Громадський бюджет в ОТГ: кращі практики
Громадське бюджетування в Україні розвивається на високому рівні, навіть якщо порівнювати з країнами Євросоюзу. Партисипативні бюджети активно впроваджуються, і все більше громад долучаються до цієї ...
Додано:
ООО ВГО КВУ
Громадське бюджетування в Україні розвивається на високому рівні, навіть якщо порівнювати з країнами Євросоюзу. Партисипативні бюджети активно впроваджуються, і все більше громад долучаються до цієї ініціативи. Експертка Громадського партнерства “За прозорі місцеві бюджети!” Тетяна Романова підготувала огляд кращих практик впровадження цього механізму в об’єднаних громадах.
Громадський бюджет: про що це?
Громадський бюджет (бюджет участі, бюджет міських ініціатив) – це частина коштів місцевого бюджету, щодо якої жителі самостійно обирають, на що її витратити, шляхом голосування, результати якого мають пряму дію, незалежно від волі чиновників та депутатів.
Перш за все, громадський бюджет дозволяє жителям громади ініціювати проєкти, які, на їх переконання, є доцільними та необхідними для громади. Тим самим вони беруть на себе відповідальність за реалізацію і забезпечення життєдіяльності своєї ініціативи. По-друге, запровадження Громадського бюджету підвищує довіру до місцевої влади, допомагає налагоджувати партнерські стосунки та комунікації між громадою і владою.
Яка ситуація в Україні з Бюджетом участі?
Громадське партнерство «За прозорі місцеві бюджети!» щорічно проводить оцінювання бюджетного процесу в громадах. Визначення Індексу прозорості місцевого бюджету зокрема передбачає оцінювання показника «Бюджет участі». Для цього використовують 7 критеріїв, як видно на графіку.
У 2019 році за цими критеріями було оцінено 106 громад: 60 громад з них реалізують Бюджет участі, з яких близько 30 оприлюднюють інформацію про роботу конкурсної ради, її склад та перелік проєктів, що перемогли. Серед 60 громад, що реалізують Бюджет участі, у 46 громадяни мають можливість голосувати за громадські проєкти очно.
Тож більшість Громадських бюджетів потребують удосконалення, але є громади, які слугують прикладами для інших.
Про що готують проєкти жителі громад?
Переважно проєкти в громадах стосуються покращення матеріально-технічної бази шкіл, ремонту та облаштування комунальних закладів, створення місць сімейного відпочинку та дитячого спортивного дозвілля, створення паркової зони відпочинку та відновлення інфраструктурних об’єктів. Але є й більш сучасного спрямування – проєкти з енергозбереження у дитячих садочках, встановлення контейнерів для роздільного збирання сміття тощо.
Яким є безпрограшний алгоритм реалізації Бюджету участі в громаді?
Крок 1. Широка та креативна інформаційна кампанія. Це один із важливих кроків, від якого залежить кількість та якість поданих проєктів від громадян.
Рекомендуємо використовувати всі можливі канали комунікації: соціальні групи, пабліки в соціальних мережах, робити регулярні публікації про хід реалізації на сайті громади, готувати цікаві відео за участю авторів проєктів та організаторів, залучати до поширення інформації громадських активістів та громадські організації. До того ж, інформаційні заходи мають проводитись на безперервній основі.
«Результати впровадження бюджету участі Іванівської ОТГ є сталими в довгостроковій перспективі. Спортивними та дитячими ігровими майданчиками користуватимуться не один рік. Упорядковані території та оновлені приміщення зможуть надихнути інших на втілення інших цікавих проєктів. Люди відчувають, як змінюється життя в громаді вже сьогодні, збільшується довіра громади до влади, що дає можливість успішної реалізації спільних програм і проєктів. Потужна інформаційна кампанія – це половина успіху впровадження/втілення даного інструменту участі. При розробці Положення про громадський бюджет обов’язково слід проконсультуватися з мешканцями та максимально можливо врахувати їх поради та побажання. Показати, що, об’єднуючи зусилля, можна досягти більшого» – розказує Ганна Сеньків, авторка проєкту-переможця в Іванівській ОТГ Тернопільської області.
