На старті місцевих виборів 2015: звіт за результатами громадського моніторингу ОПОРИ
6 вересня завершився процес формування складу територіальних виборчих комісій (ТВК), що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів. ЦВК із дотриманням законодавчих строків і процедур ...
Додано:
Громадський Простір
6 вересня завершився процес формування складу територіальних виборчих комісій (ТВК), що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів. ЦВК із дотриманням законодавчих строків і процедур утворила 640 відповідних ТВК по всій Україні, окрім як у Автономній Республіці Крим, а також на частині територій Донецької та Луганської областей. 29 серпня на підставі подань Донецької та Луганської обласних військово-цивільних адміністрацій ЦВК встановила неможливість проведення чергових місцевих виборів 25 жовтня 2015 року до 91 місцевої ради Донецької області та 31 місцевої ради Луганської області.
Ольга Айвазовська, координатор парламентських і виборчих програм ОПОРИ, відзначає: «За результатами жеребкування та розгляду подань від 6 парламентських партій найбільшу кількість представників в територіальних виборчих комісіях отримали представники «Блоку Петра Порошенка «Солідарність» (1730 особи), Всеукраїнського об’єднання «Батьківщина» (1688 осіб), «Опозиційного Блоку» (1362 особи), Радикальної партії Олега Ляшка (1315 осіб) і «Народного фронту» (1199 осіб)».
В абсолютних цифрах найбільшу кількість керівних посад в територіальних виборчих комісіях отримали партія «Блок Петра Порошенка «Солідарність» (335 осіб), Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» (285 осіб), «Народний Фронт» (246 осіб), «Опозиційний Блок» (227 осіб) і Радикальна Партія Олега Ляшка (197 осіб).
Аналітик Громадянської мережі ОПОРА Олександр Неберикут зауважує: «Співвідношення отриманих партіями керівних посад до загальної кількості їхніх представників в ТВК в середньому складає 23% (обрахунки проводилися по 20 партіях, які отримали найбільше представництво в складі ТВК). Партія «УДАР» отримала найбільшу кількість керівних посад у співвідношенні до її загального представництво в складі ТВК – 34%. Партія «Відродження» і «Наш Край» – мають 32% і 31% відповідно».
Аналізуючи якісний склад сформованих ЦВК територіальних виборчих комісій слід відмітити, що жінок у виборчих комісіях більше, ніж чоловіків: це співвідношення склало 74,5% до 25,5%. На останніх місцевих виборах цей показник складав 68% до 32%. В розрізі областей найбільшим співвідношення жінок до чоловіків є в Херсонській (82% до 18%) та Кіровоградській (80% до 20%) областях, найменше в місті Києві (55% до 45%) та Закарпатській області (58% до 42%). Переважаючою є частка жінок в керівному складі ТВК: серед голів комісій жінок 71%, серед заступників голів 69%, секретарів – 87%.
Жінок у виборчих комісіях більше, ніж чоловіків: співвідношення 74,5% до 25,5% http://t.co/J2SRIXwDcv @opora pic.twitter.com/hDTyb62xcx
— Громадський Простір (@civicua) 13 Вересень 2015
Середній вік членів ТВК складає 47 років. У розрізі областей найменший середній вік членів ТВК у Києві (41 рік), найбільший (51 рік) – у Херсонській області. В партійному розрізі наймолодшими в ТВК є представники партії «Громадський рух «Народний контроль» (середній вік – 40 років), найстаршими члени ТВК від партії «Нова держава» (середній вік – 58 років).
Початок чергових місцевих виборів в Україні, як і два останніх електоральні цикли, відбувається в умовах збройної агресії та тимчасової окупації частини територій України Російською Федерацією. Ці обставини постійно провокують дестабілізацію політичної ситуації в Україні й, зокрема, унеможливлюють проведення виборів з дотриманням європейських демократичних стандартів на окремих територіях Донецької та Луганської областей
Хоча ЦВК, на підставі подань військово-цивільних адміністрацій, вже встановила перелік місцевих рад щодо яких відсутня можливість проведення чергових виборів – головна небезпека полягає в тому, що цей перелік не є остаточним і вичерпним. Таким чином, виборці цих областей не мають гарантій того, що в кінцевому підсумку державою буде забезпечено реалізацію їх конституційних виборчих прав в повному обсязі. Також невирішеною залишається проблема відсутності права голосу на місцевих виборах у внутрішньо переміщених громадян України, яких нараховується близько 1,5 млн осіб. Групою громадських організацій і окремих депутатів розроблено й ініційовано законопроект націлений на оперативне врегулювання цієї проблеми.
Поспішне прийняття закону «Про місцеві вибори» й впровадження нової й суперечливої системи голосування вже викликає нерозуміння й дезорієнтацію не лише у виборців, але і в партій та кандидатів і цілком здатне спричинити суттєві проблеми та конфлікти на етапі підрахунку голосів та встановлення результатів голосування. Хоча б частково мінімізувати негативні наслідки таких нововведень може масштабна інформаційно-просвітницька кампанія серед виборців та ґрунтовний інструктаж членів виборчих комісій щодо основних положень виборчого законодавства та окремих виборчих процедур. Додатковий тягар лягає на Центральну виборчу комісію, яка повинна оперативно та в межах наданих їй повноважень врегульовувати проблеми спричинені недосконалістю виборчого законодавства. На цьому етапі виборчого процесу ЦВК професійно й належним чином виконує покладені на неї обов’язки.
У порівнянні із загальнонаціональними виборами, місцеві вибори в Україні традиційно супроводжуються посиленням корупціогенних ризиків та загрозами, пов’язаними із виборчими зловживаннями. В умовах послаблення консолідованої суспільної уваги до виборів в окремих громадах існує перспектива посилення зловживань адміністративними ресурсами і їхнього впливу на перебіг локальних передвиборчих кампаній. Наявність різнопланових місцевих політичних інтересів, нерідко маловідомих для широкого загалу, створюватиме передумови для поєднання проявів підкупу виборців із зловживаннями адміністративним ресурсом, що проявлятиметься у використанні місцевих бюджетних коштів та ресурсів для матеріального стимулювання виборців на підтримку окремих кандидатів і партій.
Спостерігачі ОПОРИ, які здійснюють свою діяльність в усіх регіонах України, відзначають високу активність потенційних кандидатів та партій-суб’єктів виборчого процесу, які де-факто розпочали власні передвиборчі кампанії до набуття ними офіційного статусу зареєстрованих кандидатів. Фальстарт передвиборної агітації, яка офіційно може проводитися лише з дня, наступного за днем прийняття територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидата (ів), є традиційною виборчою технологією українських партій
На сайті ОПОРА Детальніше