Меру Миколаєва запропонували повернутися в правове поле України, зробивши бюджет міста відкритим і прозорим

15 червня Експертно-громадська рада Миколаївського міськвиконкому рекомендувала міському голові Олександру Сенкевичу внести зміни в січневе рішення міськради № 2/26. Це поверне бюджетний процес у ...

Додано:
frgn

Фонд розвитку міста Миколаєва ФРГН ФРММ
Меру Миколаєва запропонували повернутися в правове поле України, зробивши бюджет міста відкритим і прозорим

15 червня Експертно-громадська рада Миколаївського міськвиконкому рекомендувала міському голові Олександру Сенкевичу внести зміни в січневе рішення міськради № 2/26. Це поверне бюджетний процес у місті Миколаєві в правове поле України, зробивши його відкритим і прозорим на основі застосування програмно-цільового методу (ПЦМ). А городяни знову зможуть з актуальних показників міських бюджетних програм зрозуміти, наскільки ефективно витрачаються гроші міської громади.

Як сказав у своєму вступі заступник голови Експертно-громадської ради та директор громадської організації ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» (ФРММ) Михайло Золотухін:

«…Містяни після прийняття січневого рішення міськради «Про затвердження бюджету м. Миколаєва на 2016 рік вже не зможуть оцінити ефективність або неефективність витрат міського бюджету, як це було зроблено в 2015 році миколаївськими учасниками Партнерства за прозорі місцеві бюджети». Тоді громадський моніторинг показав, що витрати міського бюджету у сфері благоустрою та озеленення в 6-8 разів вище, ніж в м. Києві.

З січня 2016 року провести подібний оперативний громадський моніторинг вже неможливо. Причина – згадане рішення міськради і позиція Департаменту фінансів Миколаївської міської ради. Про що офіційно у відповідь заступника миколаївського міського голови Валентина Гайдаржи на запит ФРММ про надання паспортів бюджетних програм у сфері житлово-комунального господарства на 2016 р.».

Такі рішення та дії миколаївських чиновників і депутатів заблокували інноваційну трирічну практику команд трьох миколаївських міських голів по впровадженню програмно-цільового методу у м. Миколаєві як дієвого механізму, впровадження якого дозволило громадським, потім і Державній фінансовій інспекції в Миколаївській області за результатами аудитів дати рецепти одужання фінансів міської громади.

Вони порушують вимоги статті 20 Бюджетного кодексу України щодо впровадження програмно-цільового методу (ПЦМ).

Також, внесення змін до паспортів бюджетних програм, згідно з наказом Мінфіну №836, повинні проводитися протягом усього бюджетного періоду з урахуванням об’єктивних обставин, що виникають в процесі виконання бюджету, а не один раз на рік, як зафіксовано в рішенні міськради №2/26. В цілому, згадане січневе рішення міськради порушує накази Мінфіну №945 від 27.07.11, №836 від 26.08.14 та №44 від 24.01.12 і робить фактично неможливим процес моніторингу ефективності витрачання бюджетних коштів, оцінки ефективності роботи і головних розпорядників.

Рішення міськради є дивним, враховуючи ще й той факт, що ПЦМ на рівні всіх місцевих бюджетів, які мають прямі відносини з державним бюджетом (таким є бюджет Миколаєва) в обов’язковому порядку застосовується вже при складанні проекту бюджету на 2017 р., який фактично починається вже у вересні-жовтні 2016 р.

Залишається додати, що рекомендації Державної фінансової інспекції в Миколаївській області дотримуватися наказ Мінфіну №945 від 27.07.11 при складанні паспортів бюджетних програм, а також введення звітності про виконання програм благоустрою усіма виконавцями не виконані і фактично заблоковані.

Ситуація, що склалася становить загрозу процесу реформування бюджетних відносин. Орган місцевого самоврядування Миколаєва фактично зупинив впровадження програмно-цільового методу. Хоча застосування ПЦМ є однією з вимог для країн – членів ЄС і вимогою елементарної логіки (потрібно планувати не просто витрати, а конкретний результат). З огляду на курс на євроінтеграцію України, застосування ПЦМ на місцевому рівні вкрай необхідно.

У зв’язку з цим, експерти ФРММ запропонували свій варіант внесення змін до згаданого січневого рішення міської ради, що дозволяє усунути виявлені порушення.

Цей варіант представила учасникам засідання Експертної громадської ради один з авторів моніторингового дослідження ФРММ – керівник миколаївської громадської приймальні Української Гельсінської спілки Тетяна Золотухіна.

За її словами, міський бюджет у нинішньому варіанті «закриває» до кінця року від громадськості паспорти бюджетних програм – справжнє джерело інформації для проведення аналізу виконання бюджету та прийнятих управлінських рішень. Вся справа в тому, що відстежувати динаміку процесів ефективність бюджетних програм можна тільки за умови оперативного оприлюднення актуальних паспортів бюджетних програм та звітів про виконання цих паспортів. У даних документах вказуються планові розрахункові і фактичні результативні показники, порівняльний аналіз яких дає цілісну картину про те, як витрачаються кошти бюджету.

Експерт підкреслила, що оперативне оприлюднення актуальних паспортів бюджетних програм – законна вимога програмно-цільового методу виконання бюджету (ПЦМ).

Заступник директора департаменту фінансів Тетяна Лосик заявила, що Миколаїв, на відміну від ряду інших міст, в числі перших став використовувати програмно-цільовий метод (Вінниця, наприклад, не використовує його до сих пір). Крім того, оперативне внесення змін до паспортів бюджетних програм та звіти про їх виконання – серйозний, дуже великий обсяг роботи для департаменту фінансів. Хоча в департаменті розуміють, що виконувати цю роботу все одно доведеться, оскільки вже в 2017 році відбудеться повний перехід Держказначейства на ПМЦ на рівні всієї країни.

За підсумками дискусії члени Експертно-громадської ради рекомендували міському голові ініціювати прийняття нового рішення міськради з питань бюджету 2016 в частині паспортів бюджетних програм.

Це дозволить не тільки врятувати репутацію миколаївського міського голови Олександра Сенкевича та керівників фракцій миколаївської міської ради, які підписали в жовтні 2015 року «Договір про публічну відповідальність». Це також дозволить поліпшити роботу всієї міської фінансової системи, зробить її більш прозорою, підзвітною громаді, а, отже, і більш ефективною за рахунок мінімізації можливостей для корупційних проявів і нераціональної витрати грошей платників податків.

 

Прес-служба ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва»

_______________________________________________________________

Дослідження проводилося в рамках проекту «За добропорядний, прозорий бюджет м.Миколаєва».

Проект реалізується ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» та газетою «Вечірній Миколаїв» за підтримки Одеської обласної організації «Комітет виборців України», Фонду «Відкрите суспільство» та партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» За фінансової підтримки Європейського союзу і Посольства Фінляндії в Україні .


Тематика публікації:  

Останні публікації цього розділу:

Ресурсні центри неурядового сектору Півдня України обмінялись досвідом та обговорили нові ініціативи

Власники пошкодженого чи зруйнованого житла можуть подати заяву до міжнародного Реєстру збитків

Після великої води: як відновлюється життя у Корабельному районі Херсона

USAID спорудив навчальний простір у Богданівці на Київщині, де російські війська зруйнували школу

Актуальні літні події для громадських активістів та активісток

Триває робота з розроблення Стратегії розвитку Дмитрівської сільської територіальної громади