Чи ефективна система безоплатної правової допомоги?

Відповідь на це питання шукали учасники серії круглих столів, які мережа приймалень Української Гельсінської спілки з прав людини провела минулого місяця в Сумах, Дніпрі, Маріуполі, Покровську, ...

Додано:
Tetiana Goncharuk

Безоплатна правова допомога
Чи ефективна система безоплатної правової допомоги?

Відповідь на це питання шукали учасники серії круглих столів, які мережа приймалень Української Гельсінської спілки з прав людини провела минулого місяця в Сумах, Дніпрі, Маріуполі, Покровську, Торецьку, Слов’янську та Краматорську. Головна тема цих зустрічей — підбити підсумки та проаналізувати, наскільки система безоплатної правової допомоги (БПД), яку було запроваджено у минулому році з боку держави, забезпечує потреби населення.

У 2011 році в Україні було прийнято Закон «Про безоплатну правову допомогу», але остаточно система надання допомоги за рахунок держави була сформована лише в 2016 році. Через рік після завершення формування системи безоплатної правової допомоги, юристи та правозахисники громадських приймалень УГСПЛ східного регіону провели серію круглих столів, щоб переконатись, чи дійсно було створено ту систему БПД, яка забезпечує кожній людини право на правову допомогу?

Законом України «Про безоплатну правову допомогу» визначено право кожного громадянина України на отримання безоплатних правових послуг, спрямованих на забезпечення реалізації прав і свобод людини і громадянина, захисту цих прав і свобод, їх відновлення у разі порушення, а також державні гарантії щодо надання безоплатної правової допомоги.

На сході країни безоплатну правову допомогу надають багато організацій. Окрім системи БПД, таку допомогу надають недержавні організації, серед яких найбільш потужними є мережа громадських приймалень Української Гельсінської спілки з прав людини, мережа ГС «Мережа правового розвитку», гаряча телефонна лінія «Юридичної сотні» та ін. При обговоренні під час круглих столів учасники дійшли висновку, що запит від населення на отримання юридичних консультацій все одно перевищує існуючи можливості. А відтак — учасники круглих столів вирішили, що потрібно об’єднати зусилля та сформувати єдиний список усіх БПД, розповсюдити інформацію про партнерів, виявити найбільш значущі проблеми та, об’єднавшись, проводити адвокаційні кампанії.

Дніпро

Здається, законом урегульовані всі аспекти надання правової допомоги, визначені всі суб’єкти надання та отримання такої послуги, їхні права та обов’язки. Між тим, завжди залишається якесь «але», і тому завданням та метою роботи учасників круглого столу у Дніпрі став аналіз реалізації системи надання безоплатної первинної та вторинної допомоги в Дніпропетровському регіоні усіма суб’єктами. Також теми зустрічі були присвячені виявленню проблем та пошуку шляхів їх подолання, зокрема механізмів підсилення ефективності комунікацій заявників, державних установ та громадських організації, що надають таку допомогу.

20767929_1943310485925299_9055312612826557693_n
м. Дніпро

«Для Центру це були два роки стрімкого розвитку, знайомств та налагодження партнерства, постійних змін та вдосконалення, плідної роботи та накопичення досвіду <…> Послуги Центру є затребувані, а безоплатна правова допомога – актуальна, тому кількість клієнтів постійно зростає: з 1053 особи за 6 місяців 2015 року до 4461 особи у 2016 році та 3389 осіб за перше півріччя 2017 року <…> Між тим, не завжди вистачає фахівців, що могли б якісно надавати вторинну правову допомогу, тому люди подовгу чекають», – зазначила у своєму виступі директор Першого дніпропетровського центру з надання БВПД Ліна Сергієва.

Присутня на круглому столі Тетяна Кокшарова, представник Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у Дніпропетровській області, висловила свою думку стосовно функціонування системи БПД, як первинної та вторинної, у аспекті дотримання прав людини: «Система БПД вкрай важлива для реалізації права людини на захист. Є нарікання на роботу адвокатів, претензії до слідчих органів, але й сама особа, що потребує послуг безоплатного адвоката теж має свої обов’язки, повинна вчиняти певні дії, сплачувати судовий збір, збирати документи тощо. Для повноцінного функціонування такої системи потрібно прописати стандарти роботи усіх — і надавачів правової послуги, й отримувачів, потрібен контроль якості і стандарти якості. Особа, що незадоволена роботою адвоката повинна складати письмову заяву, бо це захищає права інших і дисциплінує суб’єктів надання правової допомоги».

Ксенія Онищенко, юрист громадської приймальні УГСПЛ при ГО Правозихсна група «СІЧ»:
«Більшість порушень прав людини виникає через низьку правову культуру в нашій країні: громадяни не завжди обізнані про свої права та механізми їх набуття, працівники виконавчих органів свідомо чи через забюрократизованість структур, особисті якості зловживають службовим становищем, порушують права громадян. Тому від правозахисних і, взагалі, громадських організацій потрібна не тільки діяльність, спрямована на захист прав людини і правову допомогу, а й на підвищення правової культури в суспільстві, поваги до закону».

