Децентралізація залишається державним топ-пріоритетом

Представники законодавчої, виконавчої влади та представники місцевого самоврядування обговорили законодавчі приорітети на 2024-2025 роки30 серпня напередодні початку чергової парламентської сесії ...

Додано:
TetianaBoyko

_MUS4431 copy (1)
Децентралізація залишається державним топ-пріоритетом

Представники законодавчої, виконавчої влади та представники місцевого самоврядування обговорили законодавчі приорітети на 2024-2025 роки

30 серпня напередодні початку чергової парламентської сесії відбувся традиційний  Форум «Децентралізація 2024. Законодавчий порядок денний» де представники законодавчої та виконавчої гілок влади, органів місцевого самоврядування та їх асоціацій, експертної спільноти та громадянського суспільства дискутували на тему необхідних законодавчих ініціатив.

Забезпечення гідних умов оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування, надання додаткових повноважень ОМС в частині місцевих податків і зборів, розширення повноважень органів місцевого самоврядування, підтримки громадами сектору безпеки та оборони, використання гуманітарної допомоги для відновлення комунальних підприємств, оновлення державної регіональної політики в умовах відновлення регіонів, розмежування повноважень між ОМС та між ОМС і органами виконавчої влади, внесення змін щодо стимулювання участі в реалізації програм міжнародної технічної допомоги та транскордонного співробітництва, спрощення процедур для запровадження альтернативних джерел теплової енергії та деконцентрації енергогенеруючої системи, внесення змін щодо стимулювання участі в реалізації програм МТД та транскордонного співробітництва: ці та інші питання, які на на думку місцевого самоврядування потребують на термінове законодавче врегулювання були обговорені під час заходу. 

До діалогу офлайн і онлайн долучилося більше 300 представників законодавчої та виконавчої гілок влади, органів місцевого самоврядування та їх асоціацій, експертної спільноти та громадянського суспільства. 

Організаторами Форуму виступили: громадська організація «ДЕСПРО» за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» та у партнерстві з Офісом Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України.

Інформаційним партнером – портал «Децентралізація». 

Перший заступник Голови Верховної Ради України Олександр Корнієнко зазначив про постійну пріоритетність законодавства щодо децентралізації у порядку денному Верховної Ради України. 

«Потребують уваги на рівні парламенту, зокрема, такі ініціативи: технічні: вдосконалення інституту старост, територіальне та міжнародне співробітництво громад, інші важливі корегування для функціонування громад під час дії воєнного стану; бюджет та забезпечення фінансової спроможності громад: питання ПДФО, передача адміністрування місцевих податків і зборів на місця, кадрова спроможність громад, додаткові стимулюючі виплати працівникам ОМС при реалізації міжнародних програм; стратегічні, пов’язані із виконанням зобов’язань щодо вступу України до ЄС, механізм Ukraine Facility − це й законопроєкт №4298, законопроєкт про нагляд за законністю місцевого самоврядування та інші.»  

Майя Гоголадзе, керівник Проєкту USAID «ГОВЕРЛА», підкрелила, відкриваючи захід, що Форум є важливою платформою для об’єднання та спільного обговорення результатів досліджень пріоритетних законопроєктів та надання допомоги. 

«Підтримка уряду та місцевого самоврядування у впровадженні децентралізації є важливим компонентом діяльності Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» в Україні. Проведення цього Форуму і створення таким чином майданчику для діалогу всіх учасників реформи є частиною цієї підтримки. Також є важливим регулярне проведення дослідження щодо пріоритетів законодавчої програми в галузі децентралізації серед лідерів ОМС та асоціацій, оскільки це дозволяє виявлити конкретні очікування громад від подальшого розвитку реформи і узгодити це з планами Верховної Ради». 

_MUS4217 copy (1)

Віталій Безгін, народний депутат України, голова підкомітету з питань адміністративно- територіального устрою та місцевого самоврядування Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, підкреслив важливість Форуму як дискусійного майданчику і нагадав, що за результатами минулорічного Форуму було пріоритезовано низку важливих законодавчих ініціатив, які були зрештою підтримані Парламентом, зокрема щодо можливості підтримки ЗСУ органами місцевого самоврядування, обліку та прийняття гуманітарної допомоги від міжнародних партнерів. 

За спільних зусиль центральної та місцевої влади децентралізація залишається державним топ-пріоритетом. 

 

Що стосується цієї осені, то Комітет буде фокусуватись на наступному: 

  • Недоторканість 64% ПДФО на рівні громад.
  • Ухвалення законопроекту про внутрішнє співробітництво №11412.
  • Ухвалення законопроекту №10284, який дозволить доплачувати працівникам ОМС з міжнародних залучених коштів.
  • Ухвалення законопроекту №11054 щодо покращення умов оплати праці в ОМС.
  • Реєстрація нового законопроекту про агломерації.
  • Узгодження з європейськими партнерами редакції законопроекту №4298 та формату нагляду.
  • Відновлення ДФРР і перетворення його на реальний інструмент із залучення міжнародних ресурсів в наші території. 

