Як в Україні розбудовують соціальне підприємництво: 5 кейсів

Соціальне підприємництво набуває все більшої популярності в Україні. Зазвичай, інтерес до теми з’являється у працівників громадського сектору, соціально вразливих груп населення, які прагнуть ...

image (11)

Платформа соціальних змін

Соціальне підприємництво набуває все більшої популярності в Україні. Зазвичай, інтерес до теми з’являється у працівників громадського сектору, соціально вразливих груп населення, які прагнуть покращити суспільство, у людей, які просто хочуть змін, та представників звичайного бізнесу. 

У різних українських містах є багато прикладів соціального бізнесу: піцерія Veterano Pizza, громадський ресторан Urban Space, Львівська свічкова мануфактура, лабораторія ресайклу Re:laboratory. Це — успішні діючі соціальні підприємства, які розвивають суспільство та реалізують різнопланові проєкти. 

Розвиток соціального підприємництва водночас сприяє тому, що з’являється все більше навчальних програм зі створення та управління такою діяльністю, правильною організацією юридичних та фінансових питань, що дозволяють соціальним підприємцям робити свою діяльність більш ефективною. 

Однією з найпопулярніших програм є Акселератор соціального підприємництва, який проводить Українська соціальна академія. Це — програма інтенсивного розвитку бізнесу для соціальних стартапів та діючих соціальних підприємств. Її мета допомогти учасникам удосконалити свої продукти та послуги, прокачати бізнес і підприємницькі компетенції, масштабуватись та залучити інвестиції. А також навчитися заробляти стабільно і вирішувати при цьому соціальну проблему.

Програма складається з п’яти модулів протягом яких учасники вивчають все від організаційного дизайну до інвестицій. Модулі покривають такі теми: 

  • організаційний дизайн: перевірка стартапу на готовність до запуску та аналіз існуючої бізнес-моделі; 
  • маркетинг та продажі: маркетингова стратегія, атрибути бренду, канали продажів та комунікацій; 
  • фінанси: бізнес-план підприємства, процес бюджетування, пошук інвестицій; 
  • менеджмент команди: профіль ролі, постановка цілей та задач, оцінка ефективності та мотивації команди;
  • інвестиції: як і де шукати інвесторів та як презентувати їм свій проєкт.

Однією з найважливіших складових програми Акселератору є менторство. Усі ментори ключові експерти у галузі соціального підприємництва. Вони допомагають учасникам з власними стартапами розвинути їхню ідею, вдосконалити чи опрацювати стратегії розвитку підприємства та врахувати всі нюанси запуску проєкту. До того ж викладачі та команда академії надають фідбек щодо домашніх завдань учасників, що дозволяє не пропустити жодного важливого питання. Це унікальна можливість, яка сприяє комплексному розвитку ідеї та її майбутній реалізації. Завдяки допомозі експертів учасники мають більш універсальний підхід до запуску бізнесу та акцентують увагу на всіх питаннях, щоб уникнути наявність прогалин. Після навчання учасники програми проходять пітчинг проєктів. У разі виграшу вони отримують професійне менторство та інвестиційну підтримку від академії.

Окрім менторів протягом програми учасників супроводжували лектори та викладачі Української соціальної академії. Серед них:

Роман Гавриш — співзасновник агенції Aimbulance, рекламіст, маркетолог, стратег. Більше ніж 10 років допомагає власникам розуміти й розвивати свій бізнес. 

Андрій Башлик — консультант з персонального розвитку на базі сильних сторін, підготовки до переговорів, викладач, автор тренінгової гри «Потоки цінностей».

Ганна Хитрик — HR Lead, business trainer, авторка ряду тренінгових програм управлінського розвитку.

Ірина Соловей — стратегиня з розвитку спільнот та президентка громадської організації Garage Gang Ґараж Ґенґ, співзасновниця платформи соціальних інновацій Велика Ідея. 

Петро Дарморіс академічний директор Української соціальної академії. Понад 6 років працює зі стартапами, соціальними підприємствами та організаціями, допомагаючи в стратегічному й операційному плануванні, розробленні бізнес-моделей, управлінні командами. 

“Акселератор соціального підприємництва основна програма, орієнтована на те, щоб дати учасникам навички старту та управління малим бізнесом. Акселератор ми реалізуємо вже 6 років за методологією найбільшого університетського акселератору у світі Miller Center for Social Entrepreneurship, що в Університеті Святої Клари у Каліфорнії (США), де теж присутні такі елементи як онлайн-курси, boost акселератор, менторства та можливість надання інвестицій. Ми адаптували всю цю логіку до нашого контексту і побачили, що це працює.

Акселератор це не просто про ідеї, це вже про реальні продукти. Ми допомагаємо учасникам вивести їх на ринок і стартувати з підприємницькою діяльністю, саме тому на програмі викладають викладачі з бізнес-шкіл. А це передбачає впровадження бізнес-підходів, застосування реальних практичних інструментів у побудові маркетингової стратегії, стратегії продажу, фінансових питаннях та прогнозуванні, це про роботу з власними показниками та цифрами, про роботу з власною командою, адже ми торкаємось різних аспектів бізнесу”, ділиться цінностями програми Петро Дарморіс

Щорічно учасники пропрацовують різні можливості розвитку, моделюють різні траєкторії росту та розвиток своїх стартапів та вже працюючих бізнесів. Хтось розуміє, що хоче запускати новий продукт для нової аудиторії, багато усвідомлюють свої “bottle neck” моменти, які не давали їм розвиватись. Ті, хто прийшли з ідеями, змогли їх правильно оформити, відточити кроки, по яким їм треба рухатись далі. 

