведення діалогу з потенційними інвесторами.
У залежності від цільового інвестора, засобами прямого маркетингу можуть бути:
- здійснення прямих розсилок цільовим інвесторам (direct mail) та їх супровід;
- проведення презентації інвестиційного потенціалу для цільових інвесторів (за погодженням з ними);
- участь у галузевих інвестиційних заходах;
- участь у міжнародних форумах, виставках, конференціях з просуванням потенціалу громади;
- поширення інформаційно-маркетингової інформації про громаду через відповідні структурні підрозділи обласних державних адміністрацій та через МЗС (посольства України в інших державах);
- співпраця з Офісом UkraineInvest, участь у заходах, організованих державною установою;
- презентації інвестиційного потенціалу громади на спеціально організованих заходах, наприклад для дипломатичних представництв та МФО;
- поширення інформації про територіальну громаду, яка включає демонстрацію інвестиційного потенціалу у партнерських громадах за кордоном.
Професійний супровід та обслуговування інвесторів
Особлива увага має приділятися запровадженню у громаді на практиці стандартів супроводу та обслуговування інвесторів, для чого на основі розробленої і затвердженої Мінекономіки методології [5]. Органам місцевого самоврядування рекомендовано прийняти відповідні рішення та визначити відповідальних осіб чи відповідну інституцію, якій буде делеговано цю функцію.
Стандарти чітко регламентують вимоги, яких необхідно дотримуватися у взаємодії з інвесторами. Вони допоможуть вибудувати системну роботу, яка серед іншого включатиме:
- професійну інформаційну підтримку інвесторів;
- формування якісних інвестиційних продуктів;
- створення маркетингових продуктів;
- розроблення та проведення маркетингових кампаній;
- формування та ведення баз даних діючих компаній з іноземними інвестиціями;
- запровадження практики відвідування і підтримки діючих інвесторів;
- організацію візитів інвесторів до регіону;
- створення баз даних діючих СГД за ключовими галузями – потенційних партнерів / постачальників для інвесторів;
- формування бази даних інституцій необхідних для інвестора (підтримка, консалтинг, рекрутинг та ін.);
- створення та ведення бази інвестиційних запитів;
- вимірювання показників інвестиційного клімату серед діючих інвесторів;
- ефективну постінвестиційну підтримку інвесторів тощо.
В контексті досвіду інших країн ЄС, зокрема Республіки Польща, варто зазначити, що на рівні гмін (територіальних громад), як правило, впроваджені стандарти обслуговування інвесторів, які включать декілька компонентів: інституцію залучення інвестицій, професійну команду, перелік якісних інвестиційних пропозицій та конкретний інструментарій взаємодії з інвесторами на різних етапах інвестиційного процесу у гміні.[6]
Мал.9. Практика впровадження стандартів залучення інвестицій у гмінах (територіальних громадах) Республіки Польща
Підтримка діючих компаній та заохочення їх до реінвестування
Після залучення інвестора важливо продовжувати контакти з компанією в процесі реалізації проєкту. Інвестор, як правило, чекає від місцевої влади підтримки як під час здійснення інвестиції, так і в процесі функціонування виробництва. Постінвестиційна підтримка є ознакою професійного супроводу інвестора. Вона може полягати у регулярному відвідуванні виробничих об’єктів, залученні інвестора до участі у формуванні політики МЕР, налагодженні необхідних контактів з інституціями регіонального і центрального рівня чи нових контактів з місцевим бізнесом та навчальними закладами, сприяння в підготовці кваліфікованих кадрів для потреб бізнесу, своєчасному отриманні необхідних погоджень і дозволів тощо. Зрештою, місцева влада повинна бути готовою допомогти у вирішенні поточних проблем, з якими зустрічається інвестор у зв’язку з недосконалістю податково-митного обслуговування чи наявністю скарг щодо можливих зловживань тощо.
Важливим механізмом співпраці є заохочення інвестора до місцевих ділових та соціальних ініціатив, відзначення подій, організації різноманітних заходів, спонсорства та благодійності. При цьому з боку керівництва та громадськості цьому слід надавати публічності та схвальної оцінки внеску інвестора в економічний і соціальний розвиток території, поширювати інформацію в засобах масової інформації.