_MUS5330 copy (1) (1)

Наталія Козловська, , заступниця Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України, в свою чергу впевнена в тому, що консолідована позиція парламентарів, уряду, місцевого самоврядування та експертного середовища є запорукою успішного прожовження реформи децентралізації. Підтвердила налаштованість міністерства на взаємодію із ОМС та закликала асоціації ОМС активніше узгоджувати позиції своїх членів для їх представлення на центральному рівні.

«Україна має залишатися послідовною у впровадженні реформи, навіть в умовах збройної агресії. Оновлена Державна стратегія регіонального розвитку вимагає подальшого організаційного та правового забезпечення. Законопроєкт № 4298 про внесення змін до Закону України “Про місцеві державні адміністрації” та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні є, зокрема, серед важливих пріоритетів.» 

Серед інших напрямків, за які відповідає міністерство: 

  • реалізація закону про міжнародне територіальне співробітництво, який вже набув чинності – 8 постанов Уряду та щонайменше 5 наказів міністерства;
  • законопроєкт № 4298 у частині нагляду за законністю органів місцевого самоврядування, розмежування повноважень між виконавчою владою та місцевим самоврядуванням;
  • розвиток механізмів фінансування публічних інвестицій, особливо у контексті відновлення. 

Роман Лозинський, народний депутат України, перший заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, конкретизував питання порядку денного на наступну сесію:

  • імплементація закону про «прозорість» (законопроєкт №3590, раніше №6401), який закладає основи для прозорості засідань, прийняття рішень, а також прозорість реєстрів комунального майна. Триває діалог із Мінфіном для можливості фінансування відповідних витрат на його реалізацію. Залишаються й інші питання, які потребують додаткового регулювання;
  • питання змін до законодавства щодо можливості більш ефективного використання на місцевому рівні електроенергії власної генерації;
  • питання дерусифікації − також важливе питання відповідальності громад, особливо в умовах широкомасштабного вторгнення. Комітетом напрацьовано список із 334 населених пунктів на перейменування.

Дмитро Микиша, народний депутат України, член Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, зауважив, що розгляд важливих ініціатив надважливо здійснювати разом із докорінним переглядом сфер правового регулювання, до яких вони належать. Зокрема, розгляду питання щодо передачі адміністрування місцевих податків і зборів має передувати глобальний перегляд усієї податкової системи. Водночас адміністрування податків також вимагатиме ресурсів, і для деяких громад передача функцій адміністрування податків може мати негативні наслідки. Аналогічно, повертаючись до обговорення питання ПДФО, зауважив, що більш глобальним питанням є розмежування повноважень, що розставить на місця і питання розподілу податків.

Також звернув увагу на наступні законопроєкти, які мають бути у пріоритеті порядку денного: №9560 – зміни до Бюджетного кодексу, де створюються можливості надання матеріальної допомоги органами місцевого самоврядування на оборонні цілі у розвиток законопроєкту №9559-д; № 4298 – інститут префекту; про адміністративно-територіальний устрій.

В’ячеслав Негода, голова Тернопільської обласної державної адміністрації,  який нещодавно приступив до виконання обов’язків, зазначив, що в регіоні розпочали реалізацію завдань з  територіальної організації влади. За його словами, скасовано рішення Ради оборони області щодо потреби погоджувати скликання сесій місцевих рад. Натомість районні державні адміністрації мають забезпечити моніторинг та аналіз прийнятих рішень на предмет їх законності.

“Громади підтримали таке рішення. Вони так само зацікавлені, щоб їх рішення були законними. При виявленні порушень мова не йтиме про якісь санкції. Ми передбачаємо партнерську взаємодію і консультації, які дозволять виправити виявленні порушення”, – сказав В’ячеслав Негода. Він також закликав проекти міжнародної технічної допомоги розглянути можливість долучитися до реалізації завдань з удосконалення організації системи місцевих державних адміністрацій в області, наголосивши, що місцеве самоврядування і виконавча влада  – два крила, і якщо одне з них ушкоджене, то політ буде невдалим. 

Антон Грушецький, виконавчий директор КМІС, презентував результати проведеного дослідження наголосив на актуальності і важливості дослідження думки представників органів місцевого самоврядування і зауважив, що запорукою успішності реформи на всіх рівнях є увага до думки кожної залученої сторони, розуміння проблем, а також готовність працювати з ними. 

Асоціації місцевого самоврядування також висловили свій погляд на вдосконалення законодавства.

