Інформаційна відкритість програм сільських громад Харківської області

Остання група громад Харківської області, щодо якої Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» дослідив рівень інформаційної відкритості місцевих програм та даних щодо їх фінансування з місцевих ...

Додано:
OD

02.04.2021. І1
Інформаційна відкритість програм сільських громад Харківської області

Остання група громад Харківської області, щодо якої Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» дослідив рівень інформаційної відкритості місцевих програм та даних щодо їх фінансування з місцевих бюджетів на 2021-й рік – це сільські територіальні громади. 

В результаті адміністративно-територіальної реформи в Харківській області утворилося 13 сільських громад. Це  – найменша група у порівнянні з громадами інших типів: селищними (яких налічується 26) та міськими (їх – 17). 

Сільські ради та виконкоми отримали в результаті децентралізації такі самі широкі повноваження щодо управління розвитком своїх громад, як і міські та селищні органи самоврядування. Зокрема, повноваження розробляти, затверджувати та виконувати місцеві програми розвитку, розподіляти на них кошти з бюджету громади. 

Наскільки інформаційно відкритими виявилися результати роботи над програмами в сільських громадах Харківського регіону, ми зробили висновки на основі аналізу їх сайтів з використанням тієї ж самої методології, що і в дослідженнях міських та селищних громад. 

02.04.2021. І1

До громад з високим рівнем інформаційної відкритості місцевих програм відносимо ті, які мають на своєму сайті спеціальні розділи «Бюджет» та «Програми». Тут розміщені, відповідно, рішення сільради про затвердження (зміни) бюджету на 2021-й рік з додатком про розподіл коштів на програми, а також – тексти самих програм, діючих в громаді у поточному році. Таких сайтів у сільських громадах Харківщини не виявлено, усі в тій чи іншій мірі не відповідають цьому критерію. 

Громади середнього рівня відкритості програм 

В Оскільській громаді сайт насичений контентом. Високим рівень його інформаційної відкритості щодо місцевих програм не дозволяє визнати те, що в меню немає спеціальних розділів (підрозділів) про програми та бюджет на 2021-й рік. Ці документи можна відшукати серед рішень сесій сільради, які розміщені у розділі «Офіційні документи». Тут рішення про затвердження програм (з текстами програм) та бюджет (з додатками) індексуються у внутрішній пошуковій системі. Більшість програм та бюджет затверджені на II сесії VIII скликання 29.12.2020 р. А ті декілька програм, що затверджувалися раніше, доведеться шукати у відповідних рішеннях сесій минулих років. 

Сайт Наталинської громади містить багато розділів на головній сторінці, але потрібних (з програмами та рішенням про бюджет) немає. Логічністю заповнення сайт не відрізняється. Тут є цілих 4 розділи для різних проектів документів, 3 розділи – для розпоряджень, є окремі розділи «Паспорти бюджетних програм», «Бюджетні запити». Доцільніше, на наш погляд, було б об’єднати розділи для проектів в один – «Проекти», розділи для розпоряджень – в «Розпорядження», а усі документи щодо бюджету – об’єднати у розділ «Бюджет», і зробити у них необхідні підрозділи. 

На сайті є розділ «Офіційні документи» (аналогічний є у багатьох інших громад і містить внутрішню пошукову систему). Але його пошуковик не індексує жодного документу. В підсумку, якщо необхідно знайти рішення про бюджет на 2021-й рік та тексти програм, доведеться шукати їх серед рішень сесій сільради у відповідному розділі головної сторінки. Бюджет та програми затверджені на III сесії VIII скликання 24.12.2020 р.: скачавши  архів її рішень, можна ознайомитись із необхідними документами. 

