Нові правила закупівель: що зміниться для комунальних підприємств Тернополя

Верховна Рада України прийняла зміни до Закону України “Про публічні закупівлі”. Усі закупівлі міських рад та комунальних підприємств від 50 тисяч  гривень повинні відбуватися за тендером. А ще ...

Додано:
Marichka

закон
Нові правила закупівель: що зміниться для комунальних підприємств Тернополя

Верховна Рада України прийняла зміни до Закону України “Про публічні закупівлі”. Усі закупівлі міських рад та комунальних підприємств від 50 тисяч  гривень повинні відбуватися за тендером. А ще система Prozorro автоматично визначатиме штучно занижені ціни. Наскільки перспективними є нововведення та як вплине Закон на роботу комунальних підприємств – далі у статті.

 

Про що говорить закон?

Нова редакція Закону, за який у вересні проголосувала Верховна Рада, вступить у дію із 19 квітня 2020 року. Саме з цього часу проведення закупівель у сумі 50-200 тис. грн (для товарів чи послуг) або від 50 тис. до 1,5 млн грн (для виконання робіт) проводитимуться за спрощеною процедурою. Раніше закупівлі через систему Prozorro проводились сумою від 200 тисяч для товарів і послуг. Зміни відбулись в процедурі торгів: для проведення тендеру за спрощеною процедурою достатньо лише одного учасника, при зміні тендерної документації замовник зобов’язаний продовжити прийом заявок як мінімум на 2 дні, а договір із переможцем укладається протягом 20 днів.

 

Система Prozorro реагуватиме на занижені ціни автоматично. Замовник бачитиме пропозиції, у яких зазначена занижена ціна, а учасник торгів протягом одного дня повинен надати цьому вчинку пояснення. Звісно, існують ризики про свідоме завищення ціни у тендерах, щоб дискваліфікувати когось у торгах, але великої загрози вони не створюють. Якщо цінові пропозиції для усунення “конкурента” будуть свідомо завищувати, то зросте ризик перевищення учасниками тієї ціни, яка зазначена в оголошенні. За такої умови продаж не відбудеться, бо пропозиції не відповідатимуть умовам оголошення. Аномально низька ціна формується шляхом арифметичних дій пропозицій учасників: система визначає таку пропозицію, якщо вона на 30 % нижча від пропозицій інших учасників.

 

Оскаржити рішення замовника тепер можна буде, навіть якщо дискваліфіковано усіх учасників торгів, відкликати скаргу – ні. Антимонопольний комітет розглядає отриману скаргу протягом 10 днів, в окремих випадках – до 20 днів. Учасник, якого визнали переможцем, протягом 10 днів від моменту публікації повідомлення про намір укласти договір має надати документи, що підтверджують відсутність підстав для відхилення його пропозиції. Після підписання договору може збільшити ціну за одиницю товару до 10 % не частіше як 1 раз на 90 днів, якщо така зміна не призведе до збільшення суми самого договору. Винятками є лише закупівлі газу, бензину, дизельного пального та електричної енергії.

закупівлі

 

 Які зміни чекають  на комунальні підприємства?

Зміни, які діятимуть з наступного року, також стосуються комунальних підприємств. Як пояснив Юрій Кузько, виконавчий директор Центру громадського моніторингу та досліджень: “Нововведення звісно не спрощують процедуру закупівель. Зниження порогів стосується і звичайних підприємств, і монополістів. Якщо якісно планувати роботу у сфері закупівель, проблем у підприємства не буде. Закупівлі товарів і послуг на суму до 200 тисяч, а виконання робіт до 1,5 мільйона будуть проходити за спрощеною процедурою, торги вважатимуться такими, які відбулися, навіть тоді, якщо участь у них брав один учасник. Крім цього, діятиме електронний каталог – систематизована база актуальних пропозицій, де замовник може підібрати постачальника, якщо сума угоди до  200 тисяч гривень, яку можна застосовувати замість спрощеної процедури.

Закупівлі комунальними підприємствами здійснюються згідно річного плану закупівель, який потрібно оприлюднити у системі Прозоро протягом п’яти робочих днів з моменту його затвердження. Річний план має містити інформацію про замовника, назву предмета закупівлі, його очікувану вартість, код економічної класифікації видатків бюджету, вид закупівлі та орієнтовний початок проведення. 

Якщо підприємство при закупівлях укладає рамкові угоди (договір з кількома постачальниками), то потрібно зазначати термін дії угоди, сторону рамкової угоди, очікувану вартість закупівель в межах дії угоди.

Зміни до Закону України “Про публічні закупівлі” знижують суму для проведення публічних торгів, створюють нові механізми (електронний каталог, фіксування  аномально низької ціни) регулювання, а у сфері комунального господарства підвищують прозорість його роботи.

На сьогодні у 5-ти містах України, серед яких Тернопіль, Кропивницький, Рівне, Чернівці та Богуслав, в рамках проєкту який виконує Інститут висвітлення війни та миру (IWPR) за підтримки МЗС Королівства Норвегії здійснюється аналіз комунальних підприємств. Навесні громадські активісти презентуватимуть результати прозорості та публічності КП, загальноміські рейтинги згідно з вимогами законодавства України та кращих практик. Дослідження відбувається відповідно до Методології дослідження публічності комунальних підприємств, що розроблена в рамках проєкту “Центр громадського контролю “Дій” громадською організацією “Центр громадського моніторингу та аналітики”.

                                        Марічка Карабин,

журналістка ГО “Центр громадського моніторингу та аналітики”


 

Останні публікації цього розділу:

«Сексуальність: асексуальність, моногамія, поліаморія»: новий випуск просвітницького подкасту від «Феміністичної майстерні»

Медіаграмотність — це свобода: в Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації

Свобода слова і відповідальність: чи потрібні правила соцмережам?

Родичі бранців Кремля розповіли експертам Crimea Global про злочини РФ проти цивільних українців

«Як трагедія Голодомору резонує в сучасній війні»: науковці обговорили історію, пам’ять та виклики сьогодення

В Україні триває Європейський тиждень тестування на ВІЛ та вірусні гепатити: як потурбуватися про своє здоров’я