Графічні попередження на пачках сигарет мають замінити

19 січня цього року сплив п'ятирічний термін дії Постанови щодо запровадження нинішніх графічних попереджень про шкоду куріння на упаковках сигарет. У 2009 році ця норма була проголосована ...

Додано:
oksana

pw
Графічні попередження на пачках сигарет мають замінити

19 січня цього року сплив п’ятирічний термін дії Постанови щодо запровадження нинішніх графічних попереджень про шкоду куріння на упаковках сигарет. У 2009 році ця норма була проголосована парламентом, але тільки через 3 роки Кабінет Міністрів спромігся реалізувати цю ідею. Відповідно до законодавства, малюнки про шкоду куріння на пачках сигарет повинні змінюватись кожні 5 років. Враховуючи 18-місячний перехідний період для реалізації цієї норми, Кабмін до 19 січня 2016 року мав би видати нову постанову, яка б затвердила нову серію піктограм про шкоду куріння.

Очевидно, що органи державної влади не виконали вчасно своїх обов’язків, але в цьому можна побачити і позитив, оскільки у світі вже давно діють зовсім інші правила маркування тютюнових виробів.

«Із часом курці звикають до тих «страшних» малюнків, які зображені на упаковках тютюнових виробів, і не звертають на них особливої уваги. Тобто важливо якомога частіше змінювати серії графічних попереджень та наочно показувати, до яких жахливих наслідків призводить тютюнокуріння. Це є одним із факторів, який мотивує курців позбутися нікотинової залежності, а інших – не починати взагалі. Для України саме час змінити вигляд пачки сигарет, використовуючи правила, які діють в ЄС», – наголосив Андрій Скіпальський, керівник Українського центру контролю над тютюном ГО «Життя».

Тютюнові корпорації використовують пачки сигарет для рекламних цілей, тому роблять їх якомога яскравішими та привабливішими. Згідно з дослідженнями КМІС, у середньому курець викурює 17 сигарет на день, а відповідно і бачить пачку сигарет не менше 17 разів на день, або приблизно 6200 разів на рік. Тому немає більш потужного засобу антиреклами куріння, ніж ефективні попередження на пачках.

«Страшні» ілюстрації хвороб особливо впливають на молодь та жінок, оскільки знищують «гламурну» привабливість пачки та куріння, що  сприяє зменшенню поширеності куріння та споживання тютюну.

Окрім того, це один із найефективніших заходів проти куріння, який не коштує держані ні копійки. Тому не користуватися цим інструментом, щонайменше, безвідповідально.

У світі взагалі іде тенденція до запровадження стандартизованої пачки сигарет без будь-якого брендування та з великими графічними попередженнями. Така упаковка вже діє в Австралії, найближчим часом буде запроваджена в Великій Британії, Ірландії та Франції.

В Україні попередження про шкоду куріння займають лише 50% площі пачки, а самі зображення не є емоційно сильними. Такі вимоги не відповідають навіть мінімальним стандартам, які будуть діяти в ЄС із 20 травня 2016 р. Проте у травні 2015 р. був зареєстрований законопроект  № 2820 «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну», який передбачає зміни до маркування пачок сигарет: графічні попередження про шкоду куріння будь займати 65% від площі пачки, розташовуватись з обох боків у верхній частині пачки. Це повністю відповідає європейській Директиві 2014/40/ЄС.

«Зараз в України є два варіанти: замінити серію попереджень про шкоду куріння на нову або ж прийняти законопроект №2820, який збільшить розмір попереджень і запровадить нові малюнки. З огляду на міжнародний досвід і Рамкову конвенцію ВООЗ із боротьби проти тютюну, другий варіант є більш ефективним, оскільки робить тютюнові вироби менш привабливими та буде чітким сигналом для ЄС про готовність України виконати всі положення Угоди про Асоціацію у сфері громадського здоров’я», – пояснив Петро Король, юрист проекту «Київ без тютюнового диму», Інститут Медіа Права. 

Довідково:

19.01.2011 року Кабінет Міністрів своєю постановою № 306 «Про затвердження переліку кольорових малюнків і піктограм, що входять до додаткових медичних попереджень на упаковці тютюнових виробів» вперше затвердив перелік графічних зображень, які будуть друкуватись на паках тютюнових виробів. Через 18 місяців після опублікування постанови на урядовому порталі кольорові попередження на пачках тютюнових виробів вперше з’явились в Україні. Рамковою Конвенцією також передбачено, що картинки повинні періодично змінюватись.

Діючим законодавством України, а саме статтею 12 Закону України № 2899-IV “Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення» передбачено, що «Малюнок  (малюнки) та/або піктограма (піктограми) затверджуються постановою Кабінету Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади у сфері охорони здоров’я і підлягають перегляду (перезатвердженню) Кабінетом Міністрів України у такому самому порядку один раз на п’ять років. Малюнок (малюнки) та/або піктограма (піктограми) наносяться виробником тютюнових виробів на упаковки тютюнових виробів не пізніше, ніж через 18 місяців з дня набрання чинності постанови Кабінету Міністрів України про їх затвердження (перезатвердження)». 

Український Центр контролю над тютюном: аналітичний та адвокаційний центр, діяльність якого направлена на моніторинг, експертизу та аналіз визначених сфер контролю над тютюном, а також на вироблення експертних пропозицій для посилення та виконання антитютюнового законодавства України задля скорочення споживання тютюнових виробів та скорочення поширеності куріння. Діяльність Центру заснована на ключових стратегіях Рамкової конвенції ВООЗ з боротьби проти тютюну. Проект www.tobaccocontrol.org.ua – реалізується ГО «Центр громадянського представництва «Життя», діяльність якого направлена на здійснення адвокації у сфері громадського здоров’я.


Тематика публікації:                

Останні публікації цього розділу:

Відчуття безпеки та інструменти впливу на його поліпшення: результати апробації у трьох громадах

Впровадження принципів сталого розвитку в Україні поки на початковій стадії, але головне – це залучати громади

На Хмельниччині провели дослідження розвитку соціального підприємництва у регіоні

Молодь Ріпкинської, Городнянської та Менської громад вчились впливати на життя своїх громад

Опитування громадських організацій від Представництва ЄС в Україні

У Городнянській громаді визначали сильні сторони та можливості для розвитку