Інформаційна відкритість програм міських громад Харківського регіону
В умовах децентралізації управління розвитком територіальних громад має відбуватися за програмно-цільовим підходом. Він передбачає розробку і реалізацію місцевих програм, які повинні вирішувати ...
Додано:
OD
В умовах децентралізації управління розвитком територіальних громад має відбуватися за програмно-цільовим підходом. Він передбачає розробку і реалізацію місцевих програм, які повинні вирішувати невідкладні проблеми громади і сприяти розвитку тих сфер, що найбільше цього потребують. Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» дослідив рівень інформаційної відкритості місцевих програм на 2021-й рік у міських громадах Харківської області.
Що означає інформаційна відкритість?
Управління розвитком територіальних громад є більш ефективним, якщо забезпечується транспарентність влади та участь громадськості у процесі розробки та реалізації місцевих програм. Згідно рекомендацій Рад Європи, найвищим рівнем участі у процесі прийняття політичних рішень є партнерство громадськості з владою.
А базовим рівнем участі є інформаційний. Критерієм його досягнення Рада Європи вважає легкий та відкритий доступ до інформації про діяльність органів влади, який досягається розміщенням їх документів на спеціально створених сайтах. Громадськість може досліджувати ці документи, публічно висловлювати свою оцінку, проводити кампанії з донесення своєї думки до представників влади.
В нашому випадку базовий рівень участі означає, що інформація про місцеві програми, їх зміст, джерела та обсяги фінансування з місцевих бюджетів, а також результати виконання мають бути представлені на сайтах громад для ознайомлення та оцінювання з боку мешканців громад, неурядових організацій, ініціативних груп та інших суб’єктів громадянського суспільства.
Найбільш інформаційно відкритий варіант – коли меню головної сторінки сайту громади містить розділи (підрозділи) «Програми» та «Бюджет». У першому розділі розміщуються тексти програм, прийнятих міськрадою. А в другому – бюджет міста на поточний рік зі спеціальним додатком, у якому наводиться перелік місцевих програм та суми їх запланованого фінансування.
Менш прийнятний варіант – коли спеціальних розділів про бюджет та програми сайт не містить, а тексти програм та їх перелік на поточний рік у спеціальному додатку до бюджету розмішуються у відповідних рішеннях міськради про затвердження цих документів. Такий варіант розміщення програм змушує громадянина витрачати більше часу на пошук необхідних документів серед десятків прийнятих міськрадою рішень, і не факт, що ці документи будуть знайдені.
І найнижчим рівнем інформаційної відкритості характеризується ситуація, коли доступ до програм неможливий в повному обсязі: скажімо, на сайті є відповідний додаток до бюджету з переліком програм, а текстів самих програм немає. Звичайно, неприйнятною є й ситуація, коли місцева влада не розміщує інформацію про програми на сайті громади або такого сайту просто не існує.
Рівень інформаційної відкритості в міських громадах Харківщини
З 17-ти міських громад Харківської області 16 мають власні сайти. На даний момент (лютий 2021-го року) в громадах вже затверджені бюджети на поточний рік і заплановане фінансування за місцевими програмами. А інформація щодо діючих програм має бути оприлюднена на сайтах громад. Результати аналізу сайтів на предмет наявності програм та їх інформаційної відкритості ми представили в інфографіці.
Найвищий рівень інформаційної відкритості програм виявлено у Зміївській та Куп’янській міських територіальних громад.
На сайті Куп’янської громади програми представлені у оптимальній формі: тексти діючих у поточному році програм розміщені у спеціальному підрозділі (міститься у розділі «Діяльність» головного меню). А обсяги бюджетного фінансування програм – у тексті місцевого бюджету (Додаток 7), який також легко знайти у головному меню. Додатковою зручністю є те, що усі розділи та підрозділи меню дублюються у «підвалі» сайту.
