Безпечний простір у школах Чернігівщини: нові ініціативи
На початку лютого 2020 року відбувся тренінг для чергових чернігівських шкіл, які готові запровадити Шкільні служби порозуміння (ШСП).Крім навчання з базових навичок медіатора, активісти організували ...
Додано:
Viktor Tarasov
На початку лютого 2020 року відбувся тренінг для чергових чернігівських шкіл, які готові запровадити Шкільні служби порозуміння (ШСП).
Крім навчання з базових навичок медіатора, активісти організували тренінг для тренерів, учасниками якого стали медіатори вже створених ШСП. Зараз шкільні активісти можуть вже самостійно проводити навчання для наступного покоління учнів-медіаторів.
На запит адміністрацій навчальних закладів, протягом 2019-2020 року Чернігівський громадський комітет захисту прав людини долучився до впровадження вже понад 10 Шкільних служб порозуміння по Чернігівській області.
Як створити безпечне шкільне середовище? Які дієві механізми в профілактиці підліткової агресії?
Інститут Шкільних служб порозуміння (далі – ШСП) все більше набирає обертів та актуальності. ШСП – це команда підготовлених старшокласників-посередників (медіаторів), які під керівництвом координатора ШСП (як правило, соціального педагога або шкільного психолога) допомагають своїм одноліткам розв’язувати конфлікти мирним шляхом і працюють над формуванням безпечної атмосфери в навчальному закладі. Для досягнення цієї мети медіатори разом з координатором ШСП застосовують відновні практики – медіацію однолітків, медіацію конфліктних ситуацій, коло прийняття рішень, сімейні групові наради, тренінгові вправи з формування навичок вирішення конфліктів.
Що дає створення та функціонування ШСП у навчальному закладі?
По-перше, запровадження такого осередку безпеки дозволяє залучити однолітків до вирішення проблеми. Вони самі приймають рішення стосовно її розв’язання та беруть на себе відповідальність за його виконання.
В таких умовах діти можуть висловити власну думку та не підкорюватися авторитету старших, адже вони часто довіряють один одному навіть більше, ніж вчителям або психологам. Зокрема, завдяки відсутності авторитарності та нав’язування думки учням, конфлікт зазвичай вирішується швидше, а прийняте рішення краще задовольняє інтереси конфліктуючих сторін та виконується в переважній більшості випадків.
Крім того, однієї з важливих цінностей в діяльності ШСП є повага один до одного. Спостерігаючи за спокійною та врівноваженою поведінкою медіатора, сторони конфлікту налаштовуються на позитивне сприйняття ситуації та серйозного підходу до її вирішення.
Для початку роботи ШСП, відібрані учні 8-10 класів, які користуються авторитетом серед своїх однолітків у школі та виявили бажання взяти участь у навчанні, проходять тренінг «Базові навички медіатора Шкільної служби порозуміння» за моделлю залученого навчання, з постійним обговоренням, творчими завданнями, роботою в групах та креативною подачею інформації.
Протягом 4-денного навчання учасники отримують знання та розвивають власні комунікативні навички, які необхідні медіаторам, діляться один з одним досвідом розв’язання різних конфліктних ситуацій, які виникають у школі та за її межами, спільно обговорюють подібні ситуації, напрацьовують рекомендації щодо поведінки та реагування під час конфлікту.
За відгуками координаторів ШСП (соціальних педагогів та/або психологів) програма медіації ровесників здійснює досить ефективний вплив на виховання дітей, сприяє встановленню доброзичливої, толерантної, безпечної атмосфери в навчальному закладі.
За словами керівниці програм Чернігівського громадського комітету захисту прав людини Катерини Данькової, медіація, тобто мирний спосіб вирішення конфліктів, набуває все більшого розголосу. Ще в 2010 році модель Шкільної служби порозуміння була рекомендована Міністерством освіти та науки до впровадження в навчальних закладах України, як ефективний інструмент зниження проявів насильства та жорстокості в молодіжному середовищі та попередження правопорушень серед дітей та молоді.
Проект реалізується Чернігівським громадським комітетом захисту прав людини за підтримки Канадського фонду підтримки місцевих ініціатив.