Громади визначили законодавчі пріоритети для ефективного функціонування місцевого самоврядування

Належна законодавча підтримка з боку держави діяльності органів місцевого самоврядування є однією з головних умов ефективного розвитку громад та відновлення тих українських територій, які постраждали ...

Додано:
TetianaBoyko

big_image_974624d7d0e1687ea662e1b4c4ca2a69
Громади визначили законодавчі пріоритети для ефективного функціонування місцевого самоврядування

Належна законодавча підтримка з боку держави діяльності органів місцевого самоврядування є однією з головних умов ефективного розвитку громад та відновлення тих українських територій, які постраждали від російської агресії.

Розуміючи цю важливість громадська організація «ДЕСПРО» за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА»продовжує двічі на рік, напередодні початку чергової сесії роботи Парламенту досліджувати думку представників ОМС та місцевих органів виконавчої влади щодо законодавчих ініціатив, прийняття яких сприятиме ефективному функціонуванню місцевого самоврядування. 

27 серпня в Києві презентували результати дослідження, яке було проведене протягом серпня цього року за участі 284 представників ОМС 196 громад з усіх областей України. Дослідження включало себе як кількісний (опитування) так і якісний (фокус-групи, глибинні інтерв’ю) компоненти і було проведене Київським міжнародним інститутом соціології на замовлення громадської організації «ДЕСПРО» за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» та у партнерстві з Конгресом місцевих та регіональних влад при Президентові України.

Комплекс заходів  в рамках цієї співпраці має на меті в першу чергу підтримку законодавчої рамки децентралізації та присутності в порядку денному Верховної Ради законів, які стосуються реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади.

Починаючи з 2022 року до сьогодні, в рамках досліджень громади в цілому визначили як пріоритетні 36 законопроєктів і концептів. З них потрапили до порядку денного 21 законопроєкт І вже на сьогодні 8 законопроєктів ухвалені Верховною Радою в цілому. Ще три законопроекти  ухвалені в першому читанні. 

Антон Грушецький, виконавчий директор Київського Міжнародного Інституту Соціології (КМІС) презентував дослідження і зокрема звернув увагу на наступне:

«Щоб децентралізація була успішною на всіх рівнях ми повинні чути кожну сторону, розуміти проблеми і працювати з ними. Дане  дослідження є допоміжним інструментом для цього.

Як можна бачити з одного з графіків, більшість, 58% респондентів, стикаються з проблемою недостатньої спроможності органів місцевого самоврядування при здійсненні власних та делегованих повноважень. І це  демонструє, що є певні лакуни і нюанси в цій темі.

З найбільш пріоритетних  законопроектів на думку представників місцевого самоврядування – внесення змін щодо забезпечення гідних умов оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування. Далі йдеться надання додаткових повноважень частини місцевих податків і зборів. А також внесення змін щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування щодо управління майном. І за цим, до речі, теж можна бачити спробу собі розширити фінансову базу. Інші пріоритети – це внесення змін щодо сектора оборони, використання гуманітарної допомоги для відновлення комунальних підприємств, з чим стикаються досить багато громадян. Це зарахування ПДФО нарахованого на доходи, отримані поза бюджетною сферою. Це оновлення державної регіональної політики в умовах відновлення регіонів. Це розмежування повноважень між органами, що здійснюють свої повноваження на різних рівнях. Також це внесення змін до бюджетного кодексу щодо включення до складу держбюджету фонду ліквідації наслідків агресії і порядку використання коштів. І, до речі, за цим всім бачимо знову багато питань, пов’язаних саме з можливістю і організацією діяльності, особливо фінансової спроможності».