Програми Зміївської громади також швидко доступні: їх перелік розміщений у розділі «Цільові програми» у боковому меню головної сторінки, і тексти відкриваються за прямими посиланнями у переліку. А про фінансовані у поточному році програми можна дізнатися з Бюджету-2021 (Додаток 5), який розміщений у розділі «Фінансова діяльність». Хоча у цьому додатку немає даних, яким рішенням сесії затверджена та чи інша програма, але наявність самих програм у спеціальному розділі головного меню дозволяє їх легко знайти і без цих даних.
Обласний центр Харків не став взірцем для інших громад регіону в плані відкритості інформації про міські програми. На головній сторінці сайту міськради спеціальних розділів або підрозділів з програмами немає: документи доведеться шукати серед рішень міськради. Перелік програм на 2021-й рік з передбаченим бюджетним фінансуванням по кожній можна знайти у Додатку 7 до Рішення міськради «Про бюджет Харківської міської територіальної громади на 2021 рік» (№2293/20 від 02.12.2020 р.) та в рішеннях про зміни до нього. В цьому ж додатку містяться дані про те, на якій сесії міськради і яким рішенням затверджувалися ті чи інші програми. І лише відшукавши серед документів міськради необхідні рішення (вони могли прийматися й декілька років тому, якщо програма середньострокова), можна ознайомитися з текстами самих програм.
На сайті Богодухівської громади на головній сторінці є спеціальний розділ «Програми». Але з 14-ти програм, що тут розміщені, лише програма соціально-економічного розвитку складена на поточний 2021-й рік. А термін дії усіх інших – завершений у 2019-2020 роках. За логікою, якщо строк дії програм завершився, цей розділ сайту мав би містити звіти з виконання програм. Але їх тут немає. Подібне спостерігається й у Валківській громаді. На сайтах цих громад необхідно передивитися безліч рішень міськради, щоб відшукати перелік програм на поточний рік (в додатках до рішень про прийняття місцевих бюджетів), а тексти програм – у рішеннях міськрад про затвердження програм.
Подібний «квест» очікує на всіх, хто шукатиме програми на 2021-й рік Первомайської громади: у головному меню їх немає. І хоча в розділі «Прозоре місто» є підрозділ «Бюджет та фінанси», але самого бюджету з додатками на 2021-й рік тут немає. Їх, як і тексти програм, можна знайти лише у підрозділі «Рішення Первомайської міської ради», серед безлічі інших. Схожа ситуація – на сайтах Люботинської та Мереф’янської громад.
У Краснограді розділ «Програми» на сайті громади є, але там розміщено лише завершені у минулі роки програми та зміни до них: актуальних документів на 2021-й рік – взагалі немає (як і звітів з виконання завершених програм). Щоб дізнатися, які програми діють в поточному році, необхідно шукати їх перелік у додатках до місцевого бюджету, а тексти самих програм – серед рішень міськради. Пошук ускладнює те, що в додатку до бюджету з переліком програм немає колонки з інформацією, яким рішенням ради і від якого числа затверджено ту чи іншу програму. Зацікавленому громадянину доведеться передивлятися усі рішення підряд за декілька років.
Джерело: офіційний сайт Красноградської міської ради.
Перелік програм Вовчанської громади можна швидко знайти у розділі «Бюджет» на головній сторінці сайту (додаток 4). А ось тексти програм доведеться шукати у відповідних рішеннях міськради.
Програми Ізюму хоча і представлені на сайті (в розділі про бюджет), але у PDF-файлі додатку до бюджету (зі змінами від 26 січня) назви цих програм та суми витрат дуже важко читаються – вони зображені чорним на темно-сірому фоні.
Джерело: офіційний сайт Ізюмської міської ради.
Таке кольорове оформлення документу знижує рівень інформаційної відкритості програм, тим більше, що тексти програм Ізюмської громади треба шукати у відповідних рішеннях міськради, а номери та дати цих рішень також погано візуально розпізнаються.
Програми Лозівської громади на її сайті – важкодоступні: головне меню сайту не містить розділів «Програми» або «Бюджет». Ці документи доведеться розшукувати серед численних рішень міськради, що може зайняти немало часу.