Зокрема, Тетяна Єгорова-Луценко, президент Всеукраїнської асоціації  районних та обласних рад, зауважила, що в Україні досі залишається трирівнева система місцевого самоврядування. При цьому, субрегіональний рівень (районний) не має чітко визначених повноважень, і відсутнє чітке бачення щодо цього. Закликала усі зацікавлені сторони для об’єднання зусиль щодо формування політики у цій сфері. Серед іншого, для подальшого розвитку реформи також зазначила важливість законопроєкту № 4298.

Володимир Мягкоход, експерт Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України», висловив позицію щодо необхідності формування вже зараз порядку денного щодо відновлення місцевого самоврядування після припинення воєнного стану, підкресливши, що широкомасштабна агресія росії проти України спричинила негативний вплив на велику кількість територіальних громад, з одного боку, а з іншого – органи місцевого самоврядування було заміщено військовими адміністраціями.

Наталія Петренко, керівник військової адміністрації, Шульгінський сільський голова, Луганська область, виступила від імені Асоціації об’єднаних територіальних громад. Висловила позицію, що потребують розвитку такі аспекти як: повноваження, зокрема, розподіл повноважень між виконавчою владою та ОМС за принципом «субсидіарності», набрання чинності та імплементації нової редакції закону про службу в органах місцевого самоврядування, фінансова спроможність громад: питання адміністрування громадами місцевих податків і зборів, перегляд правил зарахування «військового» ПДФО, кадрова спроможність громад а також відповідальність ОМС перед виборцями і стимулювання нагляду та контролю з боку громадянського суспільства і за необхідності – внесення змін до законодавства про громадські об’єднання.

_MUS4431 copy (1)

Представники місцевого самоврядування доповнили позицію асоціацій щодо актуальних законодавчих ініціатив, зокрема:

Олег Бурса, Великобичківський селищний голова, Закарпатська область, зауважив, що співробітництво є одним із ключових засобів забезпечення розвитку громади, зокрема, у сферах житлово-комунального господарства та освіти. Посилаючись на нову редакцію закону «Про співробітництво територіальних громад», який наразі розглядається у парламенті, зауважив про доцільність подальшого розширення сфер співробітництва, зокрема щодо спільного адміністрування місцевих податків і зборів, за умови отримання місцевим самоврядуванням подібних повноважень. 

Сергій Соломаха, Миргородський міський голова, Полтавська область, підкреслив важливість запровадження адміністрування громадами місцевих податків і зборів хоча б такими, які мають спроможність та потенціал. Підтримав ідею закріплення на постійній основі зарахування до бюджетів громад 64% ПДФО.

Олена Сидоренко, Оржицький селищний голова, Полтавська область, зауважила на низці проблемних питань у відносинах між державним рівнем та місцевим самоврядування, зокрема, у зв’язку із воєнним станом / мобілізацією для ОМС: рішення Кабінету Міністрів, яке забороняє виїзд за кордон для місцевих депутатів, повинно бути скасоване; перегляд правил бронювання для працівників ОМС та працівників критичної комунальної інфраструктури. Також підтримала ідею закріплення на постійній основі зарахування до бюджетів громад 64% ПДФО та повернення до місцевих бюджетів «силового» ПДФО.

Василь Коваль, Підберізцівський сільський голова, Львівська область, висловився про подальший розвиток цифровізації державних реєстрів: землі, нерухомого майна, для належного обліку таких об’єктів, та підвищення через це дохідної частини бюджетів. Також відзначив важливість просування рішення щодо адміністрування громадами місцевих податків і зборів.

Іван Дирів, Долинський міський голова, Івано-Франківська область, поділився досвідом реалізації проекту зі створення сотової енергомережі у Долинській громаді, зауважив на складності процедур по встановленню власної генерації, зазначив про необхідність врегулювання на законодавчому рівні питання передачі згенерованої електроенергії. 

Людмила Костюк, Кочубеївський сільський голова, Херсонська область, підтримала ідею, висловлену іншими учасниками, про збереження реверсної дотації, так само як і можливості використання вільних залишків бюджетних коштів – конкретно для Кочубеївської громади це є життєвонеобхідним. Потребує вдосконалення питання адміністративного збору (законопроєкт №4390 вже давно на розгляді).

Експерти в галузі децентралізації висловили своє бачення законодавчої підтримки реформи наступним чином:

Ігор Коліушко, експерт з питань конституційного та адміністративного права, підтвердив актуальність законодавчих ініціатив, пріоритетність яких підкреслили у своїх виступах представники місцевого самоврядування. Зокрема, законопроєкт №4298 потребує доопрацювання відносно останньої наявної редакції. Серед іншого зазначив, що бракує розуміння бачення розвитку місцевого самоврядування у контексті європейської інтеграції. Концепція розвитку місцевого самоврядування прийнята більше 10 років тому і потребує оновлення з різних причин. Висловився за більш глибокий діалог усіх зацікавлених сторін щодо розвитку місцевого самоврядування у робочому режимі з максимальним використанням національного експертного потенціалу.

