Лише 5% матеріалів в українських ЗМІ присвячені вразливим групам населення – ІМІ

Українське суспільство наразі не отримує повної інформації про вразливі категорії населення, які виникли внаслідок конфлікту на Сході. Такими є дані моніторингу висвітлення конфліктно-чутливих ...

1450702982
Лише 5% матеріалів в українських ЗМІ присвячені вразливим групам населення – ІМІ

Українське суспільство наразі не отримує повної інформації про вразливі категорії населення, які виникли внаслідок конфлікту на Сході.

Такими є дані моніторингу висвітлення конфліктно-чутливих тем, які провів Інститут масової інформації протягом листопада 2015 в загальноукраїнських та регіональних друкованих та інтернет-ЗМІ.

Лише 5% від загальної кількості матеріалів в центральних друкованих та інтернет-ЗМІ стосувалася конфліктно-чутливих груп населення. Причому, переважна більшість матеріалів (74% від кількості конфліктно-чутливих матеріалів) стосувалися бійців АТО, а інформація про інші вразливі групи населення (волонтерів, переселенців, мешканців окупованих територій, дітей і родини військових) склала менше 0,5% від загальної кількості матеріалів.

Серед регіонів, у яких проводилося дослідження, матеріали про соціальні групи, дотичні до конфлікту, склали 7,7% в друкованих виданнях і 4,5% в інтернеті, від загальної кількості матеріалів, які підлягали моніторингу. Проте, більше половини цих матеріалів стосувалися бійців АТО, натомість іншим вразливим групам було приділено менше 1% від загальної кількості матеріалів.

1450703024

Інформація про мешканців окупованих територій склала 0% як в загальноукраїнських, так і в регіональних друкованих ЗМІ.

Більшість матеріалів (95%) мала новинний та фактажний характер, лише 5% матеріалів були аналітикою чи статтями.

Найбільше матеріалів про конфліктно-чутливі групи населення було зафіксовано в Одесі (11% від загальної кількості матеріалів), Запоріжжі (9.5%), та Дніпропетровську (9%). Найменше матеріалів було зафіксовано в Ужгороді (4%) та Луцьку (5%).

Переважна кількість досліджуваних ЗМІ практично не вживали мови ворожнечі, ІМІ зафіксував лише кілька випадків яскраво негативно забарвленої лексики, яку можна списати на некомпетентність журналістів, а не на злий умисел.

Що стосується дотримання професійних журналістських стандартів, у регіональних ЗМІ найчастіше порушувалися журналістські стандарти повноти представлених фактів та балансу думок, велика частина матеріалів подавалася з неперевірених джерел інформації, таких як неверифіковані акаунти в соціальних мережах, або ж джерела взагалі не називалися. В загальноукраїнських ЗМІ так само найчастіше порушувалися стандарти повноти та балансу, однак загалом рівень стандартів був вищим у півтора-два рази, ніж у регіональних ЗМІ.

В 50% матеріалів загальноукраїнських інтернет-видань, інформація про вразливі групи та іншу сторону конфлікту була неповною. Приблизно чверть матеріалів базувалася на джерелах із соціальних мереж, причому, з непідтверджених акаунтів.

Моніторинг проводився протягом листопада 2015 року, в друкованих та регіональних інтернет-виданнях наступних регіонів: Вінниця, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Луцьк, Одеса, Полтава, Ужгород, Харків, Херсон, Чернівці. Моніторингу підлягали всі матеріали, які вийшли в цей період (загалом, 12 тис. матеріалів в регіональних інтернет-виданнях, і 4 тис. матеріалів в друкованих виданнях).

Моніторингу також підлягали наступні загальноукраїнські інтернет-ЗМІ: УП, УНІАН, LB.ua, “Обозреватель”, “Ліга” (загальна вибірка склала 2,5 тис. матеріалів) та друковані видання: “Країна”, “Вести”, “Сегодня”, “Новое Время” (загальна вибірка – 380 матеріалів).

Моніторинг проводився ГО “Інститут масової інформації” в рамках проекту «Сприяння розвитку конфліктно-сенситивної журналістики в Україні», який виконує Координатор проектів ОБСЄ в Україні за підтримки посольства Великобританії в Україні.

 


Тематика публікації:        

Останні публікації цього розділу:

«Сексуальність: асексуальність, моногамія, поліаморія»: новий випуск просвітницького подкасту від «Феміністичної майстерні»

Медіаграмотність — це свобода: в Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації

Свобода слова і відповідальність: чи потрібні правила соцмережам?

Родичі бранців Кремля розповіли експертам Crimea Global про злочини РФ проти цивільних українців

«Як трагедія Голодомору резонує в сучасній війні»: науковці обговорили історію, пам’ять та виклики сьогодення

В Україні триває Європейський тиждень тестування на ВІЛ та вірусні гепатити: як потурбуватися про своє здоров’я

  • Gektor89

    Добра робота: є над чим замислитись нашим медійникам. А то все зводилося до нібито “програщу російській пропаганді”. Програють ті, хто не хоче грати якісно та відповідально. Деколи це потребує від видавців та журналістів особистої мужності, позаяк ознакою демократії є не лише незалежність преси, але її конструктивна критика нещирих дій влади.