Поговоримо про фундамент або як правильно визначити проблему громадської ініціативи

Вирішили зробити щось корисне для розвитку вашої громади, почали працювати, але чомусь не вдалося досягнути реальних результатів? Звісно причин такій ситуації може бути багато. У цьому матеріалі ми ...

титульна – копія
Поговоримо про фундамент або як правильно визначити проблему громадської ініціативи

Вирішили зробити щось корисне для розвитку вашої громади, почали працювати, але чомусь не вдалося досягнути реальних результатів? Звісно причин такій ситуації може бути багато. У цьому матеріалі ми зупинимося на одній із них – помилково визначеній проблемі. Часто саме це стає каменем спотикання для багатьох активістів, адже коли ви чітко не знаєте для чого ваша ініціатива, тоді все піде шкереберть.

Як правильно визначити проблему? Насамперед, треба обрати конкретну групу людей, яких вона турбує. Наприклад, говорячи молодь – маємо розуміти, це про всіх і ні про кого, а от старшокласники громади – чітко та зрозуміло. Далі, потрібно знати, що саме їх турбує.

«Часто так буває, що проблема схожа на пакет з пакетами. Тобто, якщо уважно проаналізувати, то з неї можуть випливати й інші проблеми. Щоб ваша ініціатива була результативною, треба побачити «кожен пакет», а потім займатися подоланням тої проблеми, яку найбільш реально вирішити саме вам та вашим однодумцям» – зазначає експерт Віктор Артеменко, який має багаторічний досвід у тому, як зібрати та згуртувати групу людей навколо ідеї змін та перетворити її у конкретний план дій.

Віктор Артеменко

Минулого тижня, 2 та 3 липня, він відвідав Луцьк у ролі тренера Школи адвокації та партисипації. Мета заходу – покращити знання представників команд (активістів та посадовців) шести волинських громад щодо реалізації громадських ініціатив.

учасники школи

«Одна з команд на початку заходу допустила певні помилки у визначені проблеми. По завершені першого дня вони підійшли і кажуть, що не знають як далі працювати. Ми почали розбиратися і виявилося, що вони зразу були націлені на конкретне рішення (створення молодіжного простору), але не змогли чітко пояснити для чого воно. Просто треба, щоб було. Але було, щоб що? Коли ми кажемо про результат, але не можемо знайти до чого його пристосувати – це помилка, яку часто допускають активісти та представники влади» – зауважує Віктор Артеменко.

Експерт додає, що врешті решт ця команда вирішила закцентувати увагу на організації музичного фестивалю. Оскільки проблема змістовного дозвілля молоді є більш актуальнішою для їх громади.

Дієвий спосіб визначити проблему – запитати в обраної вами групи людей про те, що їх турбує. Дуже важливо, щоб люди говорили не загальними словами (погана екологія), а конкретно зазначали, що їм не подобається (забруднення води місцевим підприємством Х).

«Неймовірно важливо почути думки тих, для кого ми працюємо. Це можуть бути опитування, фокус-групи, круглий стіл або якийсь інший формат. Такі заходи допоможуть оцінити ситуацію з різних сторін і чітко визначити актуальну проблему», – вважає  учасниця Школи адвокації та партисипації, спеціалістка Торчинської селищної ради Алла Ревуцька.

Алла Ревуцька

А ще, для того, щоб розібратися у всіх премудростях проблем, потрібно навчатися.

«Завдяки участі в Школі, на обрану нами проблему (засмічення території Голобської громади її мешканцями) ми подивилися під іншим кутом зору. Це дало можливість краще зрозуміти шляхи її вирішення. Добре, що подібні навчання існують, бо без них треба бути хіба якимось велетнем з вродженими даром», – зазначає представник  ГО «Центр сімейної культури» Ніфонт Омельчук.

Ніфонт Омельчук

Зауважимо, що подібних навчань в Україні відбувається чимало. Щоб дізнатися про них, рекомендуємо системно стежити за інформацією на таких ресурсах, як Гурт та Громадський простір. Але, повернемося до нашої теми.

Отож, щоб не мати проблем з проблемами:

  • треба чітко розуміти конкретну цільову аудиторію та говорити з нею про теми, що її турбують;
  • дрібнити велику проблему на менші і братися за їх вирішення поступово по мірі ваших можливостей;
  • коли задумали зробити щось дієве і круте, запитайте в себе для чого це;
  • здобувайте нові знання завдяки тематичним тренінгам.

Звісно, чітке розуміння проблеми – це не стовідсоткова запорука успішної ініціативи, а тільки перший крок до її реалізації. Водночас, без надійного фундаменту – хати не збудуєш.

Довідково:

Школа адвокації та партисипації відбулася в рамках проєкту «Розбудова соціального капіталу громадських ініціатив в українських регіонах», що реалізується німецькою ГО «Європейський Обмін» та Міжнародним Фондом «Відродження» у партнерстві з регіональними ГО за фінансової підтримки Федерального Міністерства закордонних справ Німеччини.

Проєкт має на меті посилити адвокаційну спроможність громадських ініціатив у Полтавській, Запорізькій, Вінницькій, Тернопільській та Волинській областях шляхом проведення тренінгів, отримання досвіду проєктного менеджменту, доступу до мереж і експертизи, а також обміну кращими практиками з інших регіонів і країн.


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

«Сексуальність: асексуальність, моногамія, поліаморія»: новий випуск просвітницького подкасту від «Феміністичної майстерні»

Медіаграмотність — це свобода: в Україні запустили комунікаційну кампанію з протидії дезінформації

Свобода слова і відповідальність: чи потрібні правила соцмережам?

Родичі бранців Кремля розповіли експертам Crimea Global про злочини РФ проти цивільних українців

«Як трагедія Голодомору резонує в сучасній війні»: науковці обговорили історію, пам’ять та виклики сьогодення

В Україні триває Європейський тиждень тестування на ВІЛ та вірусні гепатити: як потурбуватися про своє здоров’я