Чи потягне бюджет Запоріжжя «підземні школи»?
Продовжуючи дослідження процесу відбудови/відновлення в Запорізькій області ГО "Народний Захист" поближче придивились до бюджетів досліджуваних нами проєктів з нового будівництва протирадіаційних ...
Додано:
Наталія Заболотна
Продовжуючи дослідження процесу відбудови/відновлення в Запорізькій області ГО “Народний Захист” поближче придивились до бюджетів досліджуваних нами проєктів з нового будівництва протирадіаційних укриттів в 9 закладах середньої освіти в Запорізькій області.
1 травня 2024 року на веб-сайті Запорізької ОВА повідомлялось про те, що «Міністерство освіти і науки України погодило перші проєкти обласної команди. Попереду ще більше проєктів, а загальна сума субвенції від держави – до 500 мільйонів гривень. Перші 3 школи плануємо у Запоріжжі, 2 – у Запорізькому районі.»
На платформі DREAM є інформація від 04 травня 2024 року про виділення Запорізькій області фінансової підтримки на облаштування безпечних умов у 5 закладах, що надають середню освіту:
Але насправді сума субвенції станом на 4 травня складає 405 млн. грн.
https://dream.gov.ua/ua/fin-program/DREAM-UA-160424-A0104FE8
І тільки 30 травня 2024 року погоджено субвенцію для «Січового колегіуму» ЗОР у розмірі
77 814 974,94 грн. , а 03 серпня 2024 року субвенцію у розмірі 16 883 165,00 грн. для Люцернянського ліцею Михайлівської громади.
Ми дослідили надані нам ДП «Місцеві дороги Запорізької області» документи і за Договорами підряду порахували зазначені там суми з розбивкою по джерелам фінансування. Чому саме Договори підряду? Бо розробка ПКД зазвичай фінансується з бюджету громади, де розміщено об’єкт будівництва.
Загалом, з різних джерел надходить інформація що «підземні школи» в області будуються коштом субвенції з Державного бюджету місцевому. Що, дивлячись на Договори підряду, не зовсім відповідає дійсності.
То у яку суму обласному бюджету і бюджетам громад Запорізької області насправді обійдеться будівництво цих 9 досліджуваних нами протирадіаційних укриття при закладах середньої освіти в області, які називають «підземними школами» і які почали будуватись першими?
Як видно з таблиці, складеної за даними Договорів підряду, по проєкту ліцею «Логос» та Семененківського ліцею Павлівської громади, будівництво протирадіаційного укриття на цих об’єктах не було підтримано з Державного бюджету і повністю покладено на бюджети Запорізької громади і бюджет Запорізької області.
Найменування | Субвенція з Державного бюджету місцевим, грн. | Співфінансування з місцевого бюджету | ||
Загальна сума, грн. | В т.ч. з обласного бюджету, грн. | В т.ч. з бюджету громади, грн. | ||
Ліцей «Логос» Запорізької МР | Статус «Невдала» | 107 186 300,00 | - | 107 186 300,00 |
Запорізької загальноосвітньої школи № 88 Запорізької МР | 79 598 071,00 | 34 313 459,00 | 33 613 459,00 | 700 000,00 |
Запорізька спеціалізована школа-інтернат «Січовий колегіум» ЗОР | 81 833 507,00 | 35 271 503,00 | 34 571 503,00 | 700 000,00 |
Запорізький колегіум «Елінт» Запорізької МР | 77 814 974,94,00 | 33 832 598,00 | 33 832 598,00 | - |
Запорізька гімназія № 107 Запорізької МР | 78 142 982,4 | 33 489 849,6 | 33 489 849,6 | - |
Балабінська гімназія «Престиж» Кушугумська громада | 89 939 715,60 | 10 520 284,40 | - | 10 520 284,40 |
Петропільський ліцей Широківської громади | 64 806 272,00 | 2 943 728,00 | 1 216 774,00 | 1 726 954,00 |
Семененківський ліцей Павлівської громади | Статус «Невдала» | 60 597 710,00 | 60 597 710,00 | - |
Люцернянський ліцей Михайлівської громади | 16 883 164,00 | 2 438 692,00 | - | 2 438 692,00 |
Всього | 489 018 686,94 | 214 232 836,00 | 162 750 390,60 |
120 133 538,4
|
Дослідження документів по цим проєктам показало ознаки порушення термінів і порядку створення проєктної документації (в частині прив’язки на місцевості) і отримання дозвільних документів. Що могло стати причиною фактичного укладання договорів і початку будівництва до отримання рішення про виділення субвенції з Державного бюджету. Загалом, на це впливає багато чинників, як внутрішніх, так і зовнішніх.