Необхідно докладати всіх зусиль, щоб запобігти виведенню інвестиції з територіальної громади, що може призвести до значних економічних та іміджевих втрат. В той же час добра співпраця з інвесторами може мати ефект збільшення масштабу припливу інвестицій у громаду, оскільки демонстрація успішної практики є одним з найефективніших інструментів маркетингового просування території.
Для МЕР важливо заохочувати та спонукати інвесторів до розширення існуючого виробництва, реалізації нових проектів, спрямованих на збільшення кількості комплектуючих, що вироблятимуться безпосередньо на даній території та в її околицях, інвестування чи створення нових, поглиблених ланцюжків у виробництві товарів, що сприятиме зростанню доданої вартості продукції, що виробляється. Кожну інвестицію слід розглядати як каталізатор для подальших інвестицій і створення нових робочих місць.
Розвиток людського потенціалу, адаптація трудових ресурсів для потреб ринку праці
Відтік трудових ресурсів з українських громад внаслідок війни став найболючішою проблемою сьогодення, а діючий бізнес все частіше нарікає на брак кваліфікованих кадрів на ринку праці.
Тому обов’язковим елементом діяльності у сфері залучення інвестицій є увага до трудових ресурсів та сприяння їх адаптації до потреб ринку праці. Слід зазначити, що залучення інвестицій дозволяє певною мірою вирішувати організаційно-економічні проблеми, адже приплив інвестицій, завдяки тим перевагам, які вони приносять, дозволяє здійснити кардинальні зміни на ринку праці. Зокрема впроваджуються нові технології та більш ефективні й гнучкі методи організації діяльності на виробництві та у сфері послуг, суттєво зростає продуктивність та оплата праці.
Територіальні громади можуть впливати на розвиток людського капіталу через залучення вищих та професійних навчальних закладів до розвиткових проєктів та ініціатив. Зокрема, задля цього слід сконцентрувати підтримку в наступних напрямках:
- вивчення потреб ринку праці та потреб місцевого бізнесу. Це дозволить надати навчальним закладам інформацію щодо поточних та майбутніх потреб у певних спеціальностях та навичках, а також напрямах досліджень, яку вони зможуть використати у формуванні нових програм;
- стимулювання співпраці між навчальними закладами та бізнесом. Така співпраця може набувати різних форм – від спільних дослідницьких чи бізнесових проєктів до участі підприємств у розробці навчальних програм та практичному навчанні студентів, зокрема за дуальною системою. Важливим напрямком може бути також обмін досвідом та співпраця між викладачами та підприємцями через програми професійного розвитку та обміну;
- покращення методичного та матеріально-технічного забезпечення. Інвестиції в рамках цього напрямку можуть бути спрямовані як на розробку нових начальних та методичних матеріалів, так і на закупівлю нового обладнання і матеріалів, нових навчальних та дослідницьких просторів для покращення якості навчання за пріоритетними для громади напрямами та професіями. Особливу увагу при цьому слід приділяти створенню навчальних матеріалів та просторів, які є дружніми, відкритими та доступними для різних груп населення, зокрема й ВПО;
- здійснення профорієнтації, запровадження кар’єрного консультування та популяризація професійного навчання серед різних цільових груп населення відповідно до потреб ринку праці. Важливо досягти відповідність між професійними інтересами і можливостями людини та суспільними потребами в конкретних видах професійної діяльності.
10 постулатів, які допоможуть залучити інвестиції у територіальну громаду
- Розпочніть із критичної оцінки конкурентних переваг і потреб території в інвестиціях, щоб на підставі аналізу визначити пріоритетні галузі для інвестування.
- Обміркуйте варіанти і прийміть рішення щодо створення інституції (наприклад Агентства місцевого (економічного) розвитку), яке зможе надавати послуги інвесторам і реалізовувати проєкти МЕР. Згодом така інституція може стати самодостатньою і фінансувати свою діяльність за рахунок коштів, отриманих за надання послуг. При цьому дуже важливо, щоб шляхом конкурсного відбору цей заклад очолив керівник, який не тільки має досвід розробки та реалізації проектів, але й відзначався креативністю та проактивною позицією, здатністю бути ефективним та досягати успіхів.
