40 громад закликали Уряд сприяти швидшому розвитку відновлюваної енергетики
Лист із відповідним зверненням 23 вересня 2024 року був надісланий Офісу Президента України, Міністру енергетики та Національній комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних ...
Додано:
mariia.domanska
Лист із відповідним зверненням 23 вересня 2024 року був надісланий Офісу Президента України, Міністру енергетики та Національній комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Громади спільно з ГО “Екоклуб” закликали владу спростити процес енергетичної децентралізації на базі відновлюваних джерел енергії (ВДЕ) для забезпечення швидкого енергетичного переходу й покращення ситуації із енергетичної безпеки громад у контексті війни. Коаліція “Енергетичний перехід” неодноразово згадувала про те, як наявність сонячних станцій (СЕС) полегшувала ситуацію на обʼєктах критичної інфраструктури під час відключень електроенергії у зв’язку з обстрілами з боку росіян. Завдяки раніше встановленим сонячним електростанціям у громадах вдавалося на певний період зберегти безперебійну роботу водоканалів чи лікарень.
- Так, у 2020 році ГО “Екоклуб” допоміг встановити сонячну станцію потужністю 50 кВт на водоканалі у Вознесенську. У 2022 році, коли місто було оточене російськими військами, СЕС допомагала забезпечувати населення водою. У грудні того ж року громада інвестувала у ще одну СЕС потужністю 150 кВт. Зараз вона покриває 45% від загальних потреб насосної станції.
- Встановлена ГО “Екоклуб” СЕС для водоканалу у Сумах під час нещодавньої критичної ситуації із відключенням через обстріли дозволила свердловинам насосної станції пропрацювати автономно більше 6 години. Це дало час жителям міста відреагувати на складний виклик.
Через часті відключення електроенергії спричинені війною муніципалітети активно реагують на виклики війни.
- У Косові на Івано-Франківщині в жовтні 2024 року запрацювала СЕС потужністю 56кВт. Станцію встановили за кошти місцевого бюджету з метою економії коштів на електроенергію, яку витрачають на подачу води до міста через зношеність мереж та підготовку до довготривалих відключень світла узимку.
- Навесні 2024 року у Жмеринці, на місцевій водонапірній станції, запрацювала сонячна станція потужністю 70,4 кВт/год. Місто отримало 73 тисячі 164 євро від Німеччини і Швейцарії. Реалізовувався грантовий проєкт на умовах співфінансування – 70/30 – 20 тисяч євро витратила громада. Станція мала розв’язати проблему водопостачання у період відключень світла. Керівництво станції зазначає, що СЕС у найсприятливішу погоду покриває 100% споживання електричної енергії підприємством.
- У жовтні цього року, щоб забезпечити водою населення Великоолександрівської громади на Херсонщині, там також встановили сонячну станцію. У громаді зазначають, що водогінні мережі населених пунктів громади були пошкоджені внаслідок обстрілів росіянами, а єдиним джерелом питної води був підвіз. Тепер панелі потужністю 10кВт запустять у роботу 2 свердловини, які забезпечуватимуть водою місцеве населення.
Це лише декілька прикладів, їх кількість зростає.
Такий підхід дозволяє громадам не лише забезпечити безперебійну подачу електроенергії до обʼєктів критичної інфраструктури, а й економити кошти та перенаправляти їх на її ремонт та розвиток, а також рухатися до здійснення стратегічної цілі – нульового рівня вуглецю та переходу на безпечну енергетику.
ГО “Екоклуб” та Посольство Федеративної Республіки Німеччина спільно з громадами, у тому числі учасниками Коаліції “Енергетичний перехід”, обговорили процеси трансформації енергетики в країні та виявили ряд перепон, які сповільнюють їх.
Мова йде, зокрема, про бюрократизацію процесів встановлення обʼєктів ВДЕ, недостатнє поширення інформації про фінансові можливості для впровадження проєктів з використанням ВДЕ, брак спеціалістів для забезпечення процесу встановлення обʼєктів ВДЕ та їх обслуговування.
Так, наразі у країні відсутній єдиний ресурс, на якому би збиралася уся інформація про наявні програми підтримки розвитку ВДЕ та енергоефективності. Автори звернення пропонують звести усю наявну інформацію на платформі DREAM або на сайті Міненерго.
