Хто фінансує будівництво «підземних шкіл» в Запорізькій області
Основним джерелом фінансування «підземних шкіл», які, як ми писали ще влітку, є протирадіаційними укриттями, став Державний бюджет України. А точніше, Державної субвенції на облаштування безпечних ...
Додано:
Наталія Заболотна
Основним джерелом фінансування «підземних шкіл», які, як ми писали ще влітку, є протирадіаційними укриттями, став Державний бюджет України. А точніше, Державної субвенції на облаштування безпечних умов у закладах загальної середньої освіти.
Коштом цієї субвенції в Запорізькій області на сьогодні фінансується будівництво протирадіаційних укриттів у 6 освітніх закладах області. А саме, у:
- Школі №88;
- Січовому колегіумі;
- Колегіумі «Елінт»;
- Гімназії № 107;
- Балабінській гімназії «Престиж» Кушугумської громади;
- Петропільському ліцеї Широківської громади.
Загальна сума цієї субвенції – 483 116 836,00 грн., яка виділена на строк від червня до 31.12.2024 року.
Строк субвенції має дорівнювати строку тих етапів будівництва, які заплановано на період до 31.12.2024 року. Проте, сума виділеної субвенції покриває весь об’єм будівельних робіт. Які, за Договорами підряду в цих освітніх закладах мали виконуватись до 31.12.2025 року. Тобто, на 1 рік довше.
Але, не менш цікавим є і закладена в Договорах підряду по всім цим об’єктам норма щодо розподілу фінансування за джерелами надходження коштів. Де в усіх Договорах було передбачено фінансування коштом субвенції з Державного бюджету лише в 2025 році. Що суперечить законодавству. Договір має визначати лише підтверджені джерела і суми фінансування. В рамках визначених у відповідних рішеннях строках і сумах. Тобто, якщо, наприклад, 100 млн. затверджені в якості субвенції на 2024 рік, то відсутні юридичні підстави для внесення у Договір норм і графіку проплат цих 100 млн. в 2025 році. Це може свідчити або про критично низький рівень складання договорів у замовника будівництва, або про корупційні ризики.
Тим не менш, всі Договори підряду на будівництво всіх вищеозначених 6 «підземних шкіл» містили саме умову оплати робіт коштом субвенції (виділеної на 2024 рік) в 2025 році.
Що впродовж 1-4 тижнів виправлялось укладанням Додаткових Угод з одночасним зменшенням з 1,5 років до півроку строків будівництва всіх цих «підземних шкіл». Причому, таких змін вносилось чимало.
Для прикладу, Додаткові Угоди по 88 школі виглядають так:
04.07.2024 року до Договору внесено зміни:
«Сторони, уклали цю додаткову угоду про таке:
1. Відповідно до розпорядження голови обласної державної адміністрації, начальника обласної військової адміністрації від 06.12.2023 №720 «Про обласний бюджет на 2024», зі змінами та доповненнями» та п.п. 3 п. 19 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 Сторони дійшли згоди внести зміни до договору від 17.06.2024 № 17/06-НБ/Пр (далі – Договір), а саме викласти пункт 3.1 розділу ІІІ Договору в новій редакції, а саме: «3.1. Ціна цього Договору становить 100 460 000,00 грн (сто мільйонів чотириста шістдесят тисяч гривень 00 копійок), в т. ч. ПДВ – 16 743 333,33 грн. З них кошти Кушугумської селищної ради Запорізького района, Запорізької області – 100 460 000,00 грн. У 2024 році заплановано виконання підрядних робіт на суму – 100 460 000,00 грн, з них кошти Кушугумської селищної ради Запорізького района, Запорізької області – 100 460 000,00 грн.».
2. Викласти пункт 4.3 розділу ІV Договору в новій редакції, а саме: «4.3. Джерело фінансування робіт: — за рахунок КПКВК 0617321 «Будівництво освітніх установ та закладів» – 10 601 040,00 грн; — за рахунок КПКВК 0611262 «Виконання заходів щодо облаштування безпечних умов у закладах, що надають загальну середню освіту, за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» – 89 858 960,00 грн.».