Пані Онищенко також зауважила, що в роботі приймальні часто стикається з порушеннями прав ВПО саме з боку управлінь соціального захисту населення, тому шкода, що на заході не були присутні представники Обласного управління.

Дмитро Рева, керівник громадської приймальні УГСПЛ при ГО ПГ «СІЧ» та директор організації: “На сучасному етапі суттєвою проблемою залишається недосконалість механізмів взаємодії між суб’єктами надання безоплатної правової допомоги, отримувачами правових послуг, владними інституціями та установами. Необхідно зазначити, що виникнення цієї проблеми є закономірним явищем, оскільки навіть у законодавстві (ст. 5 Закону України «Про безоплатну правову допомогу»), з-поміж принципів державної політики у цій сфері, відсутній принцип координації та реординації діяльності. Для адміністративно-процедурної сфери — це значний недолік, адже без вказаних методів, діяльність стає несистемною, а інституціональні зв’язки – слабкими. Відсутність зворотнього зв’язку, негативно позначається на ефективності усієї діяльності та якості правових послуг, які отримують особи. Виникає достатньо логічне питання — як інститут безоплатної правової допомоги може функціонувати ефективно і якісно, якщо методологія цієї діяльності не відповідає її функціональним потребам? Вирішення цієї проблеми є виключно в площині нормотворення, адже самі установи не можуть діяти у спосіб, який не передбачено на законодавчому рівні”.

Маріуполь

У круглому столі, що відбувся у Маріуполі, взяли участь координатор місцевої приймальні УГСПЛ, координатор мережі приймалень Спілки Наталія Козаренко, заступник голови Центральної районної адміністрації Ірина Правиленко, директор місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги (БВПД) Олег Батюк, заступник директора регіонального центру з надання БВПД Оксана Савицька, представники управління забезпечення прав людини Національної поліції України Ольга Свєтлічна та Олександр Сосновський, представники комітетів самоорганізації населення м. Маріуполя, представники громадських організацій Костянтин Здор та Ігор Курільчук.

20525749_468684213497653_2242990632177479768_n
м. Маріуполь, Донецька область

Під час круглого столу були обговорені питання доступу членів громади до БВПД, надана інформація щодо роботи приймальні УГСПЛ у м. Маріуполі, центрів з надання БВПД, громадських організацій, також інформація щодо можливості звертатися за безоплатною правовою допомогою, суб’єктів права на безоплатну вторинну допомогу. Також обговорювалась необхідність проведення вчасної просвітницької допомоги населенню. За результатами круглого столу було прийняте рішення зробити реєстр організацій, які надають безоплатну правову допомогу, провести найближчим часом просвітницькі заходи та тренінги щодо доступу до публічної інформації, захисту прав членів громади.

Покровськ

У роботі круглого столу в Покровську взяли участь представники громадських організацій, що допомагають як вимушено переміщеним особам, так і мешканцям міста; представники Управління соціального захисту населення, виконавчої служби, Центру зайнятості та місцевої влади. Спершу представники приймальні презентували результати роботи приймальні, під час якої наголосили, що вони проводять також документацію порушень прав людини у наслідок збройного конфлікту. Після завершення презентації усі присутні долучились до спільного обговорення подальших планів, зокрема щодо: організації перенаправлення клієнтів, планування подальших робочих зустрічей, організації проведення виїзних консультацій та створення алгоритмів дій, спрямованих на покращення та оптимізацію роботи.

Покровськ
м. Покровськ, Донецька область

Слов’янськ

Метою проведення круглого столу у Слов’янську було поширення досвіду взаємодії центрів з надання безоплатної правової допомоги, органів місцевого самоврядування, громадських організацій та силових структур, зокрема у захисті прав людини; розробленні плану спільних дій стосовно правової допомоги внутрішньо переміщеним особам, а також місцевому населенню Слов’янська та Слов’янського району.

З вітальним словом виступила координатор мережі приймалень УГСПЛ Наталія Козаренко, яка побажала учасникам заходу плідної праці в обговоренні актуальних питань та виробленні спільних конструктивних пропозицій, спрямованих на посилення правових можливостей з захисту прав людини.

м. Слов'янськ
м. Слов’янськ, Донецька область

Окрему увагу під час заходу було приділено питанням доступу до безоплатної правової допомоги в умовах військового конфлікту. Було також зазначено, що великі конфліктологічні загрози зумовлені саме невирішеними питаннями ВПО, зокрема питаннями щодо житла, роботи, доступу до соціальних та медичних послуг. В рамках дискусії була сформована потреба про створення карти правових проблем мешканців Слов’янська та Слов’янського району. На завершення зустрічі сторони домовилися про подальші кроки співпраці між громадськими приймальнями з надання БПД, інститутами громадянського суспільства та представниками Національної поліції щодо забезпечення охорони й захисту прав і свобод людини і громадянина.