У Старовірівській громаді сайт, з першого погляду, досить розвинутий: є навіть розділи зі тратегією громади та планом (програмою) соціально-економічного розвитку. Але розділу з цільовими програмами та бюджетом – немає. Їх дуже важко знайти навіть у розділі «Офіційні документи». Так, рішень II сесії VIII скликання від 17.12.2020 р. (на якій затверджувався бюджет-2021) – немає. Інформацію про загальну суму коштів на програми можна відшукати лише у рішеннях наступних сесій, якими вносилися зміни до бюджету: зокрема, рішення №258 IV сесії VIII скликання від 14.01.2021 р. (та й тут – інформація неповна: до тексту рішення не оприлюднені додатки). Врешті, додаток №5 з розподілом коштів на програми було виявлено у  рішенні №264 V сесії VIII скликання від 14.01.2021 р., яким вносились чергові зміни до бюджету. Але додаток не містить колонки з даними про те, на яких сесіях ці програми затверджені. Отже, пошук текстів цільових програм доводиться здійснювати «вручну», передивляючись усі рішення сесій. 

Зокрема, з матеріалів вже згаданої IV сесії VIII скликання видно, що на ній була затверджена програма «Забезпечення препаратами інсуліну хворих на цукровий діабет жителів Старовірівської сільської територіальної громади на 2021 рік» (рішення №257). Але опублікований лише текст рішення, самої програми немає. Її можна знайти лише в матеріалах VIII сесії від 19.03.2021 р. (рішення №580, яким вносилися зміни до програми). Так само – «Програма соціального захисту населення Старовірівської сільської ради на 2021 рік»:  вона розміщена у рішенні №286 V сесії VIII скликання від 09.02.2021 р., яким вносилися зміни. В підсумку, розміщення програм та рішень про бюджет на сайті цієї громади відрізняється найбільшою хаотичністю з громад середнього рівня відкритості. А віднести її до цього рівня змушують суто формальні ознаки: все-таки програми та бюджет  оприлюднені (хоча знайти їх – неабияке за витратами часу завдання). 

Вільхуватська громада має на сайті розділ «Бюджет сільської ради», де розміщено єдиний документ – рішення III сесії сільради VIII скликання №36-VIII від 24.12.2020 р. про затвердження бюджету на 2021-й рік з додатками (про розподіл витрат на програми йдеться у додатку 4). З цього додатку видно, що при затвердженні бюджету на поточний рік було заплановано профінансувати лише одну програму – соціально-економічного розвитку. Ознайомитися з її змістом можна в іншому розділі сайту – «Офіційні документи». Тут за допомогою внутрішнього пошуковика легко знаходяться рішення усіх сесій VIII скликання (про затвердження програми йдеться у рішенні №37 ІІІ сесії, де також розташований її текст). Але в подальшому, на V сесії сільради 11.03.2021 р. було затверджено ще декілька місцевих програм і прийнято рішення про зміни до бюджету щодо  фінансування деяких з них. З додатку №6 рішення №121 означеної сесії видно, що на даний момент заплановано профінансувати вже не одну програму, а 4. Варто було б розмістити це рішення також у розділі сайту «Бюджет сільської ради», щоб у користувачів не складалося хибного уявлення про кількість діючих в громаді програм. 

Сайт Кіндрашівської громади має розділи  «Бюджет Кіндрашівської сільської територіальної громади на 2021 рік» та «План соціально-економічного розвитку Кіндрашівської об’єднаної територіальної громади на 2020-2022 роки». Обидва розділи містять актуальні документи: перший – рішення про затвердження бюджету з додатками, а другий – означений план (в деяких громадах аналогічний документ більш коректно називають «програмою», а розбіжності в назвах є наслідком нечіткості визначення в нормативно-правових актах). А для цільових програм громади спеціального розділу на сайті немає: їх доведеться шукати серед рішень сільради (містяться у матеріалах  ІІ сесії VIII скликання від 24.12.2020 р., на якій вони затверджувалися). 

У Олексіївській громаді сайт також містить розділ «Бюджет». Але тут – лише паспорти бюджетних програм та звіти з їх виконання. Розділів з програмами та рішеннями сільради – немає. Є розділ з нетиповою назвою «Архів документів» (зазвичай, називається «Офіційні документи»): саме тут можна знайти рішення сесій сільради про бюджет та програми (вони затверджені на ІІІ сесії VIII скликання 22.12.2020 р.). Зокрема, бюджет затверджено рішенням №95, до якого прикріплені архівовані додатки. У файлі з додатком 4 виявлено особливість, яка іноді зустрічалася й у міських та селищних громадах: низька якість зображення, через що назви програм та суми витрат майже нечитабельні.

