«Майстерня сільських ініціатив»: програма, що навчає учнів сільських шкіл брати відповідальність
Завершився третій рік програми для сільської молоді «Майстерня сільських ініціатив» – програми, що методами неформальної освіти прагне створити сприятливі умови для життєвого самовизначення сільської ...
Додано:
Інша Освіта
Завершився третій рік програми для сільської молоді «Майстерня сільських ініціатив» – програми, що методами неформальної освіти прагне створити сприятливі умови для життєвого самовизначення сільської молоді і підтримує їхні ініціативи.
Програма працює в трьох регіонах і об’єднує Центральну, Східну та Західну Україну (Черкаська, Донецька та Івано-Франківська області), з учнями 8 – 11 класів.
9 червня у Косівському районному будинку дитячої творчості старшокласники представили публіці ініціативи, над якими працювали впродовж цього року. У процесі роботи над ініціативами школярів підтримували ментори – випускники програми минулих років, досвідчені тренери з організації «Інша Освіта», а також координаторки програми. Сьогодні програма має мережу випускників з 180 учнів з понад 50 сіл Івано-Франківської, Черкаської, Донецької, Дніпропетровської областей України. Набір учасників «Майстерні сільських ініціатив» на 2017 – 2018 рік розпочнеться восени 2017 року.
9 червня в Косівській районній бібліотеці зі школярами зустрівся письменник Тарас Прохасько. Розмовляли про те, як знайти себе, як бути сміливим робити те, що насправді хочеш і як почуватися щасливим.
До вашої уваги інтерв’ю з координаторками програми в Івано-Франківській області Іванною Чупак, координаторкою на Донеччині Оксаною Іванік та в Черкаській області – Вікторією Феофіловою.
Чому ви працюєте з молоддю на селі?
Іванна Чупак: Через “Майстерню сільських ініціатив” я вкотре зробила для себе відкриття, що молодь у сільській місцевості має величезний потенціал для розвитку своїх маленьких громад. Усі наші учасниці та учасники несуть в собі велику кількість креативних і незвичних ідей, але для їх втілення, реалізації і життя потребують тільки невеликого поштовху, мотивації ззовні, інструментів і знань у сфері комунікації та проектного менеджменту.
Саме такі інструменти, перший імпульс і поштовх надає їм програма. Після перших кроків у реалізації ними власних проектів я бачу перед собою вже зовсім інших молодих людей: впевнених в собі, зосереджених на справі і переконаних, що село – це теж простір для їх самореалізації. Тому не треба далеко втікати від власної домівки, щоб досягти поставленої мети.
Як програма допомагає будувати розуміння та руйнувати стереотипи в людей з різних регіонів України?
Вікторія Феофілова: Міжкультурна комунікація є важливою частиною нашої програми. Наприклад, зараз на семінарі разом працюють тренери з України, Польщі та Росії. Це допомагає учасникам побачити, як така команда може злагоджено працювати.
Крім того, на Майстерні досвіду – фінальному семінарі програми – зібрані учасники з Центральної, Східної та Західної України. Вони частенько приїжджають зі стереотипами. Але в кінці, коли роз’їжджаються по домівках, то плачуть одні в одних на плечах. Донецькі плачуть за івано-франківськими, а ті – за черкаськими. Мені здається, що це наш вклад у єднання України.
Оксана Іванік: Учасники з Донецької області презентували свої ініціативи українською, і гості, які прийшли на презентацію в Косові, мали такий «вау-ефект», що на Донеччині теж говорять українською. Важливо, щоб молоді люди вже в цьому віці мали розуміння, що немає розділення, ментального чи іншого. В них уже зараз зав’язуються контакти в різних куточках України, розширюється світогляд.
Які є найважливіші результати для учасників «Майстерні сільських ініціатив»?
Оксана Іванік: Учасники програми втілюють власні ініціативи й за допомогою цього усвідомлюють себе як людей, які можуть творити зміни. Вони бачать результати своєї роботи, і через це в них з’являється впевненість у своїх кроках.
Вікторія Феофілова: Старшокласники відзначають, що «прокачуються» по публічним виступам – у селах підлітки не мають можливості говорити на велику кількість людей, і тому тут вони позбавляються страху висловлюватися на публіку. Вони також навчаються будувати рівні стосунки з дорослими, говорять про те, що стають відкритішими – не бояться відстоювати свою думку.
Відзначали, що можуть тепер сперечатися з вчителями, бо усвідомили, що їхня думка теж важлива. Є різні рівні впливу: для когось це почати висловлювати свою думку, а для когось – брати на себе повну відповідальність, планувати, управляти командними процесами.
Програма «Майстерня сільських ініціатив» реалізується громадською організацією «Інша Освіта» та Коаліцією молодіжних громадських організацій «Молода Черкащина» у партнерстві зі спілкою MitOst e.V. за фінансового сприяння Міністерства закордонних справ Німеччини та Фонду Роберта Боша в рамках проекту «Діалог заради змін».
Сторінка програми: maysternya-na-seli.org.
Світлини Ольги Зарко.