Антикорупційні інструменти в об’єднаних громадах: що використовують найчастіше

Починаючи з червня минулого року в Україні дев’ятнадцять об’єднаних громад в різних областях долучилися до інноваційного проєкту громадського фінансового моніторингу використання коштів у сферах ...

anti-corruption
Антикорупційні інструменти в об’єднаних громадах: що використовують найчастіше

Починаючи з червня минулого року в Україні дев’ятнадцять об’єднаних громад в різних областях долучилися до інноваційного проєкту громадського фінансового моніторингу використання коштів у сферах освіти та медицини, який здійснюють експерти Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» у рамках проєкту «Децентралізація приносить прозорість та ефективність в освіті та медицині» (UCCCT), що виконується міжнародною організацією Global Communities впродовж 2018-2020 років.

«Ці громади отримують допомогу у впровадженні ефективних інструментів підзвітності та громадського нагляду, що має знизити корупційні ризики. Також за допомогою експертів Партнерства в ОТГ створюються наглядові ради при закладах освіти й медицини, до складу яких можуть увійти всі охочі жителі громад.  Таким чином запропонований комплексний підхід до попередження корупційних правопорушень шляхом впровадження механізмів запобігання корупції, що мають нейтралізувати корупційні ризики у громадах та посилити віру громадян у необхідність децентралізації та реформи місцевого самоврядування», – пояснив координатор Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» Анатолій Бойко.

Які інструменти затвердили громади?

З 19 громад положення про запобігання та врегулювання конфлікту інтересів прийняли 12 ОТГ: Глибоцька,  Сновська, Ніжинська, Троїцька, Новопсковська, Тараканівська, Дунаєвецька, Великобілозерська, Оскільська, Соледарська, Зайцівська і Брошнів-Осадська.

Антикорупційну програму ухвалили 10 ОТГ: Сновська, Ніжинська, Тараканівська, Виноградівська, Великобілозерська, Пирятинська, Широківська, Коблівська, Усть-Путилівська та Брошнів-Осадська.

Консультації з громадськістю запровадили 6 ОТГ: Вижницька, Дунаєвецька, Виноградівська, Зайцівська, Солонянська й Широківська.

Антикорупційна рада запрацювала в трьох ОТГ: Вижницькій, Соледарській, Усть-Путилівській.

Антикорупційна експертиза також впроваджена у трьох ОТГ: Ніжинській, Троїцькій і Коблівській.

У двох ОТГ застосовують платформу E-Data: Оскільській і Пирятинській.

Крім того, одна громада – Новопсковська – запровадила конкурсний відбір на посади.

Кращі практики застосування

За висновками експертів Партнерства, найбільш повноцінно реалізуються впроваджені інструменти у 8 ОТГ: ТараканівськійВеликобілозерськійПирятинськійГлибоцькійНіжинськійНовопсковськійСоледарській та Оскільській.

При цьому антикорупційні програми, положення про запобігання та врегулювання конфлікту інтересів та консультації з громадськістю є найбільш частотно впроваджуваними інструментами.

Так, досить активно реалізується врегулювання конфлікту інтересів під час прийняття рішень посадовцями та депутатами, однак залишається важливим, щоб ця діяльність носила системний характер та всі рішення перевірялися на предмет врегулювання конфлікту інтересів.

Згідно з аналізом експертів, найбільша кількість заяв про конфлікт інтересів зафіксована у Великобілозерській ОТГ – 109, найменше – у Глибоцькій ОТГ – 4 заяви. В середньому у громадах подається 12 заяв на рік, які зазвичай фіксуються у протоколах сесій місцевих рад

Найбільша кількість заяв стосується земельних питань, зокрема, надання депутатам або їхнім близьких родичам а оренду або власність земельних ділянок. Менша кількість заяв стосується надання премій, матеріальної допомоги голові ОТГ чи посадовцям.

За час співпраці з коучами партнерства посадові та депутати регулярно звертаються до експертів щодо консультацій і за це час стали більше обізнаними про поняття врегулювання конфлікту інтересів, хоча лишається необхідність проведення системного моніторингу рішень на предмет конфлікту інтересів – як представниками громад, так і громадськістю.