В свою чергу Олена Бойко Народна депутатка України 8 скликання, кандидатка наук з державного управління також прокоментувала деякі з результатів дослідження:

«Дуже важливим є те, що в пріоритеті сьогодні кілька разів звучало питання повноважень органів місцевого самоврядування і розподіл цих повноважень на різних рівнях. Якщо порівняти ці цифри, які сьогодні озвучені, то вони є досить цікавими порівняно з попередніми. От, наприклад, недостатня спроможність органів місцевого самоврядування при здійсненні власних та делегованих повноважень, респонденти в більшій кількості, 55 %, (в минулому дослідженні  58%), зауважили на ці проблеми. Тобто проблема прогресує і це говорить про те, що з точки зору законодавства потрібно звернути в першу чергу увагу саме на розподіл повноважень. Це те, чим займаються зараз експерти, сподіваємось, що виконавча влада підключиться до цих процесів і ми побачимо оновлене законодавство щодо розподілу повноважень. На нечіткості розмежування повноважень, порівняно з попереднім періодом, так само в більшій мірі, в більших відсотках респонденти зазначили цю проблему, і на це теж треба звернути увагу. 

Що стосується фінансової спроможності, звичайно, що це найбільша проблема, яку місцеве самоврядування ставить на перше місце. Зрозуміло, що хочеться багато самостійності і жодного контролю, але тим не менше, все ж таки, зауважу, що державний помірний нагляд щодо місцевого самоврядування є важливим, і місце законопроекту №4298, який є по суті новою редакцією закону про місцеві і державні адміністрації, в цьому дослідженні підтверджує його актуальність. 

Щодо адміністрування податків, і взагалі дискусія щодо податків, це дійсно є проблема і це по суті є великим викликом для місцевого самоврядування. Це і місце сплати податків і головне, а хто ж має бути тим органом, який буде контролювати ці податки. Справа в тім, що мене здивувала цифра 37% респондентів, які сказали, що можна адмініструвати абсолютно всі податки. Це чудове таке завзяття, але є питання знову ж таки до кадрової спроможності адмініструвати ці податки. Чи на сьогодні ми готові як органи місцевого самоврядування до такої величезної відповідальної задачі, тоді коли у нас є брак кадрів Тому питання є відкритим». 

Оксана Гарнець президент ГО «ДЕСПРО», подякувала учасникам за такий детальний аналіз дослідження і підсумувала:

«Регулярні дослідження думки представників ОМС є важливими для того, щоб формувати правильний законодавчий порядок денний, який є базою для зростання громад. Ми плануємо обговорити всі законопроекти, які відзначило місцеве самоврядування під час Форуму і, авжеж наприкінці парламентської сесії ми зберемося і проаналізуємо які з цих зоконодавчих ініціатив попали в порядок денний, були розглянуті та прийняті, а які залишилися поза увагою законодавців і проаналізуємо причини цього»

Оксана Гарнець зазначила на завершення заходу, що результати дослідження будуть обговорені на Форумі “Децентралізація 2024. Законодавчий порядок денний» 30 серпня 2024 р. за участі представників національних органів законодавчої та виконавчої влади,  органів місцевого самоврядування всіх рівнів, місцевих органів виконавчої влади та експертів громадянського суспільства.

Переглянути відео-трансляцію заходу можна тут: https://www.youtube.com/watch?v=AUndSryrCKQ

Посилання на презентацію дослідження:

*************************

Дослідження проведено  в рамках грантового проєкту “Форуми: «Децентралізація. Законодавчий порядок денний» у 2024-2026 роках”, який реалізується Громадською організацією «ДЕСПРО» та став можливим завдяки Агентству США з міжнародного розвитку (USAID) та щирій підтримці американського народу через Проєкт USAID «ГОВЕРЛА». Зміст цього заходу не обов’язково відображає погляди USAID та Уряду США.

 


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Як ШІ стає союзником у боротьбі з дезінформацією

На Полтавщині активно діє Центр спільнототворення «Open Space» для молоді

Прозорість та пріоритети: як працюють сільські і селищні ради й військові адміністрації Харківщини у 2024 році

EU4CSOs EmpowerUA підвищує знання та практичні навички представників територіальних громад

Відновлення освітнього сектору України: виклики та перешкоди