Перші результати впровадження шкільного бюджету у Зимнівській громаді на Волині

Чи потрібно залучати молодь до змін у громаді та до співпраці з органами місцевого самоврядування? Наша відповідь – однозначно, так. Адже у молоді завжди є багато цікавих ідей та не бракує ...

421984132_777931571035842_675105995011540371_n
Перші результати впровадження шкільного бюджету у Зимнівській громаді на Волині

Чи потрібно залучати молодь до змін у громаді та до співпраці з органами місцевого самоврядування? Наша відповідь – однозначно, так. Адже у молоді завжди є багато цікавих ідей та не бракує ініціативності. 

Тому у рамках проєкту «Вдосконалення урядування, орієнтованого на громадян, на Волині», за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» в Зимнівській громаді вирішили працювати над тим, аби розкрити потенціал молоді. Для цього вирішили організувати шкільний бюджет участі. 

Під час його реалізації учні пройшли низку тренінгів з написання проєктних заявок та навчились проводити інформаційні кампанії. Це викликало стільки ентузіазму, що молодь з різних шкіл почала брати участь у інших конкурсах з написання проєктів. Сільська рада, побачивши зацікавлення учнів роботою місцевого самоврядування, вирішила проводити у громаді дні молоді, у рамках яких діти регулярно приходитимуть на зустрічі з головою та працівниками сільської ради.

Проєкт ще в розпалі: на початку нового навчального року відбудеться презентація та голосування за запропоновані школярами ініціативи. Але навіть станом на зараз громада відчуває вплив та зрушення у налагодженні владно-громадської співпраці. Детальніше про них читайте у матеріалі Волинського Інституту Права.

Уперше Зимнівська громада організувала бюджет участі буквально напередодні повномасштабного вторгнення. На жаль, через війну цю ініціативу призупинили. Однак, завдяки конкурсу сільська рада отримала цінний досвід і зрозуміла, що громадськості такі інструменти цікаві. Також у сільраді помітили тенденцію – більшість поданих проєктів стосувались молоді. Це наочно продемонструвало, наскільки місцева молодь зацікавлена у тому, аби творити зміни в громаді.

Тож у рамках проєкту «Вдосконалення урядування, орієнтованого на громадян, на Волині», в громаді вирішили – треба організувати шкільний бюджет участі. Згідно з умовами, учні шести шкіл Зимнівської громади повинні запропонувати свої ініціативи, як можна покращити їхні навчальні заклади. Після цього відбудеться загальношкільне голосування, за підсумками якого переможців профінансує сільська рада. Дві школи, в яких більше 200 учнів, отримають по 20 тис. грн, а школи з меншою кількістю учнів отримають по 6 тис. грн.

«Ідея не лише у тому, аби, грубо кажучи, поставити лавку або закупити якийсь інвентар. Головне – залучити молодь до процесу прийняття рішень, показати, що це можна робити на прикладі громади. Таким чином молодь усвідомить, що на багато процесів вона може впливати», – пояснює керівниця ГО «Зимне» Юлія Степанюк.


Реалізація проєкту стартувала з низки навчань. Учні шести шкіл громади пройшли декілька тренінгів про те, як писати проєктні заявки, як вести інформаційні кампанії. Також учасників проєкту детально консультував Олексій Коваленко – національний експерт з питань розвитку цифрової учасницької демократії проєкту Офісу Ради Європи в Україні. Завдяки цим консультаціям у громаді з’явилось чітке розуміння, як саме необхідно впроваджувати ініціативу. Після цього розпочалась безпосередня робота над ініціативами. 

«Учні зібрали збори шкільної спілки, – розповідає заступниця директора школи села Хмелівка Зимнівської громади Лариса Цаль. – Були пропозиції з різних класів. Діти працювали групками, малювали на плакатах, обговорювали свої ідеї, визначили, які можливості є, що нам треба докупити, хто може взяти на себе відповідальність. Були розприділені обов’язки і діти працювали командами».

Тренінги та робота над пропозиціями настільки змотивували учнів, що паралельно вони брали участь у інших ініціативах з написання проєктів. Таким чином, чимало школярів за короткий проміжок часу освоїли основи проєктного менеджменту. 

«Учні нашої громади вже взяли участь у школі проєктного менеджменту обласної Малої Академії наук, також взяли участь у хакатоні Волинь-Тімс, де теж треба було писати грантові заявки. Вони так надихнулись цими всіма навчаннями, що тепер беруть участь у різних проєктах», – зауважує Юлія Степанюк.


Наприкінці навчального року учні розробили свої ініціативи. Маючи проєкти, вони вирушили на зустріч з головою громади В’ячеславом Католиком та іншими працівниками сільської ради, аби поговорити про свої проєкти та більше дізнатись про роботу органів місцевого самоврядування.

Того дня учні зрозуміли, що уявлення «недосяжну» владу, яка не хоче слухати жителів – це стереотип. 

«Є таке уявлення, що з головою сільською ради просто неможливо побачитись, бо він важлива і зайнята людина. Тому трішки страшно було їхати на зустріч. Але як приїхали, він сидів з нами за одним столом, ми спілкувались з ним, як і з будь-ким іншим. Все було чудово», – розповідає Антоніна Лех, учениця гімназії села Микуличі. 

«Як їхала сюди, то дуже хвилювалась, – зізнається ще одна учасниця зустрічі, Уляна Савюк, учениця ліцею села Льотниче. – Але як приїхала, то одразу заспокоїлась. Після розмови з головою з’явилось ще більше ідей і хочеться ще більше всього робити».

Спілкування з учнями надихнуло і працівників сільської ради. Після цієї екскурсії вирішили зробити такі зустрічі гарною традицією.

«Поки це було раз, ми вирішили, що робитимемо двічі на рік, восени та навесні. Молодь зі всіх шкіл приїжджатиме у сільраду, де їм проводитимуть екскурсії. Також учні спілкуватимуться з головою громади, потім з керуючою справами виконавчого комітету, а ще вони матимуть змогу попрацювати у будь-якому відділі сільської ради: подивитись, як це все функціонує, попити чаю з головою, поспілкуватись, поставити прямі запитання», – пояснила Юлія Степанюк.

Учнівські ініціативи в рамках шкільного бюджету вже напрацьовані. Конкурс оголосять на початку нового навчального року, а після онлайн-голосування буде обрано переможців. Відібрані проєкти реалізують у 2025-му році.

«Я вірю в те, що реалізовуючи такі проєкти, діти налаштують себе на проєктну діяльність і будуть розуміти її суть. Ну і відчути перші спільні результати – це теж дуже важливо», – підсумував голова Зимнівської громади В’ячеслав Католик.


Цей матеріал створено ГО «Волинський Інститут Права» в рамках гранту «Вдосконалення урядування, орієнтованого на громадян, на Волині», який став можливим завдяки Агентству США з міжнародного розвитку (USAID) та щирій підтримці американського народу через Проєкт USAID «ГОВЕРЛА». Зміст цього матеріалу не обов’язково відображає погляди USAID та Уряду США.


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Залучено 1 150 000 грн: Громадський офіс відновлення презентує успіхи Березнегуватської громади 

У Новогуйвинській громаді стартував молодіжний обмін в межах програми «ВідНОВА:UA»

Проєктний підхід — не джин з лампи. Чернівецький офіс U-LEAD організував захід для голів громад Буковини

Виявлення можливостей використання спадщини для економічного розвитку малих громад

Завершується конкурс на навчання в Українській миротворчій школі

Шлях реінтеграції: 92 ветерани/ки завершили сертифікатну програму з урядування