Екскурс в маркетинг для молодих підприємців у Києві
“Маркетологи створюють світи”, — саме так масштабно розпочала свою лекцію Катерина Семененко, старша бренд-менеджерка категорії відділу маркетингу ринку пива ПрАТ "Оболонь" та старший викладач ...
Додано:
Anastasiya Golub
“Маркетологи створюють світи”, — саме так масштабно розпочала свою лекцію Катерина Семененко, старша бренд-менеджерка категорії відділу маркетингу ринку пива ПрАТ “Оболонь” та старший викладач кафедри маркетингу Національного університету харчових технологій. У межах школи підприємництва для молоді “Start Wow” Катерина поділилась своїм 10-річним досвідом з нашими учасниками, які лише розпочинають свій шлях у сфері підприємництва. Ділимося цікавими тезами з розповіді бренд-менеджерки.
Маркетинг — це любов до свого продукту та до свого споживача. Та, окрім любові, це також почуття, інтуїція, емпатія та “чуйка”, запаковані в прагматичну сувору реальність і розрахунок.
Свій шлях у пошуку правильної маркетингової стратегії варто починати з аналізу ринку. Для цього можна використовувати такі інструменти та підходи:
- традиційні кабінетні дослідження;
- не дуже традиційні польові дослідження: родичі, друзі, колеги, оточуючі (транспорт, черга);
- спостереження за поведінкою (аг);
- світ наповнений велосипедами: не боятись піддивлятись за конкурентами та великими гравцями;
- цікавитись всім: від успіхів до провалів в суміжних і не дуже сферах.
Вся ця інформація має допомогти вам знайти інсайт про вашу аудиторію. Це не просто модне словечко в арсеналі маркетологів. Це важливий інструмент для рекламістів, PR-фахівців, власників бізнесу. З його допомогою можна виявити «біль» споживача, а потім запропонувати найбільш вигідне рішення. Тоді споживач купить товар не тому, що хоче, а тому, що не зможе його не купити.
Приклади інсайтів:
Procter & Gamble
Інсайт: Охайно одягнена дитина — ознака хороших батьків.
Повідомлення: Періть нашим порошком — будьте найкращою мамою в світі.
Dove
Інсайт: Люди красиві не тільки зовні, але і зсередини.
Повідомлення: З нашим доглядом люди будуть захоплюватися вашою внутрішньою і зовнішньої красою.
Наступним етапом стане сегментування нашої аудиторії та позиціонування.
Принципи сегментування:
- Географічний (в тому числі райони й мікро- райони);
- Демографічний (стать, вік, розмір доходів, рівень освіти, вид діяльності, етап життєвого циклу сім’ї, раса);
- Психографічний (клас, мотиви, стимули, стилі);
- Поведінковий (мета купівлі, тип споживання, користь, статус споживача, інтенсивність споживання, регулярність покупки, ставлення до товару, рівень прихильності).
Що стосується позиціонування, то є такі базові моделі:
- за характеристиками товару;
- за співвідношенням “ціна – якість”;
- на сервісі;
- на вигодах;
- по відношенню до певних груп споживачів;
- відповідно до ситуації, в якій використовується товар;
- за походженням;
- за категорією товару;
- на основі порівняння товару фірми з товарами конкурентів;
- за умовами застосування товару, який пропонується на продаж;
- за різновидом товару, який пропонується на продаж;
- на позитивних особливостях технології;
- на іміджі (товар асоціюється із особистістю).
Далі в процесі роботи над брендом ваших товарів чи послуг допоможе відомий інструмент 4P (маркетинг-мікс).
PRODUCT. Кожен Бренд – це товар, але далеко не кожен товар є брендом. Товар «живе» на полиці, а бренд живе у свідомості і серці. Бренд – певний знак, який позначає унікальний продукт або послугу.
Тож кілька порад, як перетворити товар у бренд:
- сторіть УТП (унікальна торгова пропозиція);
- RTB (REASON TO BELIEVE) – знайдіть причину, чому споживач має повірити в те, що ваш товар унікальний;
- попрацюйте над айдентикою та неймінгом (назва має бути унікальна, чітка та гарно запам’ятовуватись, осмислена і відповідна, викликати позитивні емоції та асоціації);
- тестуйте свої рішення на різних етапах.
PRICE. Є кілька базових підходів до до ціноутворення:
- на основі співвідношення “сприйняття ціни покупцями – економічна цінність товару”;
- на основі співвідношення “ціна – якість”;
- на основі цінового позиціонування.
І відповідно стратегій також:
- стратегія преміального ціноутворення (зняття вершків);
- стратегія нейтрального ціноутворення;
- стратегія цінового прориву (знижених цін).
PLACE. Поки товар/послугу не продано – в цьому світі нічого не відбулось. Гарним інструментом відслідковування customer journey є воронка продажів.
Рівень лідогенерації абсолютно залежить від специфіки сфери діяльності, конкурентної ситуації й типу продукту/послуги.
PROMOTION. Далі поговоримо про просування. Є такі види маркетингових інструментів, які ви можете використовувати:
- реклама;
- директ-маркетинг;
- брендинг;
- pr-діяльність (зв’язки з громадськістю) / паблісіті;
- стимулювання збуту;
- програми лояльності;
- спонсорство;
- особистий/персональний продаж;
- торгові презентації.
Як підсумок, на основі проробленої роботи ви можете підібрати відповідну маркетингу стратегію, серед яких пошук нових споживачів, пошук нових потреб та збільшення обсягів споживання товару.
Нагадаємо, що бізнес-школа стартувала 10-го листопада 2020 року та триватиме до кінця квітня цього року. Навчання проходять хлопці та дівчата віком від 18 до 25 років з різних областей, які прагнуть розвинути підприємницький потенціал та заснувати власний бізнес в Україні. Школу проводить Центр “Ейдос” за підтримки Фонду Фрідріха Науманна за Свободу.