Херсонська громадськість виокремила ряд проблем з держзакупівлями в місті
Нещодавно у Херсоні пройшло засідання Громадської ради при Херсонському міському голові, в рамках якого у форматі круглого столу відбувся круглий стіл – дискусія про проблеми, що виникають під час ...
Додано:
PSkrocvu
Нещодавно у Херсоні пройшло засідання Громадської ради при Херсонському міському голові, в рамках якого у форматі круглого столу відбувся круглий стіл – дискусія про проблеми, що виникають під час підготовки та проведення конкурсів держзакупівель за бюджетні гроші міста.
Для участі в дискусії окрім членів Громадської ради були запрошені представники бізнесу, начальник відділу державних закупівель міськради Наталя Сурма та представники розпорядників бюджетних коштів: Департаменту ЖКГ, Управління капітального будівництва міста. Завданням круглого столу було зібрати думки підприємців, громадських діячів та представників влади щодо зручності й доступності процедур проведення конкурсних торгів.
У зв’язку з тим, що в місті склалася непроста ситуація з державними закупівлями, про що свідчать численні публікації в ЗМІ, Причорноморський центр політичних та соціальних досліджень разом з партнерськими організаціями розпочинає програму «Партнерство громадськості та бізнесу задля прозорих та доступних державних закупівель в Херсоні», метою якої сприяти подоланню проявів корупції в сфері проведення державних закупівель, створення режиму реальної конкуренції між претендентами, шляхом проведення комплексного моніторингу конкурсних процедур, та надання методичної допомоги представникам бізнесу.
Були проведені попередні дослідження – експертне опитування та моніторинг ЗМІ, на основі чого були виокремлені наступні проблеми:
1) Наявні комітети з проведення торгів, тендерні комітети не є незалежними органами, позаяк очолюються або керівниками установ-замовників, або їх підлеглими, і складаються з їх підлеглих згідно з положеннями.
2) Трапляються ситуації, коли ціна переможців конкурсів є значно вищою за ціну на вільному ринку.
3) Законом передбачена можливість замовників відмовити учасникам з формальних причин (наприклад, «неправильно оформлені документи» – грубо кажучи, кома не там стоїть).
4) Можливість участі у конкурсі формально непов’язаних між собою учасників, що насправді знаходяться в змові.
5) Складність в технічній частині документації – величезна кількість різноманітних документів, довідок, підтверджень, що часто дублюють одне одного, надаються за плату, а в терміновому режимі – також за корупційну доплату, і вимагаються навіть від підприємств, які беруть участь у конкурсах цього замовника не в перший раз.
6) У результаті того, що процедура відкритих торгів складна, замовники намагаються розбити предмет закупівлі на кілька частин, щоб уникнути дії закону. Причому це робиться за одностайною згодою замовника та постачальника (підрядника) та з відома розпорядників коштів, під приводом прискорення закупівель.
7) Критерії оцінки не містять в якості балів поняття гарантії виробника. Для обладнання може використовуватися заводська гарантія, яка втрачає сенс, якщо, наприклад, товари постачаються з Китаю.(ч.6 ст. 28 закону дозволяє замовнику, а не зобов’язує його додавати гарантію (лише у вигляді обслуговування, а не в терміні експлуатації) в сумі по балах від 0 до 50%. Фактично це призводить до щорічної потреби в капітальному ремонті ніби то вже “капітально відремонтованих” доріг.
8) У плани закупівель, які публікуються, потрапляють тільки заплановані закупівлі, які за сумами перевищують 200 тисяч гривень для товарів і послуг та 1, 5 млн для робіт. Таким чином, громадськість позбавляється можливості контролювати процес закупівель на менші суми.
9) Нерідко доцільність, необхідність і суспільна корисність закупівель викликає сумнів. Наприклад, у бюджеті 2015 року в 3 рази була збільшена кількість прибирань вулиць, яке у зв’язку з нерівномірним фінансуванням може то не робитися зовсім, то робитися по кілька разів на день. Створюється враження, що деякі закупівлі плануються виключно з метою допомогти постачальнику (підряднику), щоб він потім допоміг керівнику замовника.
10) Недостатнє інформування про заплановані конкурси на сайті міськради і обмежене інформування про результати торгів.
При обговоренні проблем начальник відділу державних закупівель міськради Наталя Сурма з деякими аргументами погодилась, але висловила деякі заперечення. А саме, на її думку, до складу комітетів з закупівель можуть входити лише службові особи замовника. Також, на її думку, брати участь в добровільних процедурах електронних закупівель з реверсійними аукціонами (торгами на зниження типу “хто менше”) орган місцевого самоврядування може лише сплативши великі гроші сертифікованим інтернет-майданчикам.
Члени громадської ради, уважно вислухавши експертів та спікерів, висловили своє зацікавлення темою та вже сформували деякі пропозиції:
· Переформувати комітети із закупівель шляхом додання до існуючих складів активістів, яких для цього включити до громадських рад відповідних управлінь, департаментів та інших замовників, зробивши їх таким чином «іншими» особами замовника.
· Місту Херсону добровільно приєднатися до розпорядження КНУ від 11.05.15 №1511 про проведення допорогових закупівель (поріг – 1 млн 500 грн для робіт, 200 тисяч грн. – для товарів та послуг) через реверсійні аукціони на сайті міськради.
· Внести зміни до положень замовників про обов’язкову публікацію ними усіх планів закупівель та змін до них на сайті міськради включно з закупівлями на допорогові суми.
· Додатково внести зміни до положень цих замовників про затвердження міським головою зазначених планів закупівель.
· Перед проведенням процедур закупівель видів «відкриті торги» або реверсний аукціон замовнику моніторити наявні роздрібні ціни на ринку на предмет закупівлі в разі їх наявності.
· Провести засідання засідання бюджетного комітету Громадської ради, на якому створити робочу групу з громадських активістів та підприємців. Робоча група буде слідкувати за процесом державних закупівель та вносити свої пропозиції для її покращення.