Гарний приклад розміщення доступної інформації про Бюджет участі – на сайті Лановецької громади. Коротко, зрозуміло і структуровано. І для тих, хто захоче дізнатись більш детально про умови участі, є спеціально відведений блок з найбільш поширеними питаннями.
Також гарно структурована інформація про Бюджет участі на сайті Царичанської ОТГ.
Ефективною промоцією може бути звітування про реалізовані проєкти в цікавій формі, інформування про них, публічне заохочення авторів (вручення подяк, грамот за участь), поширення тематичних буклетів та іншої друкованої продукції серед населення.
Окрім того, в громадах можна популяризувати Бюджет участі під час масових заходів (зборів громадян, сходів сіл, святкувань тощо).
Важливо, щоб до інформкампанії долучались громадяни, які підготували свої проєкти: вони мають закликати голосувати за їх пропозиції, а переможці – розказувати про результати реалізацї.
Крок 2. Постійно діюча консультація для громадян. Часто буває так, що є бажання, є можливості та ідея, але людина не впевнена в чомусь, не має довіри до влади чи не знає, до кого звернутись з питанням. А тому інформація про те, куди звернутись і як отримати консультацію про написання проєктів, про їх подання або голосування, має бути максимально доступною для всіх. З цим завданням можуть впоратися спеціальні пункти супроводу. Їх кількість повинна бути достатньою, з урахуванням кількості сіл чи міст в ОТГ та мешканців у них.
«На всіх етапах процесу Бюджету участі в Музиківській громаді є колосальна підтримка спеціалістів сільської ради. Спеціалісти відділів беруть на себе таку ж відповідальність, як і керівники за реалізацію проєктів. Підтримка є на кожному з етапів: від самого початку зародження ідеї до звітування про вже реалізований проєкт», – розказує головний спеціаліст із муніципальних ініціатив та інвестицій Музиківської сільської ради Тетяна Трибушна.
Також вона звернула увагу на проблемні питання, які можуть виникнути:
«Окремо хочу наголосити на проєктах-переможцях, авторами яких є шкільна молодь. Ось тут потрібна неабияка допомога та контроль! У нас виникали деякі проблеми з реалізацією такого проєкту. Радію, що у нас в команді є дійсно вмотивовані люди, які того разу просто врятували реалізацію даного проєкту. А ще молоді необхідно дуже ретельно пояснити, що все закуплене майно в рамках проєкту йде на користь всіх членів громади, а не автору проєкту особисто».
Ще один приклад проведення консультації в цікавій та доступній формі – це форум з підготовки проєктів, марафони з їх написання тощо. В умовах карантину це можна робити онлайн, адже інструментів достатньо. Такий формат більш охоче сприймається потенційними учасниками.
Крок 3. Проєкти мають бути загальнодоступними, а результатами реалізованих може скористатись будь-хто з жителів громади.
Порівняйте можливості для голосування у звичайного жителя громади та, наприклад, у навчального закладу. Звісно, що змагатися з проєктами від представників комунальних, зокрема й навчальних закладів, які здатні різними способами мобілізувати, наприклад, батьків учнів, сенсу немає. Але від цього втрачається головний сенс реалізації цього інструменту – залученість і довіра.
Приведемо приклад Присиваської ОТГ Херсонської області, в якій Бюджет участі був запроваджений у 2019 році:
«Завдяки активній інформаційній кампанії місцеві жителі подали 9 проєктних заявок, 5 з яких в результаті голосування вийшли на реалізацію. До процесу голосування долучились 699 осіб, що становить 16% від загальної кількості населення громади. Більшість заявок були надіслані від працівників навчальних закладів Присиваської ОТГ та спрямовані на заклади освіти. Тож, проаналізувавши минулорічний досвід, внесли деякі зміни в Положення, ввівши певні обмеження – тепер до участі не приймаються проєкти, що передбачені на реалізацію в бюджетних установах. Сфера реалізації проєктів повинна бути публічною, тобто результатами проєкту зможуть скористатися всі або більшість мешканців ОТГ. Пріоритети надаються проєктам, спрямованим на розвиток молодіжної політики в Присиваській ОТГ, а також проєктам, авторами яких є молодь віком від 14 до 35 років або члени консультативно-дорадчих органів Присиваської ОТГ», – поділилась досвідом своєї громади Анастасія Затуливітер, фахівчиня Григорівської сільської ради Присиваської ОТГ.
