Досягнення та виклики Деснянської громади в процесі реалізації реформ
22 березня у прес-центрі «Чиста політика» Центр «Доброчин» провів брифінг на тему: «Досягнення та виклики Деснянської громади в процесі реалізації реформ».Чернігівський ресурсний центр з розвитку ...
Додано:
Nataliya Drozd
22 березня у прес-центрі «Чиста політика» Центр «Доброчин» провів брифінг на тему: «Досягнення та виклики Деснянської громади в процесі реалізації реформ».
Чернігівський ресурсний центр з розвитку місцевої демократії працює з 2016 року на базі громадської організації «Центр «Доброчин». Наразі РЦ фокусується на трансформації конфліктів, що виникають у процесі освітньої реформи, а також у відносинах між центром та периферією об’єднаної громади.
Як повідомила Наталія Дрозд, керівник громадської організації «Центр Доброчин», однією із спеціалізацій мережі РЦ є супроводження імплементації реформи освіти. Ця реформа часто провокує значне напруження в громаді, особливо в умовах необхідності проведення оптимізації закладів через їх дотаційність та неефективність. Пониження ступеню та закриття шкіл у периферійних населених пунктах, закриття ФАП та ФП викликає спротив з боку професійних колективів та жителів, а також місцевих депутатів та старост і виражається переважно в акціях протесту та саботажі реформ.
На думку експертів Чернігівського РЦ, реформи в уявленні жителів громад не передбачають складних рішень. Саме тому важливо вести чесну розмову з жителями громади щодо ситуації в сферах освіти та охороні здоров’я.
Також експерти РЦ працюють над розробкою процедур участі та закріпленням їх у локальних нормативно-правових актах: статутах територіальних громад, положеннях і порядках, що регламентують процедури їх використання. Тексти цих документів також часто є результатом компромісів щодо того яким чином взаємодіє центр та периферія, приймаються рішення щодо бюджету, землевідведення, у який спосіб взаємодіють посадові особи місцевого самоврядування із населенням.
Деснянський селищний голова Юрій Осташевський зазначив, що наразі проект Статуту активно обговорюється всіма зацікавленими сторонами. Збір пропозицій триватиме до 26 березня 2021 року включно. Пропозиції надсилайте на електронну пошту сектору з юридичних питань виконавчого комітету Деснянської селищної ради [email protected] або у письмовому вигляді за адресою: смт. Десна, вул. Ювілейна, 1а (приймальня).
Ознайомитися з проектом Статуту можна за посиланням:
https://rada.info/…/32c01f954c2b615532dcb5e1cbda89df.pdf
Про зміни в освіті розповіла керівник відділу освіти Деснянської селищної ради Раїса Левосюк. Серед нагальних питань, які потребують вирішення на місцевому рівні, є
- нерівномірна наповнюваність класів у міській та сільській місцевості та наявність малокомплектних шкіл
- недостатність кадрових ресурсів у сільській місцевості;
- індивідуальна форма здобуття освіти (педагогічний патронаж) у малокомплектних школах;
- демографічна криза в сільській місцевості;
- застаріла та енергозатратна архітектура будівель закладів освіти, технічне зношення шкільної інфраструктури;
- незадовільне дорожнє покриття у сільській місцевості;
- значні фінансові витрати на утримання закладів загальної середньої освіти з малою наповнюваністю учнів.
Зараз освіта у нас в пріоритеті, тому головним завданням є надання якісних освітніх послуг. Серед наших досягнень:
- Об’єднання Деснянського ЗЗСО І – ІІІ ступенів та Деснянської гімназії (дало змогу вирішення таких питань: об’єднаний заклад отримав статус опорного закладу, кадрові питання, зміцнення матеріально технічної бази опорного закладу, змога поглибленого вивчення окремих предметі з 5 класу).
- Створення позашкільного навчального закладу «Центр творчості дітей та юнацтва» (перша громада в області яка створила такий заклад, працюють гуртки різних напрямків і в сільській місцевості).
- Відкрито логопедичний пункт (послуги фахівця надаються не лише дітям Десни, а і тим дітям які проживають в інших населених пунктах нашої громади).
- Інклюзивна освіта, відкриті групи в дошкільних закладах; класи в закладах загальної середньої освіти.
- В Деснянському НВК створена ресурсна кімната – спеціально облаштована кімната де відбувається навчання дітей з особливими освітніми потребами за індивідуальним планом розвитку у супроводі корекційного педагога.
- Відкрита сучасна бібліотека – медіа тека.
- Програма підтримки обдарованої молоді.
- Матеріально-технічна база (придбані предметні кабінети, інтерактивний тир, кабінети НУШ, у тому числі і для сільських закладів освіти, оновлені шкільні меблі, оргтехніка, засоби навчання та дидактика).
Експерт Юрій Паперний акцентував на важливості розуміння напрямів реформування освітньої мережі. Це і забезпечення рівноправного доступу дітей до якісної освіти, і рівні матеріально-технічні умови навчання учнів всіх населених пунктів, і мінімізація неефективного використання коштів місцевого бюджету на освітню сферу та мінімізація неефективного утримання приміщень, в яких перебувають навчальні заклади. Варто мати стратегічний план розвитку освітньої мережі, із чітким прорахунком спроможності громади її утримувати у майбутньому.
Олександр Підгорний, керівник Чернігівського ресурсного Центру з розвитку місцевої демократії, зазначив, що в проекті Статуту громади основний акцент зроблено на розвиток демократії участі, адже це дозволить громадянам безпосередньо впливати на процес прийняття рішень та їх впровадження.
Працюючи над розвитком місцевої демократії, ми зрозуміли, що успішні приклади використання інструментів демократії участі є там, де є довіра між владою і населенням, готовність до діалогу та налагоджені комунікація. Тому, ми почали значну увагу приділяти розвитку культури діалогів у громадах.
Коли ми працюємо із вчителями, батьками, владою, ми намагаємось говорити не про закриття/відкриття школи, а мислити в парадигмі забезпечення якості освіти для кожної дитини.
На завершення учасники брифінгу підкреслили, що дуже важливо поширювати інформацію про досвід впровадження інструментів місцевої демократії як позитивний, так і негативний.
Метою проекту “Захист інтересів громад через управління конфліктами”, що здійснюється Центром «Доброчин» за підтримки Програми МФВ «Демократична практика”, є участь громадян в проведенні реформ освіти та місцевого самоврядування.