Аудитор як суб’єкт фінансового моніторингу для НПО

Закінчився рік, і настає пора річних аудиторських перевірок, в тому числі і для неприбуткових організацій. Одні - роблять перевірки цільового фінансування на вимогу донорських організацій, інші - ...

АУДИТОР ЯК СУБ’ЄКТ ФІНАНСОВОГО МОНІТОРИНГУ ДЛЯ НПО
Аудитор як суб’єкт фінансового моніторингу для НПО

Закінчився рік, і настає пора річних аудиторських перевірок, в тому числі і для неприбуткових організацій. Одні – роблять перевірки цільового фінансування на вимогу донорських організацій, інші – підтверджують річну фінансову звітність.

Ми всі слідкуємо за змінами в законодавстві. Багато наразі приймається нових законів і багато змін вноситься у вже існуючі. 06 грудня 2019 року було прийнято Закон “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення”. Новий закон почне діяти через чотири місяці після публікації.

Станом на січень 2020 року діє старий Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення»  від 14 жовтня 2014 року № 1702-VII (надалі – закон 1702). Дія закону 1702 поширюється на громадян України, іноземців та осіб без громадянства, фізичних осіб – підприємців, а також на юридичних осіб, їх філії, представництва та інші відокремлені підрозділи, що забезпечують проведення фінансових операцій на території України та за її межами відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.

Неприбуткові організації є юридичними особами, а отже і дія даного закону поширюється на них.

Закон 1702, також надає визначення поняття  фінансового моніторингусукупність заходів, які здійснюються суб’єктами фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, що включають проведення державного фінансового моніторингу.

В статті 1 п. 26 закону 1702 надається визначення  неприбуткової  організації:

«юридичні особи (крім державних органів, органів державного управління та установ державної і комунальної власності), що не є фінансовими установами, створені для провадження наукової, освітньої, культурної, оздоровчої, екологічної, релігійної, благодійної, соціальної, політичної та іншої діяльності з метою задоволення потреб та інтересів громадян у межах, визначених законодавством України, без мети отримання прибутку».

Аудитори ж  відповідно до закону №1702, є суб’єктами первинного фінансового моніторингу, про що вказано в статті 5. п 2:

Суб’єктами первинного фінансового моніторингу є  нотаріуси, адвокати, адвокатські бюро та об’єднання, аудитори, аудиторські фірми, суб’єкти господарювання, що надають послуги з бухгалтерського обліку, суб’єкти господарювання, що надають юридичні послуги (крім осіб, що надають послуги в рамках трудових правовідносин).

Отже, у відповідності до закону № 1702 аудиторська компанія як суб’єкт первинного фінансового моніторингу повинна здійснювати ідентифікацію, верифікацію клієнта, вивчення клієнта та уточнення інформації про клієнта у випадках, встановлених законом.

Аудиторська компанія як суб’єкт первинного фінансового моніторингу щодо неприбуткових організацій, у тому числі благодійних, зобов’язана вживати заходів для обмеження ризику їх використання з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму чи фінансування розповсюдження зброї масового знищення, а Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, має право звернутися до суб’єктів первинного моніторингу із запитом про надання інформації щодо об’єктів фінансового моніторингу, проведених неприбутковими організаціями ( п.6 статті 6).

Аудиторські компанії повинні проводити ідентифікацію, верифікацію та вивчення клієнтів, в тому числі неприбуткових організацій і проводити вище вказані дії на підставі поданих клієнтом (представником клієнта) офіційних документів або засвідчених в установленому порядку їх копій.  Ідентифікація та верифікація клієнта здійснюється у разі встановлення ділових відносин. Договори аудиторських перевірок і являються основою для встановлення ділових відносин між аудиторською компанією та неприбутковою організацією.

Аудиторська компанія має право витребувати, а клієнт, представник клієнта зобов’язані подати інформацію та/або офіційні документи, необхідну (необхідні) для ідентифікації, верифікації, вивчення клієнта, уточнення інформації про клієнта, а також для виконання таким суб’єктом первинного фінансового моніторингу інших вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.

Інформація необхідна для вивчення клієнта встановлюється аудиторською компанією на підставі офіційних документів та/або інформації, одержаної від неприбуткової організації та засвідченої нею, а також з інших джерел, якщо така інформація є публічною (відкритою).

Отже, аудиторські компанії на виконання положень закону 1702 та в рамках аудиторських процедур повинні проводити запити, а неприбуткові організації повинні надавати документи, встановлені законом 1702. Новий закон “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення” встановлює нові правила фінансового моніторингу. Слідкуйте за нашими консультаціями www.kompas.com.ua.

Лариса Шкурка,

Аудиторка,

Директорка Аудиторської компанії Compass Group


   

Останні публікації цього розділу:

Відбулась навчальна майстерня-практикум для жінок в рамках проєкту «Виявлення можливостей використання спадщини для економічного розвитку малих громад»

Молодь з 30 громад напрацювала стратегії розвитку молодіжних рад під час літнього табору в Карпатах

Дуже просторова добірка вакансій в громадському секторі

Чотири роки партнерства: історія співпраці громадської організації «Нова Дружківка» та Дружківської пожежно-рятувальної частини

39 ветеранів/ок завершили навчання на сертифікатній програмі “Урядування в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення"

Громадська участь у місцевій політиці: які зміни до статутів громад мають внести сільські та селищні ради Харківщини