02.04.2021. І2 Джерело: Офіційний сайт Олексіївської сільської територіальної громади

Низький рівень відкритості програм 

Вільхівська та Липецька громади не мають власних сайтів, отже, характеризуються повною інформаційною закритістю. Інші громади з низькими показниками відкритості мають ті чи інші вади в розміщенні інформації про свої програми: на їх сайтах тексти програм та рішення про бюджет-2021 з додатками представлені частково або взагалі не розміщені. 

Сайт Куньєвської громади виглядає майже «порожнім»: навіть розділи «Новини» та «Фотогалерея», які у більшості інших громад насичені контентом, містять лише по одній та дві публікації відповідно. В боковому меню у розділі «Громада» є підрозділ «План соціально-економічного розвитку», але файлів тут немає. Так само – розділ «Офіційні документи»: його пошукова система жодних рішень сільради або програм не індексує. В «підвалі» сайту є інформація, що сайт створений лише в цьому році. Але кількаденні спостереження за сайтом показали, що місцева влада не переймається швидким його наповненням. 

Курилівська громада на своєму сайті має розділ «План соціально-економічного розвитку», де розміщено цей документ на 2020-2022 роки. Однак, інформаційну відкритість знижує те, що план чомусь «розбитий» на декілька файлів, а їх назви – беззмістовні. Варто було б розмістити план та рішення про його затвердження одним файлом і назвати так, щоб користувач розумів, що це за документ. 

02.04.2021. І3Джерело: Офіційний сайт Курилівської сільської ради, виконавчого комітету, сільського голови

Розділів про бюджет та цільові програми на сайті Курилівської громади немає. А в розділі «Рішення сесій Курилівської сільскої ради» інформація про програми та їх фінансування – неповна. Деякі програми містяться серед рішень VII сесії VIII скликання від 17.03.2021 р. (затверджувалися на цій сесії). В матеріалах цієї ж сесії є рішення № 245-VIII про зміни до бюджету. З нього видно, що бюджет затверджувався на ІV сесії VIII скликання 24.12.2020 р. рішенням №60-VIII. Але до першого рішення не оприлюднені додатки, а друге взагалі не розміщено серед документів відповідної сесії. 

Сайт Петропавлівської громади містить розділ «Бюджет сільської ради», але документів тут немає ані за цей, ані за минулі роки. З «підвалу» розділу видно, що він існує принаймні з 2015-го року, отже, навряд чи таку ситуацію можна пояснити тим, що сайт був створений нещодавно і розмітити файли не встигли. Розділів для місцевих програм на сайті немає. У розділі «Рішення сесій сільської ради» можна знайти рішення №87-VІІІ ІІІ  сесії  VIII скликання від 24.12.2020 р., яким затверджено місцевий бюджет. Але додатку з розподілом коштів на програми до цього рішення не опубліковано. А ось з текстами деяких з програм можна ознайомитися: вони опубліковані до рішень цієї ж сесії про їх затвердження. 

Звертає увагу, що усі рішення означеної ІІІ сесії оформлені одним файлом. Це знижує їх інформаційну відкритість: рішень було прийнято кілька десятків, і відшукати потрібне займає надто багато часу. У випадку з матеріалами сесій доцільно публікувати кожне рішення окремими файлом з назвою і номером. 

На сайті Біляївської громади є розділ «Сільський бюджет», але він не містить бюджету на поточний рік, лише – паспорти бюджетних програм та звіти про їх виконання. Розділу з програмами немає, як і розділу з рішеннями сільради. А пошукова система розділу «Офіційні документи» не індексує файлів жодної категорії – ані рішень сільради, ані проектів, ані розпоряджень голови. 