Краматорськ

У роботі круглого столу у Краматорську взяли участь представники відомих громадських організацій в місті та регіоні, радник міністра з питань ВПО міністерства соціальної політики, представники Краматорського місцевого центру з надання правової допомоги. У результаті обговорення було піднято низку питань, таких як загальний стан з доступу до правової допомоги в Україні, доступ до БПД, зокрема в умовах воєнного конфлікту, проблеми захисту прав людини в Донецькій області, проблеми законодавства щодо захисту прав людини і надання БПД.

У результаті робочої зустрічі обговорили необхідність внесення змін до законодавства, так як ВПО не мають виборчих прав в регіоні, вказали на адвокатування змін в законодавстві, зазначили відсутність позитивних судових рішень. Центр БПД висловив стурбованість щодо зростання звернень і одночасну відмову адвокатів від роботи через відсутність своєчасного фінансування. Також учасники зустрічі обговорили важливість та необхідність проведення тренінгів для Бюро.

Представники “Права на Захист”, DRC, Краматорської приймальні УГСПЛ відмітили значне зростання кількості звернення до їхніх організацій, що пов’язано з довірою людей до громадських організацій і бажанням населення відновити їхні порушені права. Кількість звернень зросла до 300 осіб на місяць. Прикметно, що не всі організації (наприклад NRC) працюють із вторинною правовою допомогою. Під час обговорення учасники дійшли висновку, що потрібні єдині телефони гарячої лінії для кожної громадської організації.
Радник міністра пообіцяв, що за його проектом, на кожному КПВВ буде розташовано інформаційний стенд, де буде розміщена інформація про всі правозахисні організації, які працюють в регіоні.

В ході круглого столу також було зроблено акцент на тому, що, як показує світова практика військових конфліктів, основний пік звернення громадян щодо захисту своїх прав починається якраз по закінченню 3-річного періоду з початку конфлікту, коли люди перестають сподіватися, що все вирішиться само собою. Крім того, визначальним фактором є репутація громадських організацій, їхня допомога під час конфлікту. Тому логічним є зростання звернень, як в центри, бюро БПД, так і до правозахисних організацій.

Суми

Учасники круглого столу у Сумах проаналізували роботу державної системи БПД, сформували такі рекомендації та надали оцінку роботи щодо надання безоплатної правової допомоги в Сумській області:

  • Важко визначити, чи забезпечує потреби мешканців Сумської області в правовій допомозі державна система БВПД, адже звітність про діяльність Центрів подається в узагальненому та неінформативному вигляді. У цьому контексті доцільним є ведення постійного моніторингу діяльності системи БВПД з боку авторитетної асоціації громадських правозахисних організацій.
  • Активізувати право-просвітницький напрямок діяльності можна лише за допомогою співпраці з громадськими правозахисними утвореннями, адже у Центрів немає ані досвіду, ані ресурсів для проведення більшої кількості якісних заходів.
  • Спільна діяльність Регіонального центру надання БВПД в Сумській області та ГП УГСПЛ може виявитися ефективною, адже існує певне перенаправлення клієнтів та підписана Програма спільних дій у рамках Меморандуму про співпрацю, цією програмою запланована низка право-просвітницьких заходів на 2017 рік.
  • Піар та рекламна стратегія державної системи БВПД в Сумській області працює на дуже високому рівні, але деякі клієнти ГП при перенаправлені до Центрів, не знали, що існує система надання безоплатної правової допомоги від держави, тож треба змінювати форму подання інформації про діяльність системи та канали її розповсюдження.
м. Суми
м. Суми

Що ж, низка круглих столів, проведених приймальнями УГСПЛ у східному регіоні, виявила системні проблеми та труднощі у роботі державної системи надання безоплатної правової допомоги. Учасники, що долучились до обговорення, намітили подальші кроки та шляхи щодо оптимізації надання правової допомоги у майбутньому для всіх, хто її потребує.

Підготувала Тетяна Гончарук
Джерело: УГСПЛ


Тематика публікації:             

Останні публікації цього розділу:

Під час презентації книги «Примарна ясність» обговорили актуальні проблеми колишніх цивільних полонених та стереотипи щодо компенсацій

11 молодіжних центрів приєдналися до проєкту #МолодьТуТ програми USAID «Мріємо та діємо»

Безоплатна правова та психологічна допомога для мешканців у Широківській громаді

На Київщині Калинівська громада долучилась до роботи над Статутом громади

Табір підприємництва для креативної молоді: у Чернівцях визначили найкращі бізнес-ідеї

Запущено інформаційну платформу "Повертайся додому"

  • Мимо Крокодил

    О какой эффективности может идти речь, если в мусорном баке рядом с центром предоставления бесплатной правовой помощи можно найти конфиденциальные документы клиентов?

    https://postimg.cc/image/88x2qkywd/

    • Мимо Крокодил

      Выработка стандартов не приведет к улучшению качества БПП: чтобы
      выиграть дело, требуется творческий подход, но адвокаты БПП не имеют к
      этому никакой мотивации. Они завалены делами и чувствуют себя уставшими.
      Законы слишком часто меняются, бесплатной правовой помощи по сути нет
      (я бы и врагу не советовал рассчитывать на БПП), судами применяются
      штрафы за подачу неправильно составленных исков – все это напрочь лишает
      гражданина права на правосудие.