Чи є добре та гармонійне самоврядування на Півдні України?

Так за висновками моніторингових досліджень експертів громадських мереж «За прозорі місцеві бюджети» та «Ресурсні центри місцевої демократії, лише у 6-ти з 54 місцевих громадах (ОТГ та містах ...

Додано:
frgn

20180727_101801-e1532870690815-1024x768
Чи є добре та гармонійне самоврядування на Півдні України?

Так за висновками моніторингових досліджень експертів громадських мереж «За прозорі місцеві бюджети» та «Ресурсні центри місцевої демократії, лише у 6-ти з 54 місцевих громадах (ОТГ та містах обласного значення) виконують вимоги законодавства щодо прозорості та підзвітності місцевих бюджетів та свідомої участі громадян периферії та центру у соціально-економічному розвитку!

Презентація моніторингів.

Причинами такої ситуації 27 липня 2018 р у КМЦ. Миколаїв громадські експерти, місцеві медіа та практики місцевого самоврядування за результатами дискусії назвали:

  • Звички закритості особливо у сільських, селищних громадах. Маємо відповідний менталітет, традиції «звичаєвого права» та брак управлінської компетенції місцевих посадовців новостворених ОТГ;
  • Недобудову систем контролю як державної, так і у самих органах місцевого самоврядування. «Префектур ще немає, а стара система контролю і покарань вже не працює»;
  • Щільний графік та завеликий об’єм нового, що потрібно запровадити за короткий час місцевими елітами (як посадовцями, депутатами так мешканціми, що становляться громадянами ).

Відео сюжет за підсумками заходу з 4-ї хвилини тут.

Директор ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» (ФРММ) Михайло Золотухін презентуючи, результати двох досліджень зазначив наступне:

По-перше, Протягом травня-червня 2018 р. перший етап громадського аудиту публічного оперативного доступу до достовірної інформації на стадіях бюджетного процесу у 54 місцевих громадах Миколаївщини (24 громад) та Херсонщини (30 громад) виявив що, дисципліна виконання інформаційного законодавства України вкрай низька. Особливо в новостворених ОТГ панує практика застосування посадовцями «звичаєвого права». Аналітична записка.

З 54 громад власну веб-сторінку мають тільки 47 громад, наповненість бюджетною інформацією залишається врай низькою. Закритість та непрозорість бюджетного процесу місцевих бюджетів спостерігається  навіть в тих громадах, що є підписантами програми технічної допомоги DOBRE. А саме приклади:

Мостівська ОТГ Миколаївської області не оприлюднює не тільки бюджетну інформацію, а й будь-яку іншу публічну інформацію. Галіціновская громада Миколаївської області, Кочубеївська, Музиківської громади Херсонської області оприлюднили тільки базове рішення про бюджет на 2018 рік, в деяких випадках навіть без обов’язкових додатків і звіти про виконання бюджету 2017 (так само без доповнень).

Чаплинська ОТГ – замість виконання ЗУ «Про доступ до публічної інформації» винесла розгляд запиту на сесію, вирішила нагадати запитувачу про обов’язковість згоди на передачу персональних даних, і вивісила цю «шедевру» на офіційний сайт ОТГ. Докладніше тут.

По-друге, Динаміка показників первинного та вторинного громадського аудитів гармонії інтересів центру периферії довела на прикладі 4-х ОТГ Миколаївщини (Баштанської міської, Воскресенської селищної та сільських Кам’яномостовської і Куцурубської ОТГ) довела дієвість механізмів місцевої демократії для захисту прав периферії.

Фінансування проектів периферійних сіл в ОТГ стало пріоритетним! Так місцеві посадовці, почув рекомендації аудиторів не тільки внесли відповідні зміни у систему врядування у виконкомі, а і затвердили та застосували відповідні статутні процедури участі мешканців при формуванні та реалізації стратегічних планів, цільових програм у 2017 р.-18 за кошти інфраструктурної субвенції та місцевих бюджетів. Реліз тут.