А на сайті Циркунівської громади немає не лише розділів для бюджету та місцевих програм, а й для рішень сільради. Є розділ «Офіційні документи», де в пошуковій системі рішення діючої сільради VIII скликання знайти не вдається – ані щодо бюджету, ані щодо програм. 

Висновки 

Той факт, що в переважній більшості сільських громад області (11 з 13-ти, або 84,6%) є власні сайти, – безумовно, позитивний. Відставання від селищних та міських громад за цим показником хоча і є, але не критичне. Як показали наші попередні дослідження, серед міських громад сайти є у 16-ти з 17-ти (або 94,1%), а серед селищних – у 24-х з 26-ти (92,3%). 

Більше занепокоєння викликає те, що високого рівня інформаційної відкритості місцевих програм в сільських громадах взагалі не виявлено, – лише середній та низький. Така ситуація, скоріше за все, – показник того, що сільська влада не до кінця усвідомлює пріоритетні завдання, які ставить перед нею реформа децентралізації. А це, перш за все, – спрямування зусиль та бюджетних коштів на розвиток своєї громади та транспарентність (відкритість) у цьому процесі. Видимим для громадськості проявом активності в управлінні розвитком є якісні розробка та виконання місцевих програм, виділення на них достатніх коштів. А проявом транспарентності – легка доступність інформації про зміст програм, їх фінансування. 

Трохи менше половини сільських громад характеризується середнім рівнем відкритості програм (таких – 6 з 13-ти). Їх сільради розміщують на своїх сайтах програми та додатки до рішень про бюджет з розподілом коштів на програми. Але вони «приховані» серед безлічі інших документів, їх розміщення виглядає хаотичним. Підвищити рівень відкритості для таких громад не потребує надмірних ресурсів: достатньо створити на сайтах спеціальні розділи для програм та бюджету і розмістити там відповідні документи, актуальні на поточний рік. 

Найбільш проблемними є сільські громади з низьким рівнем інформаційної відкритості програм (таких виявлено більше половини: 7 з 13-ти). Для органів самоврядування таких громад завдання – складніше. В цих громадах програми розробляються, кошти з бюджету на них виділяються (це – повноваження місцевої влади, закріплені законодавчо), але відкритістю означених процесів місцева влада не відрізняється. У 2-х громадах (Курилівській та Петропавлівській) інформацію щодо програм розмістили частково (немає або програм, або додатків до бюджету), у 3-х громадах (Куньєвській, Біляївській, Циркунівській) не розмістили ані програм, ані додатків до рішень про бюджет, і ще 2 громади (Вільхівська та Липецька) взагалі не мають власних сайтів. 

Сільрадам громад з низьким рівнем відкритості варто усвідомити важливість наповнення сайту з огляду на завдання підвищення транспарентності та зміцнювати виконавчу дисципліну в цьому напрямку: вчасно та в повному обсязі оприлюднювати свої рішення. А посадовцям громад, які досі ще не мають сайтів, – потурбуватися про їх створення. Адже в епоху діджиталізації сайт місцевої влади є одним з функціональних інструментів зворотного зв’язку з громадськістю та забезпечення відкритості влади. 

Аналітичний центр «Обсерваторія демократії». 

Дослідження проведене в рамках проекту «Promoting Democratic Elections in Eastern Ukraine», який реалізується за фінансової підтримки Національного фонду на підтримку демократії (NED). Зміст публікації не обов’язково відображає точку зору NED і є предметом виключної відповідальності Аналітичного центру «Обсерваторія демократії».


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

«Сексуальність: асексуальність, моногамія, поліаморія»: новий випуск просвітницького подкасту від «Феміністичної майстерні»

Медіаграмотність — це свобода: в Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації

Свобода слова і відповідальність: чи потрібні правила соцмережам?

Родичі бранців Кремля розповіли експертам Crimea Global про злочини РФ проти цивільних українців

«Як трагедія Голодомору резонує в сучасній війні»: науковці обговорили історію, пам’ять та виклики сьогодення

В Україні триває Європейський тиждень тестування на ВІЛ та вірусні гепатити: як потурбуватися про своє здоров’я