Підсумкові матеріали річного проекту з реформування систем теплозабезпечення

Вашій увазі пропонуються матеріали чотирьох навчально-тренувальних семінарів, підсумковий звіт проекту з описом проблематики та рекомендацій з пошуку шляхів вирішення проблем. Особливим результатом ...

Додано:
Ivan Kulchytskyy

New logo polska pomoc proekt
Підсумкові матеріали річного проекту з реформування систем теплозабезпечення

Вашій увазі пропонуються матеріали чотирьох навчально-тренувальних семінарів, підсумковий звіт проекту з описом проблематики та рекомендацій з пошуку шляхів вирішення проблем. Особливим результатом проекту є наявність розрахункових інструментів (моделей), які дозволяють провести інвентаризацію наявного стану будівель та систем їх теплозабезпечення та прорахувати техніко-енергетичну і фінансово-економічну ефективність різних варіантів модернізації і розвитку.

У 2015 році Інститут Енергетики (м.Варшава, Республіка Польща) у співпраці із Львівським центром науки, інновацій та інформатизації та ГО «Агенція Європейських Інновацій» (м.Львів, Україна) реалізували проект «Зміцнення потенціалу органів державної влади та місцевого самоврядування України щодо реалізації рішень з підвищення енергоефективності та просування відновлювальних джерел енергії у сфері комунального теплозабезпечення з особливим акцентом на будинки громадського призначення  та багатоквартирні будинки». Проект був реалізований за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Республіка Польща в рамках програми «Польська допомога для розвитку 2015».

New logo polska pomoc proekt

Мета проекту – допомога органам державної влади та місцевого самоврядування України щодо набуття практичних знань і навичок раціонального управління системами централізованого теплопостачання у місті, районі та області, в т.ч. ефективного використання відновлювальних джерел енергії з врахуванням потенціалу отримання біогазу з каналізаційних очисних споруд та міських звалищ.

В рамках проекту відбулося чотири навчальних семінари у яких взяли участь представники державних адміністрацій та органів самоврядування, теплоенергетичних підприємств, наукових установ і організацій Західної України.

Підсумковий звіт проекту 

Під час першого семінару ««Практика раціонального управління теплоенергетикою на рівні міста, району і області, в тому числі з використанням відновлюваних джерел енергії», який відбувся 23-24.04.2015 у м. Львові, учасники отримали знання у сфері юридичних вимог до планування розвитку енергетики на місцевому рівні з урахуванням місцевого плану, концесій, екологічних та інших норм, локальних джерел енергії. Учасникам дізналися про досвід у сфері процесу розробки плану теплопостачання на рівні міста та воєводського самоврядування в Польщі.

На другому семінарі «Перевірка реального балансу споживання мережевого тепла для опалення, постачання гарячої води та інших носіїв для вибраних типів міської забудови», який відбувся 30.06-01.07.2015 у м. Львові, сформульовано результати спрямовані на розробку плану практичних заходів у містах України, та пропозиції, що стосуються потреб модифікації моделювання. Проведено аналіз потреб та можливості модифікації структури моделі UKREPOL, а також створення інших інструментів співпраці з моделлю UKREPOL у створенні теплової карти міста.

Метою третього семінару «Інвентаризація комунальних ресурсів міста», який відбувся 28-29.09.2015 у м. Львові, була навчання українських фахівців процесам інвентаризації ресурсів комунальних будинків та житлового сектору з використанням моделі UKRE-iKOM.

У ході четвертого семінару «Планування потреб у теплі з використанням інструментів моделювання сценаріїв розвитку», який відбувся 23-23.11.2015 відбулася розробка цільової теплової карти для різних сценаріїв модернізації локальної теплоенергетики в обраних українських містах з використанням демонстраційних моделей UKRE-iKOM, UKREPOL i UKRE-DEM.

Матеріали всіх чотирьох семінарів

Досвід реалізації проекту дозволяє сформулювати висновки та рекомендації, використання котрих може забезпечити поступове покращення стану теплоенергетики в Україні.

  1. Обов’язковою умовою для початку дій, метою яких є економія теплової енергії в Україні є поступове впровадження обліку тепла. На даний час у більшості будинків платежі за тепло нараховуються в залежності від площі. У такій ситуації немає економічного стимулу для заощадження тепла.
  2. Обов’язковою умовою, що має передувати реалізації заходів з термомодернізації, є проведення інвентаризації вже існуючих ресурсів комунальних будинків, з урахуванням елементів енергетичної характеристики, що дозволить оцінити, які саме заходи варто реалізовувати.
  3. Заходи з термомодернізації мають проводитися організовано. Заходи, які проводять індивідуальні користувачі, часто є неефективними. Вони забезпечують ілюзорну фінансову вигоду для окремих користувачів, проте є шкідливими з точки зору теплоенергетичної системи як одного цілого.
  4. В Україні необхідно провести ґрунтовну термомодернізацію існуючих комунальних будинків, метою якої буде підвищення їх термозахисту. Відповідно до вимог законодавства Європейського Союзу, насамперед слід провести термомодернізацію будівель громадського використання (тобто будівель, які утримуються з коштів місцевих та державного бюджетів).
  5. Необхідним є негайне і постійне підвищення свідомості усіх учасників ринку тепла, тобто органів державної влади і місцевого самоврядування, виробників та дистриб’юторів тепла і споживачів (установ і мешканців) щодо необхідності проведення заходів, скерованих на підвищення ефективності у всьому ланцюжку теплопостачання, з підкресленням значимості термозахисту будинків. Без таких заходів споживачам тепла буде складно заплатити за значне зростання затрат на теплопостачання, що випливатимуть зі зростання ціни тепла. Проте це зростання є необхідним з огляду на величезні потреби модернізації та розвитку теплоенергетичної інфраструктури, яку не відновлювали протягом багатьох років.
  6. Необхідним є постійне підвищення свідомості користувачів комунальних будинків та представників місцевої влади щодо необхідності проведення заходів, скерованих на зниження споживання теплової енергії у будинках, та щодо вигоди, яка випливає з таких дій.
  7. В Україні необхідно запровадити нові правові норми, які забезпечують раціональне енергетичне планування на місцевому рівні.
  8. Створені у рамках проекту демонстраційні розрахункові інструменти для інвентаризації комунальних ресурсів міста, розробки спрощеної енергетичної, будівельної і просторової характеристики ресурсів міста, укладення балансу споживання та постачання тепла, можуть послужити українським органам місцевої влади як приклад системного, впорядкованого підходу до модернізації теплоенергетичних систем міста і ефективного проведення модернізації української теплоенергетики на місцевому рівні.

Якщо Ви зацікавлені в отриманні розрахункових моделей UKRE-iKOM, UKREPOL i UKRE-DEM та їх випробовуванні на практиці, то рекомендуємо звернутись з відповідним електронним листом до координатора проекту з української сторони п.Івана Кульчицького, e_mail: [email protected], тел. +38 050 9292 396

 


Тематика публікації:          

Останні публікації цього розділу:

Родичі бранців Кремля розповіли експертам Crimea Global про злочини РФ проти цивільних українців

«Як трагедія Голодомору резонує в сучасній війні»: науковці обговорили історію, пам’ять та виклики сьогодення

В Україні триває Європейський тиждень тестування на ВІЛ та вірусні гепатити: як потурбуватися про своє здоров’я

Результати опитування: як в Україні змінюється споживання тютюнових та нікотинових виробів

Результати дослідження держзакупівель при будівництві укриттів на базі освітніх закладів Херсона

Волонтери допомагають дітям із Солоницівської громади