Програма Української соціальної академії завершується пітчингом, де учасники презентують свої проєкти і мають шанс бути відібраними для професійного менторства та фінансування від Академії. Весняний Акселератор 2021 закінчився презентацією 13 кейсів, 5 з них виграли пітчинг і в майбутньому отримають підтримку зі сторони академії. Серед них:

Студія транскрибування та обробки тексту «Конспектус»

Ця ініціатива покликана вирішити гостру соціальну проблему зайнятості та заробітку в Україні осіб з інвалідністю по зору. Студія надаватиме робочі місця людям з інвалідністю по зору та буде пропонувати інтелектуальні послуги, покликані заощадити клієнту час і сприяти ефективності вирішення його завдань. Основною послугою є аудіотранскрибування розшифровка аудіо- та відеофайлів і переведення їх змісту у більш зручний і доступний текстовий формат для подальшого застосування або редагування. Студія займається стенографуванням, перекладами з іноземних мов, набором і обробкою тексту, копірайтингом, рерайтингом. Діяльність підприємства заощаджує кінцевому споживачу час та сприяє кращій ефективності його роботи з інформацією. 

Green Bean Bag (Зелена Коробка)

Підприємство займається виготовленням та продажем крісел-мішків із використанням переробленого пінопласту як екологічного наповнювача. Це сприяє створенню переробки пінопласту у Львові та дає змогу залучати фінансові ресурси для діяльності ГО «Зелена Коробка». Соціальний вплив підприємства полягає у зменшенні кількості відходів, які потрапляють на звалище. Це – ресурсна підтримка громадських сортувальних станцій, а також популяризація сортування та вуглецево нейтрального виробництва. 

Очі Тари

Це масажний кабінет, де працюють лише незрячі майстрині і пропонують послугу відновлюючого масажу тіла для жінок.

Також це навчальний центр, де безкоштовно навчаються жінки з інвалідністю по зору професії масажиста. Підприємство пропонує масаж тіла для жінок, спрямований на відновлення, розслаблення та звільнення від стресу, він об’єднує в собі елементи аюрведичного масажу – велика кількість теплої олії, плавні і водночас глибокі рухи, які активізують лімфатичну систему, а також елементи краніосакральної терапії. Незрячі майстрині відрізняються глибшою чутливістю і тактильністю і тому можуть краще пропрацювати тіло. 

Gradus DOBRA

Свічкова майстерня, у якій молодь з ментальною інвалідністю створює парфумовані, масажні свічки з соєвого воску та ефірними маслами з перероблених скляних пляшок. Підприємство реалізує соціальний вплив в двох напрямках: екологічному та соціальному. Екологічний полягає у зменшенні забруднення шляхом переробки, обрізки скляних пляшок в склянки для майбутніх екосвічок, а соціальний у працевлаштуванні молоді з інвалідністю, що допомагає їх соціальній адаптації та отриманню трудових навичок.

Агенція кадрових рішень «Адвокація»

Агенція вирішує соціальну проблему — низький рівень реального працевлаштування людей з інвалідністю. Адвокація — це не тільки практика посередництва між працівником, людиною з інвалідністю, та роботодавцем. Це, головним чином, вплив на громадську думку задля підвищення рівня суспільної свідомості. Мета діяльності полягає у створенні ефективної робочої моделі по працевлаштуванню людей з інвалідністю та підвищення рівня обізнаності працедавців та працівників щодо інклюзії.

Після закінчення навчання учні академії отримують комплексне навчання з управління соціальним підприємством, а також консультації з командою Української соціальної академії, практичну роботу з експертами, постановку індивідуальних цілей та самостійну роботу “в полях” з клієнтами та користувачами продуктів. Вони можуть знайти однодумців, отримати інвестиції для запуску свого бізнесу і найголовніше розбудовувати соціальний бізнес в Україні.

 

Українська соціальна академія — це центр інновацій в соціальній сфері. Академія допомагає людям та надихає їх втілити ідеї соціальних змін у бізнес, що стабільно зростає, за допомогою освітніх курсів і менторів, котрі діляться здобутим у бізнесі досвідом. Пріоритетний напрямок організації — це розвиток інновацій в соціальній сфері. Академія розвиває сучасну європейську освіту з соціального підприємництва, що об’єднує найкращі практики світової бізнес-освіти та досвід українських та міжнародних соціальних підприємств.


Тематика публікації:              

Останні публікації цього розділу:

Фінансова освіта для підлітків: як навчити молодь правильно управляти фінансами?

Центр життєстійкості як простір для підтримки ветеранської спільноти Коблівської територіальної громади. Проблеми в комунікації, потреби цільових груп

Захист дітей від сексуального насильства: виклики та шляхи їхнього подолання

Пріоритезація потреб громад для отримання фінансування: аналітичне дослідження

Баланс інтересів: як перестати жертвувати собою і рухатися до успіху та реалізації

Подільська агенція регіонального розвитку: потрібен новий підхід до відновлення дітей і родин