Що стосується Чугуївської громади, то, на перший погляд, інформація про місцеві програми та їх тексти досить легко доступні: в головному меню сайту їх можна знайти у розділах «Документи» (підрозділ «Програми, затверджені міською радою») та «Бюджет». Однак рівень інформаційної відкритості програм знижує те, що у відповідному підрозділі розміщено десятки документів (самі тексти програм, численні зміни до них), серед яких користувач скоріше заплутає, ніж знайде діючі в поточному році програми. До того ж, файли згруповані за роками та місяцями, а не за назвами програм та терміном їх дії, що також не дає можливості орієнтуватися, які саме програми діють в громаді у цьому році. Так само і розділ «Бюджет»: тут розміщені численні документи бюджетного процесу, серед яких досить важко відшукати бюджет на 2021-й рік. У випадку з Чугуєвом – «більше» (документів на сайті) – не означає «краще» (для громадян): розділи сайту виглядають заваленими документами, через що серед них важко орієнтуватися.
Джерело: офіційний сайт Чугуївської міської ради та її виконавчого комітету.
Вкрай низьким рівнем інформаційної відкритості програм відрізняється сайт Барвінківської міськради. Тут не тільки немає посилань на програми та бюджет на головній сторінці, а й взагалі проблематично виявити, які програми на 2021-й рік будуть фінансуватися з бюджету: до рішення III сесії міськради VIII скликання (№41-VІII від 24.12.2020 р.) «Про бюджет Барвінківської міської територіальної громади на 2021 рік» (яким затверджено бюджет) не опубліковані додатки з переліком програм та обсягами їх фінансування.
А найбільш інформаційно закритими виглядають Дергачівська та Південноміська громади. Сайт Дергачівської громади не містить розділів з програмами та бюджетом, як і розділу з рішеннями міськради. Є розділ «Документи», у якому, вірогідно, можуть бути розміщені рішення. Але доступ до нього закритий: він можливий лише після реєстрації (що саме по собі є нонсенсом). Втім, зареєструватися на сайті нам після декількох спроб так і не вдалося, хоча на інших сайтах такої проблеми – немає. А у Південноміської громади взагалі немає свого сайту: є лише невелика сторінка Південного на сайті Харківської райдержадміністрації, але ані бюджету на 2021-й рік, ані програм громади вона не містить.
Висновки
Дослідження показує, що рівень інформаційної відкритості місцевих програм в більшості міських громад Харківщини – середній. Хоча майже в усіх громадах програми доступні для ознайомлення на сайтах громад, але назвати рівень їх відкритості високим не дозволяють типові проблеми:
- в багатьох випадках на сайтах громад відсутній спеціальних розділ меню з програмами;
- перелік програм можна знайти лише в спеціальних додатках до бюджету громади;
- самі тексти програм необхідно шукати у відповідних рішеннях міськрад, якими затверджувалася та чи інша програма (це може зайняти багато часу, особливо якщо потрібна програма – середньострокова, адже рішення про її затвердження приймалося декілька років тому);
- звіти про проміжний моніторинг та остаточні результати виконання завершених програм в більшості громад не публікуються або їх важко знайти, як і інформацію про позабюджетне фінансування програм, – незрозуміло, чи залучається воно взагалі.
Інформаційна відкритість – це лише первинний етап участі громадськості в управлінні розвитком громад, згідно рекомендацій Ради Європи про участь в політичному управлінні. А в більшості проаналізованих нами громад навіть цей рівень не досягається в повному обсязі: інформація про місцеві програми – важкодоступна для мешканців громад. Отже, не забезпечується база взаємодії влади з громадськістю в сфері розробки та реалізації місцевих програм. А в сукупності з іншими проблемами, це призводить до зниження ефективності програмно-цільового підходу в управлінні розвитком громад.
Аналітичний центр «Обсерваторія демократії».
Матеріал підготовлений в рамках проекту «Promoting Democratic Elections in Eastern Ukraine», який реалізується за фінансової підтримки Національного фонду на підтримку демократії (NED). Зміст публікації не обов’язково відображає точку зору NED і є предметом виключної відповідальності Аналітичного центру «Обсерваторія демократії».