Освітяни на шляху протидії проблемі насильства в школах
В Міністерстві освіти і науки України, освітяни з різних регіонів України та громадські організації шукають нові шляхи розв’язання проблеми насильства в загальноосвітніх навчальних закладах. Про це ...
Додано:
Мамалига Ганна
В Міністерстві освіти і науки України, освітяни з різних регіонів України та громадські організації шукають нові шляхи розв’язання проблеми насильства в загальноосвітніх навчальних закладах. Про це говорили під час конференції «Попередження насильства щодо дітей та створення безпечного, доброзичливого та вільного від насильства середовища в навчальних закладах», що відбулась в Міністерстві освіти і науки України, 25 листопада (перший день акції «16 днів проти гендерного насильства»).
«Сьогодні вирішення проблеми полягає в одномоментності зусиль – маємо кричущий випадок і намагаємось на нього реагувати, шукати винних. Ми ж говоримо про необхідність довгої, тривалої і найголовніше спільної роботи, для того щоб ситуація змінилась» – зазначає Олена Соловйова, дитяча психологиня та тренерка Жіночого консорціуму України, презентуючи Методичні рекомендації «Організація роботи з розв’язання проблеми насильства в загальноосвітніх навчальних закладах».
«Аналіз проблеми насильства в школі, який проводить Жіночий консорціумом України, на початку роботи з навчальними закладами говорить про те, що діти, вчителі та вчительки зазвичай асоціюють з проявам насильства лише тяжкі випадки, такі як побиття, сексуальне насильство. Проте завжди важким формам насильства передують легкі: образи, використання прізвиськ, неприємні дотики до тіла, тощо. Другою виявленою проблемою, є те, що лише молодша школа розглядає вчителя та вчительку, як людину до якої вони можуть звернутися якщо стали свідком насильства. Проте у середній та старшій школі цей рівень довіри падає. Однією з причин може бути те, що учнів та учениць оточує багато вчителів та вчительок і вони не знають хто саме може їм допомогти. В той же час, самі вчителі та вчительки говорять про те, що вони потребують знань та навичок, яким чином допомогти дітям, створити дружню атмосферу в класі. Тому дуже важливою є підвищення компетентності вчителів і вчительок та збільшення рівня довіри до них» – говорить Євгенія Дубровська, дитяча психіатриня та тренерка Жіночого консорціуму України, презентуючи аналіз «Допомога якої потребують вчителі та вчительки у розв’язанні проблеми насильства в школі», що був проведений у 2009 та 2013 роках.
Жіночий консорціум України почав співпрацювати з чотирма школами у пілотному проекті зі створення безпечного середовища у школі в 2013 році. «Ми змінились! Саме системність направлення зусиль, планування дій та активна роль активної команди школи (названою АБВГД-група) допомогли школі налагодити систематичну та практичну роботу в напрямку попередження насильства та створення безпечного середовища в школі» – ділиться своїм досвідом Тетяна Діхтярук, соціальна педагогиня Шевченківської школи Броварського району Київської області(одна з пілотних шкіл проекту).
Альона Кривуляк та Вероніка Андрієнкова, представниці Ла Страда -Україна ознайомили учасників конференції із аналізом звернень дітей на Національну гарячу лінію з питань щодо насильства та висвітлили питання щодо розвитку компетенцій, необхідних шкільним працівникам та працівницям, для протидії насильству.
«Учнів та учениць потрібно навчити конструктивно розв’язувати конфлікти» – зазначила Вероніка Андрієнкова під час презентації методичних матеріалів «Розбудова миру. Профілактика і вирішення конфлікту з використанням медіації: соціально-педагогічний аспект», які допоможуть вчителям та вчителькам стати медіаторами, які сприятимуть конструктивному розв’язання конфліктів серед дітей.
Ніна Березіна, головний спеціаліст відділу позашкільної освіти,виховної роботи та захисту прав дитини Міністерства освіти і науки України, звернула увагу, що у 2014 році був затверджений новий порядок розгляду звернень та повідомлень з приводу жорстокого поводження з дітьми. Міністерство освіти і науки постійно працює над рекомендаціями щодо попередження насильства в школах. «Дуже прикро чути, що рекомендаціям міністерства недостатньо приділяється уваги, і вчителі та вчительки залишаються безпорадні перед проблемою».
Фахівчині Інституту соціальних досліджень ім.О. Яременко ознайомили присутніх із результатами міжнародних досліджень учнівської молоді, що стосуються вживання молоддю алкоголю та наркотиків, а також здоров’я та поведінкової орієнтації учнівської молоді. Презентуючи інформаційний ресурс «Центр знань», Наталія Нахабич зазначила, що опубліковані матеріали будуть корисні вчителям зокрема для профілактики насильства в школі. Проблема кібербулінгу є надзвичайно актуальною на яку дорослим необхідно звертати увагу. Ганна Шведова вказала на те, що кібербулінг може призвести до депресії , небажання йти до школи, знервованості при отриманні повідомлень. Тому дуже необхідною є робота з постраждалими від кібербулінгу, а також і з кривдниками.
Дуже важливим у попередження насильства, в особливості сексуального насильства, для дитини є навичка безпечної поведінки та вміння захистити себе. Саме на це звернула увагу Тетяна Цюман, представниця Українського фонду “Благополуччя дітей”. Школа як невід’ємний компонент оточуючого середовища дитини здатна не тільки захистити, а і дати життєво необхідні знання, які допоможуть дитині уникнути небезпеки у взаємодії з іншими.
«Тут, сьогодні, зібрались саме ті люди, які можуть поширювати знання і зробити вклад, в розбудову суспільства і побудову такого світу де кожна людина не зважаючи на свій вік, буде почуватися гідною» – підсумовує Оксана Москаленко, координаторка програми захисту прав дитини Жіночого консорціуму України.
Конференція «Попередження насильства щодо дітей та створення безпечного, доброзичливого та вільного від насильства середовища в навчальних закладах» організована Міністерством освіти і науки та Жіночий консорціум України за фінансової підтримки Save the Children від Шведського агентства з міжнародного розвитку SIDA.