В свою чергу Святослав Павлюк, виконавчий директор Асоціації “Енергоефективні міста України”, зазначив, що введення обов’язковості енергоефективності у публічній сфері є важливим елементом розвитку цієї сфери і відповідає євроінтеграційним цілям України. У той самий час імплементація європейських директив в Україні вимагатиме не тільки і не стільки апроксимації європейського законодавства а й створення як інфраструктури уможливлення такої діяльності, так й інфраструктури підтримки діяльності. 

Підтвердила актуальність ініціатив місцевого самоврядування щодо посилення спроможності ОМС, у першу чергу – фінансової, Яніна Казюк, експертка з питань місцевих фінансів та інструментів місцевого та регіонального розвитку, 

«Розмежування повноважень із використанням задекларованих стандартів дозволить уряду розрахувати належним чином вартість виконання делегованих та власних повноважень місцевого самоврядування, зокрема встановити чіткий відсоток закріплення ПДФО за місцевими бюджетами. Це могло б зі свого боку завадити існуючим розбіжностям щодо «військового», «силового» ПДФО та інше. Дискусію щодо розроблених моделей розмежування повноважень варто поновити, профільний комітет ВРУ міг би забезпечити лідерство у цьому процесі.»

Олена Бойко, експертка Проєкту USAID «ГОВЕРЛА», порівнюючи результати поточного дослідження із попереднім, наголосила, що зокрема проблема недостатньої спроможності ОМС у здійснення повноважень прогресує, тому питання розподілу повноважень потребує першочергової уваги законотворців. У цілому підтверджуючи актуальність проблематики щодо фінансової спроможності громад, зауважила на необхідності критичної оцінки питань кадрової спроможності ОМС адмініструвати податки: ця відповідальна задача не може реалізовуватися в умовах браку кадрів загалом та професійних кадрів зокрема. Питання браку кадрів запропонувала розглядати у двох напрямках: кваліфікація працівників ОМС, з одного боку, з іншого – спроможності повоєнних місцевих рад. Серед конкретних ініціатив, які  варто розвивати у найближчому майбутньому, відзначила такі: законопроєкт № 4298; питання комунальної власності; органи самоорганізації населення (№6319); адміністративно-територіальний устрій (№4664); про адміністративни1 збір (№4380); про місто Київ – столицю України (№2143/3); про адміністративну процедуру (№10161),  про співробітництво територіальних громад (№ 11412 та № 10284) а також законопроєкт про службу в органах місцевого самоврядування, для забезпечення гідної, але регульованої оплати працівників ОМС. 

Оксана Гарнець, президент громадської організації «ДЕСПРО», підвела підсумки Форуму і  представила деякі результати онлайн-опитування учасників щодо пріоритетних законопроектів у сфері децентралізації та діяльності органів місцевого самоврядування, яке проводилося під час Форуму. Зокрема, значну підтримку отримали ініціативи:

  • внесення змін до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» щодо забезпечення гідних умов оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування (98%);
  • внесення змін до Податкового кодексу України та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо надання додаткових повноважень ОМС в частині адміністрування місцевих податків і зборів (78%);
  • внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування щодо управління державним або комунальним майном (86%); 

Наступний захід присвячений законодавчій підтримці місцевого самоврядування відбудеться по завершення чергової парламентської сесії, де учасники обговорять її результати. 

Запис трансляції Форуму та результати дослідження можна подивитись за посиланнями: 

https://www.youtube.com/watch?v=ZiqnwMsjknM 

https://decentralization.ua/news/18538  

**********************************

 

Захід проведено в рамках грантового проєкту “Форуми: «Децентралізація. Законодавчий порядок денний» у 2024-2026 роках”, який реалізується Громадською організацією «ДЕСПРО» та став можливим завдяки Агентству США з міжнародного розвитку (USAID) та щирій підтримці американського народу через Проєкт USAID «ГОВЕРЛА». Зміст цього заходу не обов’язково відображає погляди USAID та Уряду США.

 


Тематика публікації:        

Останні публікації цього розділу:

Проблеми іноземних волонтерів, медиків та легіонерів: ЦЕДЕМ та НССУ проводить опитування

Як ШІ стає союзником у боротьбі з дезінформацією

Громади визначили законодавчі пріоритети для ефективного функціонування місцевого самоврядування

На Полтавщині активно діє Центр спільнототворення «Open Space» для молоді

Прозорість та пріоритети: як працюють сільські і селищні ради й військові адміністрації Харківщини у 2024 році