Ми не будемо гадати, а задамо тут це питання керівніку Запорізької ОВА. Оскільки він не відкликнувся на нашу пропозицію відповісти на запитання в режимі інтерв’ю.
Тож, з наданих нам документів ДП «Місцеві дороги Запорізької області» виходить, що на досліджувані нами 9 об’єктів з Державного бюджету на будівельні роботи піде 489,0 млн. грн.
В 2024 році обласному бюджету ці будівництва обійдуться у 162,8 млн. грн., бюджетам громад Запорізької області у 120,1 млн. грн. Де найбільше навантаження покладено на бюджет міста Запоріжжя. Яке в 2024 році має витратити на «підземну школу» в Логосі
81 ,8 млн. грн., а в 2025 році – 25,4 млн. грн.
Тобто, місцеві бюджети Запорізької області витратять на ці будівництва 43,8% від загального бюджету будівництва.
Рішення про перекладання тягаря фінансування «підземної школи» в ліцеї «Логос» датовано жовтнем 2024 року. До того планувалось оплатити реалізацію проєкту з обласного бюджету. В листопаді ж міська рада через брак фінансування вирішила закрити всі (окрім 3) безкоштовні дитячі гуртки і секції.
Виникають питання з яких міркувань Запорізька ОВА взяла на себе 44% співфінансування проєктів замість 20-30%, визначених в умовах отримання субвенції Постановою КМУ №419?
При цьому, Розпорядження голови Запорізької ОДА №317 від 28.05.2024 розподіляє кошти бюджета міста Запоріжжя на співфінансування за об’єкту 107 та 88 шкіл. А саме: 107 школа- 34 519 893,00грн. і 88 школа- 34 113 459,00 грн. Що відрізняється від даних, наданих нам ДП «Місцеві дороги Запорізької області» у відповідь на запит і від даних, зазначених у Договорах підряду.
Відповідно, цифри змінюються:
Субвенція-489,0 млн.грн.;
Обласний бюджет- 130,2 млн.грн.
Бюджет громад- 191,2 млн.грн.
Загалом з місцевого бюджету- 321,4 млн.грн.
Що складає 44% від загальної суми всіх проєктів.
Відповідно, за наданими замовником даними, встановити остаточно данні, які б не суперечили офіційним документам Запорізької ОВА і платформі DREAM не можливо. Цьому перешкоджає хаос в документах Запорізької ОВА і ДП «Місцеві дороги Запорізької області».
Проте, зрозуміло, що збільшення навантаження на місцеві бюджети з 20-30%, передбачених Постановою КМУ № 419 до 44% є надмірним. І на користь цього кажуть наміри запорізької міської влади закрити з 1 січня 2025 року гуртки і секції, де діти могли розвиватись безкоштовно.
При цьому, кошти бюджету міста Запоріжжя напарвляються на будівництво «підземної школи» в ліцеї «Логос». Про те, що ми побачили на будівельному майданчику і в документах цього проєкту в нашому відео: https://youtu.be/w7P06fLxPHA
Керівництво Запорізької ОВА повідомляє про постійне збільшення кількості «підземних шкіл». При цьому, на даний момент ми не знайшли інформації про виділення субвенцій на інші об’єкти. То чиїм коштом плануються майбутні будівництва? Знекровленням місцевих бюджетів фронтової області?
Низька спроможність з проєктного менеджменту та управління фінансами ініціатора проєктів Запорізької ОВА та замовника робіт ДП «Місцеві дороги Запорізької області» може призводити до порушення фінансових та технологічних норм в ході реалізації проєктів відновлення при будівництві протирадіаційних укриттів в закладах освіти Запорізької області. Що може нести додаткові ризики, як для мешканців області, так і для бюджету. І вже має негативний вплив на бюджет та інтереси мешканців міста Запоріжжя.
Цей матеріал підготовлено в рамках проєкту «Прозора відбудова Запорізької області», що реалізується в межах субгрантингового компоненту проєкту «Контроль витрат на відновлення», який резалізується за підтримки Європейського Союзу. Зміст публікації є виключною відповідальністю ГО «Народний Захист» і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу. Проєкт «Контроль витрат на відновлення» впроваджують Центр економічної стратегії, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій та ГО “Технології прогресу”.