Первинний громадський аудит, який ми проводили в 2017 році, показав, що левова частка переліку діючих і перспективних проектів розвитку Куцурубской громади на 2017- 2020 року стосувалася адміністративного центру – Куцуруб (12 об’єктів реконструкції та ремонту з 21 наявних). Але зараз навіть у проблемної Куцурубской ОТГ витриманий баланс розподілу коштів між адміністративним центром і периферією

Серед об’єднаних громад, які прислухалися до порад громадських аудиторів, є і Воскресенська.

«…Якщо в минулому році ми вкладали кошти в селище Воскресенськ, то в 2018-му розподілили інфраструктурну субвенцію на капітальний ремонт дороги в Горохівці, в Калинівці і Пересадівці – на вуличне освітлення…», – говорить начальник відділу ЖКГ, інвестицій та соціально-економічного розвитку Станіслав Гадомський.

За висновками аудитів у Воскресенської ОТГ запроваджується система антикорупційного громадського контролю та підзвітності ОМС у бюджетному процесі. Рішенням сесії від 11 травня 2018 року № 26 створено комісії з питань запобігання та виявлення корупції при виконавчому комітеті Воскресенської селищної ради, куди в рівних пропорціях увійшли представники виконавчих органів ради ОТГ, депутатського корпусу. Створено сайт ОТГ, паспорти та звіти про виконання паспортів бюджетних програм розміщуються в машиночитному форматі. Історію успіху 4-х ОТГ Миколаївщини узагальнено у Кейс-посібнику.

Михаил ЗолотухинСтанислав Гадомский

Бурхливим була дискусія щодо причин проблемних питань, виявлених у  дослідженні.

Директор відокремленого підрозділу Установи» Центр розвитку місцевого самоврядування у Миколаївської області» Валентин Бойко відмітив досягнення трирічних реформ по створенню нових ОТГ на Миколаївшині, зазначив, що однією з причина виявлених проблемних питань є щільний графік та завеликий об’єм нового, що потрібно запровадити за короткий час місцевими елітами (як посадовцями, депутатами так мешканціми, що становляться громадянами).

Громадські експерти Михайло Золотухін та представник ГО «Центр журналістських розслідувань» Борис Кудар відмів, що причинами є:

  • Недобудова систем контролю як державної, так і у самих органах місцевого самоврядування. «Префектур ще немає, а стара система контролю і покарань вже не працює»;
  • Звички закритості особливо у сільських, селищних громадах. Маємо відповідний менталітет, традиції «звичаєвого права» та брак управлінської компетенції місцевих посадовців новостворених ОТГ,

зазначили доцільність поєднати зусилля громадськості, програм технічної міжнародної допомоги та органів публічної влади.

ТАК БУДЕ ДОБРЕ ТА ГАРМОНІЙННЕ САМОВРЯДУВАННЯ НА ПІВДНІ УКРАЇНИ!

_________________________________________________________________

Прес-клуб відбудется в рамках проекту ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» (ФРММ) на тему: «Місцева демократія для гармонійного розвитку сіл в ОТГ Миколаївщини» за підтримки МФ «Відродження».

Є черговим заходом проекту «Залучення мешканців сіл та міст до формування та комплексного розвитку спроможних територіальних громад», що реалізується Фондом при партнерстві з Миколаївською обласною радою, Миколаївською на виконання завдання 3.2.2. Стратегії розвитку Миколаївської області на період до 2020 року.


Тематика публікації:  

Останні публікації цього розділу:

«Сексуальність: асексуальність, моногамія, поліаморія»: новий випуск просвітницького подкасту від «Феміністичної майстерні»

Медіаграмотність — це свобода: в Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації

Свобода слова і відповідальність: чи потрібні правила соцмережам?

Родичі бранців Кремля розповіли експертам Crimea Global про злочини РФ проти цивільних українців

«Як трагедія Голодомору резонує в сучасній війні»: науковці обговорили історію, пам’ять та виклики сьогодення

В Україні триває Європейський тиждень тестування на ВІЛ та вірусні гепатити: як потурбуватися про своє здоров’я