Громадський контроль в енергетичному переході

Енергетичний перехід — це глобальна ініціатива, що передбачає перехід від технологій викопного палива до чистих, відновлювальних джерел енергії. Для України це питання не лише актуальне на ...

молодь
Громадський контроль в енергетичному переході

Енергетичний перехід — це глобальна ініціатива, що передбачає перехід від технологій викопного палива до чистих, відновлювальних джерел енергії. Для України це питання не лише актуальне на внутрішньому ринку, але й має велике значення на міжнародній арені. 

Енергетичний перехід також залежить від постачання корисних копалин із країн, де корупція є серйозною проблемою. За даними дослідження Transparency International Accountable Mining Programme, від 30 до 40 відсотків прогнозованого видобутку корисних копалин, необхідного для декарбонізації секторів електроенергетики та транспорту, відбуватиметься в країнах зі «слабким, поганим і невдалим управлінням ресурсами». Великі обсяги світового кобальту, нікелю, міді та літію видобуваються в країнах, які мають низькі позиції в Індексі сприйняття корупції Transparency International, тоді як деякі перехідні мінерали, включно з рідкоземельними елементами, знаходяться в країнах із суперечливими урядами або в поточному конфлікті.

ГО “Нова енергія” активно працює над тим, щоб зробити процес енергетичного переходу зрозумілим для кожного українця, сприяє розвитку енергетичної політики в Україні. Організація займається дослідженнями, аналітикою та просуванням ініціатив, які допомагають забезпечити енергетичну безпеку та прозорість у видобувних галузях. Зокрема, у 2023 році спільно з партнерами ГО “Нова енергія” підготувала Аналітичний звіт “Стратегічне партнерство України та ЄС у сировинній галузі: аналіз ризиків та переваг”, що висвітлює ключові аспекти співпраці та необхідність дотримання міжнародних стандартів прозорості та підзвітності..

Одним із прикладів запровадження глобальних стандартів є Ініціатива прозорості у видобувних галузях (ІПВГ), яка сприяє розкриттю інформації про видобувні сектори та їхній вплив на кліматичні зміни. Відповідно до оновленого Стандарту ІПВГ 2023 року, передбачається, що у країнах-учасницях систематично оприлюднюватиметься:

- Вимога 2.1: Огляд національних зобов’язань та політики щодо енергетичного переходу.

- Вимога 5.3: Інформації про врахування енергетичного переходу у прогнозуванні бюджетних доходів.

- Вимога 3.4: Інформація про викиди парникових газів від видобувних компаній.

- Вимога 2.6: Інвестиції у видобувні галузі з урахуванням кліматичних ризиків.

Представники українського громадського сектору вже розпочали дослідження та впровадження нових вимог ІПВГ. Аналітичний центр DiXi Group наприкінці 2023 року оприлюднив стислий опис змін до Стандарту ІПВГ 2023 разом із рекомендаціями щодо запровадження законодавчих та регуляторних змін. 

У рамках покращення роботи Порталу ІПВГ, ініціативи ГО НОВА Енергія   “Підтримка впровадження Порталу ІПВГ для забезпечення прозорості відновлення видобувного сектору та енергетичного переходу в Україні” (EITI4RESETUA), який реалізується за фінансової підтримки проєкту “Ефективне державне управління завдяки GovTech та прозорості”, який реалізує федеральна компанія Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH за дорученням Уряду Німеччини, було запроваджено новий розділ, присвячений розкриттю національної політики енергетичного переходу. Наразі розділ працює у тестовому режимі та містить інформацію про прогрес у реалізації енергетичних ініціатив, аналітичні звіти та звіти про викиди, що своєю чергою забезпечує додаткову прозорість і доступність інформації для всіх зацікавлених сторін. 

Слід пам’ятати, що для  запобігання проявів регресивних процесів видобування корисних копалин енергетичного переходу зацікавлені сторони, включаючи уряди країн-виробників і споживачів, компанії в усьому ланцюжку постачання, інвестори, міжнародні організації, місцеві ІГС та інші, які працюють у цій сфері, повинні: 

  • Впроваджувати більш жорсткі антикорупційні заходи, зокрема в законодавстві та нормативних актах, двосторонніх і багатосторонніх партнерствах і торгових угодах;
  • Зменшити використання агентів і посередників, наскільки це можливо, і встановити широкий контроль для тих, хто залишився;
  • Чітко визначити корупційні ризики та розробити плани пом’якшення в будь-яких стратегіях, діяльності та операціях, пов’язаних із переходом на енергетику;
  • Уникати сприяння клептократії та захоплення держави шляхом пом’якшення корупційних ризиків і припинення ділових відносин, якщо це необхідно;
  • Не допускати, щоб корупція послаблювала захист прав громади та дотримання екологічних і соціальних гарантій;
  • Підтримувати суб’єкти ланцюга постачання, які знаходяться на нижній частині ланцюга, для інтеграції перевірок вищезазначених методів у системи відповідального пошуку та належної перевірки;
  • Впроваджувати та відстоювати прозорість контрактів, платежів, торгівлі товарами та бенефіціарної власності відповідно до світових стандартів, щоб полегшити виявлення корупції, особливо щодо організацій високого ризику, таких як державні підприємства (ДП);
  • Підтримувати права та діяльність громадянського суспільства, журналістів, викривачів та інших учасників боротьби з корупцією;
  • Запобігати нечесному захопленню політичними елітами можливостей;
  • Забезпечувати наслідки для корупціонерів за допомогою ефективних заходів правозастосування та відповідальності, приділяючи особливу увагу жертвам корупції.

Енергетичний перехід є ключовим елементом майбутнього розвитку України. За підтримки ІПВГ, наша держава може впевнено рухається у напрямку скорочення викидів та впровадження нових енергетичних технологій. Але все це можливо лише за активної участі інститутів громадянського суспільства, які робитимуть свій внесок кожен на своєму місці і своєю експертизою, то ж долучайтеся до впровадження цієї ініціативи безпосередньо, або доєднавшись до національної коаліції PWYP, яка в Україні представлена Асоціацією ЕнрегоТранспарентність.. Прозорість, управління ресурсами та залучення нових технологій допоможуть забезпечити сталий розвиток і енергетичну безпеку країни.


Тематика публікації:  

Останні публікації цього розділу:

Підведення підсумків першого етапу проєкту «SOS-Психологія»

У Тернополі відкрилася юридична приймальня для медіа активістів/ок

Відновлення для представників ГО та хелперів від центру АХАЛАР та Креативної резиденції МС6

Spokiy.ee: неповнолітні в Україні можуть отримати безоплатну психологічну допомогу

Junior Achievement Ukraine підвищує готовність українських здобувачів/ок освіти до працевлаштування