Фінансування цільових програм: бюджетні пріоритети міських громад Харківщини на 2024 рік

Громади Харківської області затвердили бюджети на 2024 рік та передбачили в них кошти на реалізацію місцевих цільових програм. Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» дослідив, які програми ...

Додано:
OD

бізнес тренінг семінар менеджер
Фінансування цільових програм: бюджетні пріоритети міських громад Харківщини на 2024 рік

Громади Харківської області затвердили бюджети на 2024 рік та передбачили в них кошти на реалізацію місцевих цільових програм. Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» дослідив, які програми розвитку є фінансово пріоритетними для міських громад та яка частина їхніх видатків співвіднесена з реалізацією цільових програм. 

 

Кількість програм та їхнє фінансування 

«Місцеві цільові програми» (або «програми розвитку», «місцеві програми» чи «цільові програми») є інструментом вирішення існуючих проблем та ефективного короткострокового планування розвитку у різних сферах життя громади. Задля досягнення конкретних вимірювальних результатів програми складаються з комплексу завдань і заходів, а також містять чітко визначені строки реалізаціїї та обсяг ресурсного забезпечення.

Розробкою і затвердженням програм розвитку займаються місцеві ради, що закріплено у 22 пункті 26 статті Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Усі видатки на фінансування програм розвитку мають відображатися в одному з додатків до бюджету («Розподіл витрат бюджету громади на реалізацію місцевих/регіональних програм»). Саме він дозволяє громадськості побачити, який перелік програм фінансують місцеві ради та скільки коштів вони на це закладають.

15.02.2024. Т1

Джерело: офіційні сайти міських громад Харківщини 

Станом на середину лютого 2024 року 16 з 17-ти міських громад Харківської області розмістили бюджети з додатком про фінансування цільових програм у відкритому доступі на офіційному сайті (у різних розділах), а саме: Балаклійська, Барвінківська, Богодухівська, Валківська, Вовчанська, Зміївська, Ізюмська, Красноградська, Куп’янська, Лозівська, Люботинська, Мереф’янська, Первомайська, Південноміська, Харківська та Чугуївська. Детальніше про бюджетну транспарентність всіх громад Харківщини можна дізнатися в одному з наших попередніх досліджень.

Протягом бюджетного року місцеві ради можуть змінювати кількість цільових програм та обсяги їхнього фінансування. Однак, якщо порівняти чисельність програм у базових версіях бюджетів громад 2023 та 2024 років (інформація доступна про 11 з 17-ти міських громад), то 8 з них у цьому році їх збільшили: Балаклійська, Барвінківська, Богодухівська, Валківська, Зміївська, Красноградська, Лозівська та Мереф’янська. Навпаки, зменшили кількість профінансованих програм 2 міські ради – Первомайська та Харківська. У Люботинській громаді кількість цільових програм у 2024-му в порівнянні з минулим роком не змінилася.

Загалом, кількість цільових програм у міських бюджетах 2024 року різниться і варіюється від 7-ми (у Люботинській громаді) до 33-х (у Харківській). Запланованому на 2024 рік фінансуванню 33-х цільових програм у Харківській громаді вже було присвячено наше окреме дослідження. В середньому, виносячи за дужки Харків (через його неспівставно великий у порівнянні з іншими громадами бюджет), міські громади запланували на 2024 рік по 13,9 цільових програми (у 2023 році цей показник дорівнював 11,5).

Сумарно найбільше коштів з бюджету на програми розвитку планують витратити у Харківській громаді (13,9 млрд. грн.), а найближчою до неї за цим показником є Куп’янська із плановим фінансуванням програм у майже 180,3 млн. грн. Найменше коштів на програми закладено до бюджету Південноміської громади – близько 8,9 млн. грн. Без урахування бюджету Харкова, у 2024 році міські громади збільшили рівень видатків на програми, який в середньому тепер становить більше 67,2 млн. грн. (у 2023-му було 40,2 млн. грн.).

Важливим показником також є відсоток видатків бюджету, співвіднесених із фінансуванням цільових програм. Найвищим цей відсоток залишається у Харкові (85,9%), а найнижчий – у Валківській громаді (близько 4,4%). Виносячи за дужки Харків, інші міські громади в середньому витрачають 21,5% від усіх своїх видатків на фінансування цільових програм (у 2023 році було 17%).

 

Найкоштовніші та нетипові цільові програми

Для визначення пріоритетних проблем, які місцеві ради планують вирішити за допомогою цільових програм, варто виокремити найдорожчі з них. У більшості міських громад (11 з 16-ти, які оприлюднили бюджети на 2024 рік) такими стали програми благоустрою та ЖКГ (в одиничних випадках – соціально-економічного розвитку, охорони здоров’я і освіти).