- Самотужки або ж за допомоги фахівців проведіть бенчмаркінг (порівняльний аналіз) із громадами конкурентами, а також поцікавтеся як працюють над залученням інвестицій у ваших партнерських громадах за кордоном. Ви краще зрозумієте свої конкурентні переваги й вузькі місця, а також знайдете для своєї громади приклади для наслідування. Це можуть бути успішні програми і проєкти, які вже реалізували чи реалізують інші громади у регіоні, в Україні та за кордоном.
- На основі аналізу власних конкурентних переваг і потреб території, а також пріоритетних галузей/секторів (не тільки місцевої, але й регіональної економіки) розробіть програму залучення інвестицій та операційний план з її виконання, поклавши в основу стандарти залучення та обслуговування інвесторів. Наявність такого документа й детального операційного плану дій дасть змогу підійти до залучення інвестицій системно та запобігатиме розпорошенню ресурсів.
- В подальшому необхідно здійснити такі конкретні кроки, як інвентаризація та поглиблений аналіз наявних ресурсів громади та потенційних обсягів публічних інвестицій на середньострокову перспективу, локацій для інвестування, людського і бізнес потенціалу, інфраструктурних та логістичних можливостей. На основі цього сформуйте необхідні бази даних, які дозволять вам швидко задовольняти запити інвесторів.
- Зосереджуйте зусилля із залучення інвестицій̆ на кількох секторах, що мають конкурентні переваги, належать до ключових секторів зростання та сприятимуть нарощенню потенціалу місцевої̈ економіки.
- Організуйте роботу над створенням або ж оновленням необхідних інструментів інвестиційного маркетингу, зокрема інвестиційного паспорта та зробіть доступнішою інформацію про ваш інвестиційний потенціал на веб-порталі громади. Особливу увагу зверніть увагу на якість підготовлених матеріалів щодо земельних ділянок або будівель (Greenfield і Brownfield об’єкти), вони мають бути з усіма необхідними документами та аналізом стану чи можливостей підключення до енергомереж. Ця інформація найбільше цікавитиме потенційних інвесторів.
- Поширюйте інформацію про інвестиційні можливості території серед потенційних інвесторів і бізнес спільноти. Окрім веб-порталу громади, важливо, щоб якісна інформація була розміщена в інших джерелах, якими користуються потенційні інвестори (інвестиційний портал області, Агенція регіонального розвитку (АРР), UkraineInvest тощо). Готуйте інвестиційні пропозиції і активно беріть участь у заходах в Україні та за кордоном. Активна позиція лідера громади та наявність фахової команди є передумовою для успішного залучення інвестицій у розвиток громади.
- Налагодьте системну та професійну діяльність із залучення інвестицій, повноцінно впровадивши стандарти залучення та обслуговування інвесторів.
- Співпрацюйте з ОДА (ОВА) та АРР, оскільки вони взаємодіють з урядовим офісом із залучення та підтримки інвестицій UkraineInvest, що дозволить громаді отримати більше можливостей для розкриття інвестиційного потенціалу та залучення інвестицій.
Цей матеріал створено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» в рамках реалізації проєкту «Стійкість та розвиток – методичні рекомендації для територіальної громади», що здійснюється ГО «Інститут громадянського суспільства». Зміст цього матеріалу представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження».
[1] https://ukraineinvest.gov.ua/
[2] https://www.hromady.org/wp-content/uploads/2019/09/Methodology_on_investors_support_on_regional_and__local_levels.pdf?_ga=2.101949383.777567382.1682157963-678002468.1676913269
[3] https://rada.info/upload/users_files/04056256/56d9403b80dc5c98515a14754efb997f.pdf
[4] https://www.hromady.org/wp-content/uploads/2019/09/Methodology_on_investors_support_on_regional_and__local_levels.pdf?_ga=2.101949383.777567382.1682157963-678002468.1676913269
[5] https://www.hromady.org/wp-content/uploads/2019/09/Methodology_on_investors_support_on_regional_and__local_levels.pdf?_ga=2.101949383.777567382.1682157963-678002468.1676913269
[6] https://baza.paih.gov.pl/images_res/files/info/1_Standardy_obslugi_inwestora_podrecznik_gminny.pdf