82% кафе, барів і ресторанів України дотримуються заборони куріння – результати моніторингу
31 березня в агентстві «Укрінформ» відбулась пресконференція «Як ресторани дотримуються Закону про заборону куріння: результати моніторингу 500 закладів України».Всеукраїнська кампанія «Молодь вільна ...
Додано:
olha233

31 березня в агентстві «Укрінформ» відбулась пресконференція «Як ресторани дотримуються Закону про заборону куріння: результати моніторингу 500 закладів України».
Всеукраїнська кампанія «Молодь вільна від куріння» у партнерстві з Центром громадянського представництва «Життя» представила результати громадського моніторингу 500 кафе, барів та ресторанів у 7 містах: Києві, Львові, Одесі, Дніпрі, Рівному, Вінниці, Тернополі.
Моніторинг тривав протягом листопада 2024 р. – лютого 2025 р. Волонтери перевіряли, чи дотримуються заклади ресторанного господарства антитютюнового законодавства (Закону України №2899-IV). Нагадаємо, чинне законодавство з 2012 р. забороняє будь-яку рекламу тютюнових виробів, а також куріння тютюнових виробів, електронних сигарет та кальянів у всіх приміщеннях закладів ресторанного господарства. З 2022 року до цього переліку включені тютюнові вироби для нагрівання (так звані айкоси).
Представник всеукраїнської кампанії «Молодь вільна від куріння» Олег Слабоспицький озвучив основні результати моніторингу:
- Абсолютна більшість (82%) закладів дотримуються заборони куріння усіх тютюнових та нікотинових виробів у приміщеннях. Серед регіонів ситуація різна – наприклад, у Дніпрі і Одесі показник лише 74%, а у Львові та Рівному – 90%.
- Під час порушень найбільше курять електронні сигарети (84%), сигарети для нагрівання (83%), кальян (79%) та класичні сигарети (13%). В більшості закладах, де курять кальян, також було дозволено курити один або кілька видів тютюнових виробів.
- Лише 9% ресторанів, кафе, барів мають у закладі інформаційне повідомлення або наліпку про заборону куріння, які виглядають відповідно до вимог законодавства (завантажити макет). Найбільше присутні наліпки у закладах Тернополя (18%), Рівного (14%) та Києва (12%).
- У 84% закладів ресторанного господарства не було зафіксовано жодної реклами тютюнових виробів, пристроїв для нагрівання тютюну або кальянів. Натомість порушниками найчастіше була використана реклама через дописи у соціальних мережах про куріння кальянів (77%), присутність кальянів у паперовому або електронному меню (54%), частина вивіски зображувала кальян (15%), вітрини з сигаретами або ТВЕН (11%), присутність сигарет, ТВЕН або пристроїв у паперовому або електронному меню (10%), табличка IQOS Friendly (7%).
Вперше всеукраїнський моніторинг закладів щодо дотримання заборони куріння у приміщеннях був проведений у 2022 році – тоді було перевірено 320 закладів у 5 містах. З результатами можна ознайомитись за посиланням.
Учасники наголосили, що за даними ВООЗ будь-який дим та тютюнові викиди тютюнових виробів, включно з кальяном та тютюновими виробами для нагрівання, а також електронних сигарет становлять ризик для здоровʼя людей навколо.
Начальник відділу контролю за рекламою та дотриманням антитютюнового законодавства Держпродспоживслужби Олег Кобельков зауважив: «На підставі скарг громадян у 2024 р. здійснено 250 позапланових перевірок суб’єктів господарювання щодо дотримання Закону України № 2899-IV. Порушення були встановлені у 183 суб’єктів господарювання (73%). Загалом застосовано фінансові санкції на суму 6,9 млн грн, з яких добровільно було сплачено 5 млн грн (72%), у примусовому порядку – 210 тис. грн, оскаржено у судах – 1,5 млн грн. Також у 2024 р. були встановлені 150 випадків порушень Закону України «Про рекламу» у розрізі реклами тютюнових виробів, пристроїв для них та електронних сигарет. Сума штрафних санкцій склала 403 тис. грн, з яких вже сплачено 306 тис. грн (76%)».
«Зараз ми з колегами працюємо над ухваленням нового законопроєкту №12091, який нарешті заборонить викладку тютюнових виробів, тим самим зменшивши їх привабливість насамперед для дітей та молоді. Також проєктом Закону передбачена заборона ароматизованих тютюнових виробів для електричного нагрівання та запровадження комбінованих медичних попереджень, як на пачках стіків, так і пристроїв для нагрівання. Окремо наголошу, що нарешті будуть врегульовані нікотинові подушечки (снюси), які досі за нинішнім законодавством доступні для купівлі навіть дітям», – прокоментувала народна депутатка України Лада Булах.
Учасники пресконференції зазначили, що наприкінці 2024 року Верховний суд України під час розгляду однієї із справ підтвердив, що пропонування кальяну в закладах ресторанного господарства є стимулюванням продажу. Згідно із чинним законодавством за це передбачена фінансова санкція 30 000 грн за перший випадок порушення і 50 000 грн за повторне, при цьому ідентифікується кожен окремий об’єкт порушення.
Виконавчий директор Центру громадянського представництва «Життя» Дмитро Купира зазначив: «Моніторинг продемонстрував, що всього 18% закладів є недобросовісними суб’єктами господарювання, які хочуть дозаробити не лише на відвідувачах, а й своїх працівниках. Останні змушені по 8-10 годин дихати тютюновими викидами, які можуть спричинити передчасні захворювання або смерть. Щороку в Україні помирає близько 100 тис. людей від хвороб спричинених вживанням тютюнових виробів та впливу вторинного тютюнового диму. Важливий факт, що в Україні кальян курять менше 3% від усього населення. Водночас 79% закладів-порушників нав’язують українцям саме куріння кальяну, всіляко стимулюючи куріння».
Нагадаємо, якщо вас обкурюють у місцях, де куріння та вживання тютюнових та нікотинових виробів заборонене, або ви наражаєтеся на рекламу тютюнових виробів, електронних сигарет, кальянів або пристроїв для нагрівання тютюну, захистити свої права ви можете через портал електронного звернення Держпродспоживслужби або сервіс Центру громадського здоров’я МОЗ України.
Довідково. Всеукраїнська кампанія «Молодь вільна від куріння» заснована у 2019 році з метою захисту української молоді від тютюнової залежності та просвітницької діяльності щодо небезпеки новітніх тютюнових виробів для нагрівання, електронних сигарет та кальянів. Засновниками кампанії є ГС «Національне українське молодіжне об’єднання», ініціатива «Громадський сектор Євромайдану», ГО «Спільнота активної молоді – САМ».