“Ні” маніпулятивним референдумам: наслідки рішення Конституційного Суду
27 квітня 2018 року Центр політико-правових реформ (ЦППР) провів прес-конференцію “Ні” маніпулятивним референдумам: наслідки рішення Конституційного Суду”, де експерти проаналізували наслідки ...
Додано:
Yarina Busol
27 квітня 2018 року Центр політико-правових реформ (ЦППР) провів прес-конференцію “Ні” маніпулятивним референдумам: наслідки рішення Конституційного Суду”, де експерти проаналізували наслідки рішення Конституційного Суду про визнання Закону “Про всеукраїнський референдум” неконституційним.
26 квітня 2018 року на своєму засіданні Конституційний Суд України визнав неконституційним Закон України «Про всеукраїнський референдум». Підставою для такого рішення було як порушення конституційної процедури його прийняття Верховною Радою України, так і його неконституційний зміст.
Юлія Кириченко, керівник проектів з питань конституційного права Центру політико-правових реформ наголосила: “Рішення про неконституційність Закону – перемога Коаліції громадських організацій “За чесний референдум”, яка адвокатувала скасування цього Закону та визнання його неконституційним ще з моменту його ухвалення у 2012 році. При цьому такі рішення Конституційного Суду відновлюють суспільну довіру нього та дають надію на підпорядкування дій влади Конституції України. Вкрай важливо для України, що КСУ визнав неконституційним Закон повністю на підставі порушення процедури Парламентом та зазначив про неконституційність зміни Конституції лише на референдумі”.
Світлана Заліщук, народний депутат України, одна з ініціаторів конституційного подання щодо визнання Закону “Про всеукраїнський референдум” неконституційним, підкреслила: “я починала разом з коаліцією громадських організацій “За чесний референдум” боротися проти цього ганебного Закону з початку 2013 року, коли працювала в громадській організації “Центр. UA”. Рішення Конституційного Суду є історичним і воно не дозволятиме маніпулювати Конституцією і вносити до неї зміни в неконституційний спосіб для задоволення ситуативних політичних інтересів”.
Денис Ковриженко, старший радник з правових питань IFES Україна, вважає, що “скасування Закону відкриває шлях до прийняття напрацьованого експертами, громадськістю та депутатами законопроекту “Про всеукраїнський референдум” № 2145а, який в повній мірі враховує вимоги Конституції та міжнародні стандарти. Завдання Верховної Ради – забезпечити оперативне ухвалення законопроекту як закону з тим, щоб громадяни мали можливість реалізувати своє конституційне право на участь у всеукраїнському референдумі”.
Пряма трансляція заходу за лінком.
Закон “Про всеукраїнський референдум” було ухвалено 6 листопада 2012 року. Він готувався без залучення експертів і громадськості, суперечив Конституції України та міжнародним стандартам. З метою його скасування і прийняття якісно нового Закону “Про всеукраїнський референдум” у 2013 році було створено Коаліцію громадських організацій “За чесний референдум”. У грудні 2014 року за підтримки Коаліції 57 народних депутатів України увійшли з поданням до Конституційного Суду щодо визнання Закону неконституційним. Рішення у справі було прийнято Конституційним Судом України 26 квітня 2018 року.
Для скасування Закону “Про всеукраїнський референдум” влітку 2013 року громадянське суспільство підготувало відкрите конституційне подання. 1 грудня 2014 року його внесли до Конституційного Суду новообрані на той час народні депутати.