15.02.2024. Т2

Джерело: офіційні сайти міських громад Харківщини

Програмам розвитку ЖКГ та благоустрою віддали перевагу 11 громад: Богодухівська, Валківська, Вовчанська, Зміївська, Ізюмська, Красноградська, Куп’янська, Лозівська, Люботинська, Мереф’янська та Чугуївська. Найдорожчу (після Харкова) програму з підтримки комунальних підприємств затвердили у Куп’янській громаді – міська рада на неї виділила майже 99,1 млн. грн. У 20 разів менше коштує найдешевша – Валківська міськрада на її фінансування заклала близько 4,9 млн. грн. Водночас, значна різниця між міськими громадами спостерігається і за відсотком запланованих ними коштів на програми з благоустрою відносно загального фінансування цільових програм: він коливається від майже 26,3% (у Зміївській) до близько 81% (у Ізюмській громаді).

Програми розвитку галузі охорони здоров’я є найкоштовнішими у двох міських громадах – Барвінківській, яка планує витратити на програму надання невідкладної медичної допомоги населенню близько 7,8 млн. грн. (майже 28,7% від усіх видатків на місцеві програми у 2024 році), та Первомайській, яка заклала на програму розвитку охорони здоров’я майже 11,9 млн. грн. (34,9%).

Цільова програма з розвитку освіти є найдорожчою лише у Харківській громаді. У цьогорічному міському бюджеті на «Комплексну програму розвитку освіти м. Харкова на 2018-2024 роки» заклали майже 5,2 млрд. грн., що складає близько 37,2% від усіх витрат на цільові програми.

Комплексні програми соціально-економічного розвитку у 2024 році є найкоштовнішими лише у двох міських громадах. Балаклійська міськрада запланувала витратити на неї 62,2 млн. грн., що складає 36,6% від усіх видатків на програми розвитку, а Південноміська громада – 4 млн. грн. (близько 45% від усіх її витрат на цільові програми).

Загалом, якщо порівняти поточні дані з аналогічними показниками за 2021-й та 2023 роки, значно збільшився обсяг фінансування саме програм благоустрою та ЖКГ, а суттєвого скорочення зазнали видатки на комплексні програми соціально-економічного розвитку (за винятком Балаклійської громади). В цілому, така практика свідчить про відхід громад від старої звички «запаковування» безлічі програм в одну – соціально-економічного розвитку. Тепер типовою є ситуація, коли у громад є декілька найкоштовніших програм (благоустрій та ЖКГ, охорона здоров’я, освіта, соціальний захист), на які йде основна частина видатків, а залишок розподіляється на інші напрямки (соціально-економічний розвиток, підтримка комунальних підприємств, розвиток спорту тощо).

Також у сьогоденних реаліях війни деякі громади затверджують різні цільові програми з підтримки населення та армії. Наприклад, Ізюмська громада у розмірі 3 млн. грн. запланувала профінансувати програму з відновлення житлового фонду, пошкодженого або зруйнованого внаслідок російської агресії. Ще дві громади виділили кошти на допомогу внутрішньо переміщеним особам: Первомайська громада затвердила програму соціального захисту та підтримки ВПО обсягом у 250 тис. грн., а Зміївська – аналогічну програму у розмірі 378 тис. грн.

Політиці пам’яті присвятили свої програми Барвінківська та Красноградська громади. Вони виділили кошти на безоплатне поховання військовослужбовців: у першій планують витратити на це 300 тис. грн., а у другій 70 тис. грн. Бюджети громад містять і інші програми, націлені на вирішення проблем воєнного часу – підтримка територіальної оборони, підтримка Захисників та Захисниць України, Сил оборони тощо (детальніше про них можна дізнатися з нашого попереднього дослідження).

З-поміж однотипних програм на кшталт розвитку ЖКГ, сфери освіти та охорони здоров’я у деяких громадах трапляються своєрідні виключення. Подібні нетипові програми вже досліджувались у 2023 році, а їхнє фінансування, переважно, подовжено і на 2024 рік. Наприклад, Барвінківська громада продовжує фінансувати програму «Шкільний автобус» (цього року на неї виділено 850 тис. грн.). У Лозівській знову запланована програма з підтримки теле-радіокомпанії «Лозова», на яку в бюджеті на 2024 рік закладено 2,8 млн. грн. (у 2023-му на це виділили 2,3 млн. грн.).

Також Лозівська громада запланувала профінансувати у розмірі 349 тис. грн. програму з відзначання різноманітних свят (державних, професійних, місцевих тощо) та вшанування видатних людей громади. Схожу програму містить і бюджет Чугуївської громади, однак, до неї ще заклали патріотичну освіту та здійснення представницьких заходів (загальний обсяг – 300 тис. грн.). Мереф’янська громада залишила «Програму розвитку національно-патріотичного виховання молоді Мереф’янської міської територіальної громади на 2023-2025 р.», однак, зменшила її фінансування до 25 тис. грн. (у 2023-му було 40 тис.).