Наявність нововведених законодавчих спрощень процесу підключень обʼєктів ВДЕ до мережі (Постанова Кабінету Міністрів України від 14 травня 2024 р. № 547, якою внесено зміни постанов Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2017 р. № 1010 і від 7 грудня 2023 р. № 1320, Постанова НКРЕКП від 30.04.2024 № 832, Постанова НКРЕКП № 352 від 26.03.2022 (із змінами від 08.05.2024 р.)) не завжди працюють через відсутність якісного моніторингу цього процесу Регулятором. На практиці при будь-яких зверненнях громад до операторів систем розподілу, такі звернення опрацьовуються довго, вимоги іноді є такими, що відрізняються від законодавчих, послуги надаються несвоєчасно. Таким чином, процес встановлення обʼєкту ВДЕ та його підключення й введення в експлуатацію суттєво затягується. Окрім цього попри запровадження “механізму самовиробництва” є лише невелика кількість споживачів, у тому числі, комунальних, які встановили генеруючі установки і змогли скористатись механізмом через незатвердження операторами системи розподілу внутрішніх правил та інструкцій щодо його реалізації, висування завищених технічних вимог, власне трактування операторами вимог законодавства. Підписанти рекомендували Регулятору, до чиєї компетенції належить внесення коректив по цих питаннях, посилити моніторинг виконання законів операторами розподілу, а також прийняти порядок звернень (скарг) на них від громад та реагування на це.
Учасники Коаліції вже ведуть перемовини з Регулятором щодо цього питання та розпочали відповідну роботу з усунення перепони.
Бюрократизація процесу проєктування та будівництва обʼєктів ВДЕ сповільнює процес установки станції й додатково навантажує спеціалістів у громадах, яких і так бракує. Підписанти рекомендують зменшити адміністративне навантаження на громади та місцеві підприємства шляхом скорочення переліку необхідних документів, не вимагати для дахових станцій дозволу на їх будівництво та введення в експлуатацію, а також прирівняти клас наслідків сонячних станцій із СС2 (середні наслідки) до вітрових СС1 (незначні наслідки).
Комунальні підприємства часто працюють зі збитками через низькі тарифи на послуги та високі операційні витрати. Це обмежує їх можливості акумулювати кошти для інвестування у ВДЕ. Окрім того, витрати на обслуговування можливих кредитів на спорудження ВДЕ складно включити у тарифи комунального підприємства. Також фінансові установи часто не готові надавати ті ж кредити підприємствам з високим ризиком неплатоспроможності. Залучення міжнародних позик зазвичай передбачає отримання коштів у іноземній валюті, що створює валютні ризики для комунальних підприємств при поверненні цих позик. Як рішення, варто шукати можливості страхування таких ризиків або працювати з іноземними донорами для розширення можливості кредитування ВДЕ у національній валюті.
Неодноразово у рамках роботи на платформі Коаліції “Енергетичний перехід” громади-учасниці обговорювали проблему нестачі кваліфікованих кадрів у сфері енергоменеджменту, фінансових менеджерів та спеціалістів у сфері міжнародної грантової допомогти. Реактивним розв’язанням проблеми є запуск національних навчальних курсів та програм перекваліфікації, створення служби із консультування спеціалістів органів місцевого самоврядування у сфері інвестицій (наприклад, Ukraine Invest)
Підписанти звернення вважають, що на вищеперелічені проблеми слід звернути увагу, оскільки їх вирішення — це внесок у розвиток місцевої децентралізованої енергетики та пришвидшення її розвитку.
Зазначимо, що 4 жовтня Офіс Президента України повідомив, що перенаправив подані пропозиції до Кабінету Міністрів та Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. А Комітету Верховної Ради України з питань енергетики та житлово-комунальних послуг було делеговано врахувати позицію громад у подальшій законотворчій роботі.
Нагадаємо, що Коаліція “Енергетичний перехід” виступає об’єднавчою платформою для органів місцевого самоврядування та громадських організацій, які мають на меті, серед іншого, доносити позицію місцевого врядування до центральних органів влади. Громади-учасниці Коаліції беруть участь в тематичних обговореннях, обʼєднуються із іншими громадами та впливають на прийняття рішень виконавчими органами влади, зокрема, законодавчих ініціатив.
За 2023-2024 роки учасники Коаліції підготували пропозиції під якими підписалися десятки органів місцевого самоврядування. Зокрема, йдеться про такі документи, як Методика розробки муніципальних енергетичних планів (МЕП), Закон України № 3220-ІХ “Про внесення змін до деяких законів України щодо відновлення та “зеленої” трансформації енергетичної системи України” (в частині про “механізм самовиробництва” та гарантії походження електроенергії), проєкт Національного плану з енергетики та клімату (НПЕК) на період до 2030 року, проєкт Державної цільової економічної програми енергетичної модернізації підприємств-виробників теплової енергії до 2030 року, Концепція Державної цільової програми справедливої трансформації вугільних регіонів України на період до 2030 року, Державна цільова економічна програма з енергоефективності та розвитку відновлюваних джерел енергії на 2021-2025 роки, Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення умов ведення господарської діяльності” та інші.
Якщо ви хочете приєднатися до Коаліції “Енергетичний перехід”, заповнюйте анкету на сайті або звертайтеся до координаторки Коаліції – Наталії Литвин за адресою: [email protected]