Антикорупційні програми найкраще виконують Ніжинська та Пирятинська  ОТГ. Це, наприклад, постійне оновлення інформації сайту ради, зокрема щодо антикорупційних нормативно-правових актів, забезпечення доступу громадськості до проєктів рішень місцевих рад, роз’яснювальна робота серед депутатів, працівників ради та керівників підвідомчих підприємств щодо попередження корупційної діяльності тощо.

Крім того, експерти проводять навчання для посадовців громад, наприклад, у Ніжинській ОТГ для 30 посадових осіб і депутатів проводилися  навчання на тему «Конфлікт інтересів: від теорії до практики», «Декларуй доброчесно», «Відповідальність за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення».

Цікавим є приклад Новопсковської ОТГ, в якій вперше запроваджено конкурсний відбір на посади та  створена відповідна конкурсна комісія. Впродовж минулого року у громаді прийняли на роботу 10 співробітників – всіх за конкурсом. За інформацією експерта Партнерства, у громаді призначено відповідального за організаційне забезпечення конкурсного відбору, щодо конкурсів оприлюднюються оголошення, а в результаті підвищується довіра до місцевої влади та з’являється можливість всім охочим брати у конкурсі участь.

Щодо активного використання платформи E-Data, то цим антикорупційним інструментом користуються Оскільська й Пирятинська ОТГ: у громадах визначили відповідальних за наповнення онлайн кабінетів працівників фінансових відділів, провели реєстрацію розпорядників та отримувачів бюджетних коштів, регулярно оприлюднюють звіти та договори.

Позитивним є приклад Усть-Путильської ОТГ, де затверджено положення і склад антикорупційної ради.  З моменту створення Антикорупційна рада збиралась дев’ять разів з питань  розподілу коштів субвенцій, направлення та підготовки проєктів на участь у конкурсі Держфонду регіонального розвитку, проєктів будівництва та реконструкції об’єктів комунальної власності.

Наприклад, 6 березня цього року у Центрі економічного зростання цієї громади відбулося засідання Антикорупційної громадської ради з питання розподілу коштів субвенції з державного бюджету  на розвиток інфраструктури та обговорення механізму впровадження Громадського бюджету на 2020 рік у громаді.

«Досвід взаємодії з громадами щодо запровадження антикорупційних інструментів демонструє, що головною передумовою їх ефективного впровадження є воля лідерів громад до змін. При цьому варто пам’ятати, що запобіжники корупції необхідні для того, щоб виявляти неефективні процеси управління та знаходити нові можливості для громад. Крім того, інвесторам важливі прозорі та зрозумілі правила роботи в громадах, і в умовах майбутньої кризи залучення бізнесу в ОТГ – це дуже важливий крок для будь-якої громади», – зауважив А. Бойко.

Нагадуємо, що до проєкту залучено 19 громад в Рівненській (Тараканівська ОТГ), Хмельницькій (Дунаєвецька ОТГ), Запорізькій (Великобілозерська та Широківська громади), Херсонській (Виноградівська ОТГ), Дніпропетровській (Солонянська і Зайцівська ОТГ), Полтавській (Пирятинська ОТГ), Миколаївській (Коблівська ОТГ), Чернівецькій (Усть-Путильська, Глибоцька і Вижницька ОТГ), Чернігівській (Сновська і Ніжинська ОТГ), Луганській (Новопсковська та Троїцька ОТГ), Донецькій (Соледарська ОТГ), Харківській (Оскільська ОТГ) та Івано-Франківській (Брошнів-Осадська ОТГ) областях.


Тематика публікації:  

Останні публікації цього розділу:

Клуб Добродіїв шукає менторів/ок для участі в проекті підтримки підлітків

"Майбутнє конкурентоспроможності Європи" та його уроки для євроінтеграції України

Рейтинг інституційної спроможності відновлення малих і середніх громад до 150 тис. мешканців на прикладі Дніпропетровської області (пілот)

Кодимська громада розпочала розробку стратегії розвитку

Зимноводівська громада: спільний пошук рішень для розвитку

Будувати спільноту в часи війни: як партисипативний театр змінює громади в Україні