Тож не бійтеся вносити зміни та постійно вдосконалювати Положення про громадський бюджет, адже процес реалізації громадського бюджету – як живий організм, що має властивість змінюватися в залежності від зовнішніх факторів, внутрішніх змін та ситуацій у громаді. Робіть реалізацію цього інструменту такою, щоб він ідеально підходив саме до вашої місцевої ситуації і був локально адаптованим до вашої громади.
Крок 4. Чесне та об’єктивне голосування за проєкти. Оскільки переважно в громадах більш популярним є паперове голосування, ніж електронне, то необхідно завчасно подбати про умови для чесного та об’єктивного волевиявлення. Адже це довіра, а її дуже легко зруйнувати і важко завойовувати.
Серед інновативних практик у забезпеченні об’єктивності можна виділити можливість голосувати відразу за декілька проєктів. Наприклад, у Баштанській ОТГ кожен мешканець має можливість проголосувати за два, а в Чернігові можна голосувати за три в кожному з напрямків (великі та малі). Такий підхід збільшує ймовірність проходження до етапу реалізації дійсно важливих та креативних ідей.
Крок 5. Звітування. Цей етап є надзвичайно важливим у формуванні довіри громадян до Бюджету участі. Але про нього часто забувають.
Яким має бути звітування?
- Публікація на сайті громади повинна відбуватись на кожному етапі реалізації Бюджету участі. Наприклад, відбулось засідання робочої групи (конкурсної комісії) з допуску проєктів – протоколи мають бути на сайті в окремо відведеному розділі про Бюджет участі. Так само – на кожному щаблі. Це зробить процес прозорим і зрозумілим для кожного.
Ця теорія непогано реалізована на практиці у Ніжинській громаді Чернігівської області та Лановецькій громаді Тернопільської області.
- Рекомендуємо проводити публічне звітування, де можуть бути присутні як автори проєктів та їх головні виконавці, так і всі охочі жителі громади. Такий формат забезпечує встановлення діалогу між учасниками, є можливість принагідно обговорити напрямки, які варто вдосконалити, збільшує рівень довіри жителів громади до влади та спрацьовує в рази краще, ніж гарно продумана інформаційна кампанія.
Ризики Громадського бюджету
Аналізуючи різні ситуації в громадах, звертаємо особливу увагу на помилки, яких інколи припускаються органи місцевого самоврядування, та ризики, що гальмують реалізацію Бюджету участі.
- Слабка інформаційна кампанія і як результат – низька поінформованість жителів про Бюджет участі та його етапи. Як цього уникнути – читайте вище;
- Наявність умови співфінансування проєкту (у вигляді коштів чи інших ресурсів). Такий формат Бюджету участі обмежує коло потенційних учасників та по суті не є форматом залучення громадян до участі у бюджетному процесі;
- Зависокі параметри підтримки, наприклад, 50-100 підписів разом з персональними даними громадян. Для невеликої громади може бути й 20 підписів забагато, тому рекомендуємо адекватно оцінювати ситуацію та виходити з місцевих критеріїв;
- Замість голосування серед жителів громади відбувається схвалення рішення про реалізацію проєктів уповноваженим органом (робочою групою, координаційною радою тощо). Залучення громадян має відбуватись абсолютно на кожному етапі реалізації Бюджету участі.
Ці ризики можуть завадити поширенню ідеї бюджету участі в ОТГ та не дати того ефекту, який передбачається в результаті його використання.
Наостанок
Будьте креативними та сміливими. Тільки за цим – майбутнє. Не бійтесь учитися і робити щось нове!