При цьому, деякі затверджені громадами цільові програми не відображені серед профінансованих у бюджетах на 2024 рік. Наприклад, Зміївська громада на офіційному сайті у розділі «Цільові програми» має діючі програми з підтримки Сил оборони до 2025 року та «Програму поводження з безпритульними тваринами на території Зміївської територіальної громади на 2021-2025 роки», однак, до профінансованих у відповідному додатку цьогорічного бюджету їх не включили.

Не заклали кошти на деякі затверджені цільові програми і у Валківській громаді. В цьому переліку опинилася програма покращення якості надання адміністративних послуг (чинна до 2025 року), а також програма з відшкодування різниці в тарифах на оплату витрат, пов’язаних із наданням послуг з централізованого водопостачання та водовідведення (діє до 2026 року). Такі приклади свідчать про певну «імітацію» роботи над програмами, які без джерел фінансування позбавлені сенсу.

 

Висновки

Аналіз цьогорічних додатків про витрати бюджетів міських громад Харківської області на реалізацію цільових програм показує, що порівняно з 2023 роком у їхніх показниках простежується позитивна динаміка. Виносячи за дужки Харків, у 2024 році міські громади у середньому заклали на фінансування програм більше 67,2 млн. грн. (у 2023-му було 40,2 млн. грн.), а середню їх кількість збільшили з 11,5 до 13,9. Така динаміка, ймовірно, обумовлена деталізацією комплексних програм соціально-економічного розвитку на більш конкретні галузеві програми. Слід зауважити, що ці закономірності ґрунтуються на порівнянні базових версій бюджету 2023 та 2024 років – при внесенні змін до кошторису протягом року може корегуватися як кількість програм, так і їхне фінансування.

Найбільшу чисельність програм розвитку та коштів на них у 2024 році заклали у Харківській громаді. Базова версія цьогорічного міського бюджету містить 33 програми, на які передбачено 13,9  млрд. грн. (що складає 85,9% від усіх місцевих видатків). Окрім Харківської міськради,  значну кількість коштів на цільові програми планують витратити у Куп’янській – майже 180,3 млн. грн. (близько 71%) та у Балаклійській громадах – майже 170 млн. грн. (46,8%). Найменшу кількість програм запланували профінансувати у бюджеті Люботинської громади (всього 7). Мінімальний обсяг сумарного фінансування програм серед міських громад – у Південноміській (близько 8,9 млн. грн.). А найнижчий відсоток коштів на програми від загальних видатків, як і у 2023 році, заклали у Валківській громаді (майже 4,4%).

Найдорожчими у більшості міських громад Харківської області (11 з 16-ти, які оприлюднили бюджетну документацію) у цьому році стали програми благоустрою та реформування ЖКГ. Вони отримали значно більше заплановане фінансування, аніж програми cоціально-економічного розвитку, освіти та охорони здоров’я, які у цьому році стали найкоштовнішими лише у поодиноких випадках.

В умовах війни громадам необхідно змінити підхід до фінансування програм та виділяти кошти на першочергові для неї потреби. Наприклад, Зміївська громада має затверджену програму з підтримки Сил Оборони, втім у базовій версії цьогорічного бюджету коштів на неї не передбачили. При цьому, у бюджеті на 2024 рік закладено майже мільйон гривень на висвітлення діяльності міської ради у ЗМІ, що, очевидно, не є пріоритетним напрямом для громади.

Цільові програми є ефективним інструментом вирішення нагальних проблем громади. Однак, для цього міським радам потрібно розробляти та затверджувати саме ті програми, які будуть відповідати поточним викликам та знайдуть своє належне відображення у місцевих бюджетах. Окрім цього, вони виступають і моніторинговим показником, завдяки якому громадськість може побачити, на які напрями та у якому обсязі місцеві ради витрачають бюджетні кошти, а також відслідковувати результати за кожною з програм, що особливо важливо під час війни. 

Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» 

 

Матеріал підготовлений в рамках проекту «Promoting Citizen Oversight and Engagement in Local Political Processes», який реалізується за фінансової підтримки Національного фонду на підтримку демократії (NED). Зміст публікації не обов’язково відображає точку зору NED і є предметом виключної відповідальності Аналітичного центру «Обсерваторія демократії».


Тематика публікації:            

Останні публікації цього розділу:

«Сексуальність: асексуальність, моногамія, поліаморія»: новий випуск просвітницького подкасту від «Феміністичної майстерні»

Медіаграмотність — це свобода: в Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації

Свобода слова і відповідальність: чи потрібні правила соцмережам?

Родичі бранців Кремля розповіли експертам Crimea Global про злочини РФ проти цивільних українців

«Як трагедія Голодомору резонує в сучасній війні»: науковці обговорили історію, пам’ять та виклики сьогодення

В Україні триває Європейський тиждень тестування на ВІЛ та вірусні гепатити: як потурбуватися про своє здоров’я