Норвегія – великі можливості для людей з інвалідністю
Норвегія, реалізовуючи політику щодо зайнятості осіб з інвалідністю, визначає пошук шляхів для працевлаштування пріоритетним заходом з підтримки громадян з особливими потребами. Підтримка зайнятості ...
Додано:
Vitaliy Drobotun
Норвегія, реалізовуючи політику щодо зайнятості осіб з інвалідністю, визначає пошук шляхів для працевлаштування пріоритетним заходом з підтримки громадян з особливими потребами. Підтримка зайнятості та супроводу на робочому місці людей з інвалідністю реалізується на загальнонаціональному рівні. За надання таких послуг відповідає Агентство зайнятості та соціального забезпечення (NAV), яке було створене шляхом злиття Державної служби зайнятості, Національної страхової адміністрації та муніципальних служб соціальної допомоги. Агентство має свої філії по всій країні.
Системи квот для працевлаштування людей з інвалідністю в Норвегії немає, але показник зайнятості таких людей є достатньо високим та складає 45-48% (203 900 осіб).
Діяльність Агентства зайнятості та соціального забезпечення фінансується з державного бюджету через Міністерство праці та соціальної політики. Люди з інвалідністю, які шукають роботу, і працездатність яких знижена на 50% і більше через хворобу, травму або інші обмеження, отримують виплати за результатами оцінки ступеня їхньої працездатності. Такі виплати покривають витрати на проживання та призначаються особам з інвалідністю, які навчаються на курсах підготовки або беруть участь у заходах з пошуку роботи, на які вони були направлені Агентством. Особи, які шукають роботу, можуть одночасно отримувати пенсію з інвалідності та зарплатню.
Для того, щоб мати право на послуги з підтримки зайнятості, потрібно лише бути особою, яка шукає роботу. Ступінь інвалідності оцінюється співробітниками Агентства після чого за необхідності особу направляють у службу підтримки зайнятості до спеціаліста із супроводу.
Ключовими установами у сфері підтримки зайнятості та супроводу на робочому місці в Норвегії є:
- Агентство зайнятості та соціального забезпечення;
- Провайдери послуг на ринку праці та їхні філії, Асоціація компаній з реабілітації (Attføringsbedriftene);
- Кооперативи на ринку праці («майстерні» для людей з інвалідністю, Vekstbedrifter) та їхні філії, Національна федерація компаній, що надають постійні робочі місця, адаптовані під потреби працівника (ASVL);
- Норвезька національна організація з питань підтримки зайнятості (F-AB)
Відділи з підтримки зайнятості зазвичай працюють у структурі та під керівництвом провайдерів послуг на ринку праці та кооперативів на ринку праці («майстерень»). Особи, які шукають роботу, можуть отримати у відділах з підтримки зайнятості допомогу особистого спеціаліста із супроводу на робочому місці. Максимальний термін такої допомоги становить 3 роки, але в деяких випадках він може бути подовжений (для колишніх пацієнтів психіатричних лікарень або ув’язнених, що мають право на таку допомогу) ще на 3-5 років. Протягом цього часу спеціаліст із супроводу може надавати індивідуальну підтримку на будь-якому етапі пошуку роботи та працевлаштування.
Для заохочення роботодавців в сфері працевлаштування громадян з інвалідністю в Норвегії передбачені наступні види підтримки:
- Субсидія на працевлаштування (фіксована субсидія – 60% зарплатні впродовж трьох років, нефіксована субсидія – 75% протягом першого року та 66% кожного наступного року з моменту працевлаштування осіб з інвалідністю).
- Допомога для адаптації (tilretteleggingstilskudd) – субсидія для компенсації витрат на пристосування робочого місця під потреби працівника з інвалідністю.
- Гарантія на адаптацію (tilretteleggingsgaranti) – офіційна гарантія того, що людина з інвалідністю та роботодавець отримають всю необхідну допомогу від Агентства зайнятості та соціального забезпечення (тобто, одного зі співробітників Агентства призначать відповідальним за це).
Стаття була підготовлена за сприяння Європейського Союзу та Міжнародного фонду «Відродження» в рамках проекту «Громадська синергія» під егідою Української сторони Платформи громадянського суспільства Україна-ЄС. Зміст цієї статті є виключною відповідальністю ГПО «Права людини» і не обов’язково відображає точку зору Європейського Союзу та Міжнародного фонду «Відродження».