3. Викласти пункт 5.1 розділу V Договору в новій редакції, а саме: «5.1. Термін виконання робіт: з 17.06.2024 р – 31.12.2024 р.».
4. Викласти Додаток № 1 «План фінансування робіт» до Договору в новій редакції, що додається.
5. Викласти Додаток № 2 «Календарний графік виконання робіт на 2024 р» до Договору в новій редакції, що додається…»
14.10.2024 Сторони, уклали додаткову угоду про чергове коригування сум по джерелам фінансування:
«1. У зв’язку із змінами у фінансуванні, Сторони дійшли згоди внести зміни до договору від 17.06.2024 № 17/06-НБ/Пр (далі – Договір), а саме:
1.1. Викласти пункт 4.3. розділу ІV Договору у новій редакції: «4.3. Джерело фінансування робіт: — за рахунок КПКВК 0617321 «Будівництво освітніх установ та закладів» – 10 520 284,40 грн; — за рахунок КПКВК 0611262 «Виконання заходів щодо облаштування безпечних умов у закладах, що надають загальну середню освіту, за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» – 89 939 715,60 грн.».
1.2. Викласти Додаток № 1 «План фінансування» до Договору в новій редакції, що додається.»
Тож, скорочення строків будівництва може бути пов’язане з нефаховим розподілом субвенції і плануванням процесу відновлення в Запорізькій області. Що є одноособова відповідальність голови Запорізької ОВА Івана Федорова і підконтрольного йому Держпідприємства «Місцеві дороги Запорізької області», якого, як ми першими і виявили, масово визначено замовником по ряду проєктів відбудови та відновлення. Або причиною може бути корупційна складова.
Але є всі підстави стверджувати, що фінансові порушення потягли за собою ризик порушення технології будівництва.
Як видно з історії змін, фіксованою залишається сума субвенції при зміні суми співфінансування проєкту з місцевого бюджету, яке передбачене Постановою КМУ № 419 від 28 квітня 2023 р.
Згідно п.5 Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на облаштування безпечних умов у закладах загальної середньої освіти , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2023 р. № 419: «Використання субвенції здійснюється на засадах співфінансування: для обласних бюджетів та бюджетів міських територіальних громад з індексом податкоспроможності більше 1,1: не більш як 70 відсотків — за рахунок субвенції та не менш як 30 відсотків — за рахунок коштів місцевих бюджетів». Що також не витримується.
Запорізька ОВА не дотримується вимог Постанови № 419 від 28.04.2024 року, не забезпечуючи в повному обсязі умови співфінансування.
І це не дивно, бо в Запорізькій ОВА, як ми вже бачили, не володіють інформацією про розподіл субвенції, перекидаючи запити до ДП «Місцеві дороги Запорізької області», яке не володіє повноваженнями розподілу бюджету області, громад і субвенцій. Але перший заступник голови Запорізької ОВА пан Мовчан, схоже, не дуже обізнаний на повноваженнях і бюджетних процесах в області і ОВА.
Тож, у квітні 2024 року заявки на виділення субсидії на всі ці об’єкти подав один заявник- Запорізька ОВА.
Отримала субсидію і розподіляла фінансування по джерелам фінансування Запорізька ОВА. Але нічого про джерела фінансування не знає.
Низька спроможність з проєктного менеджменту та управління фінансами ініціатора проєктів Запорізької ОВА та замовника робіт ДП «Місцеві дороги Запорізької області» може призводити до порушення фінансових та технологічних норм в ході реалізації проєктів відновлення при будівництві протирадіаційних укриттів в закладах освіти Запорізької області. Що може нести додаткові ризики, як для мешканців області, так і для бюджету.
Цей матеріал підготовлено в рамках проєкту «Прозора відбудова Запорізької області», що реалізується в межах субгрантингового компоненту проєкту «Контроль витрат на відновлення», який резалізується за підтримки Європейського Союзу. Зміст публікації є виключною відповідальністю ГО «Народний Захист» і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу. Проєкт «Контроль витрат на відновлення» впроваджують Центр економічної стратегії, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій та ГО “Технології прогресу”.