Поширеність дитячого куріння в Україні зменшилась на 43% за останні 12 років
15 листопада з нагоди Міжнародного дня відмови від куріння Міністерство охорони здоров’я України, Бюро Всесвітньої організації охорони здоров’я в Україні, Центр громадського здоров’я МОЗ ...
Додано:
smokefreeukraine
15 листопада з нагоди Міжнародного дня відмови від куріння Міністерство охорони здоров’я України, Бюро Всесвітньої організації охорони здоров’я в Україні, Центр громадського здоров’я МОЗ України та ГО «Життя» презентували результати останнього Глобального опитування молоді щодо вживання тютюну (GYTS)[1] в Україні.
Поширеність куріння серед молоді 13–15 років зменшилася на 23% у порівнянні з 2011 р. та на 43% у порівнянні з 2005 р. Проте досі 14,9% підлітків (17,8% хлопців і 12,1% дівчат) вживають тютюнові вироби. Глобальне опитування молоді щодо вживання тютюну проводилося в Україні тричі — у 2005, 2011 та 2017 рр. Інститутом громадського здоров’я ім. О. М. Марзєєва НАМН України.
«Результати опитування демонструють позитивну динаміку за багатьма показниками. Знизилась не тільки поширеність вживання тютюну з 26% у 2005 р. до 14,9% у 2017 р., а й суттєво зменшилася кількість тих, хто зазнав шкоди тютюнового диму в громадських місцях, підвищилась обізнаність молоді про шкідливість куріння» — звернула увагу Ірина Руденко, в. о. начальника Управління громадського здоров’я МОЗ України.
«Позитивні зміни відбулися завдяки важливим законодавчим ініціативам. Найефективнішими були такі нововведення, як заборона курити у громадських місцях, включно із закладами громадського харчування, запровадження графічних попереджень про шкоду для здоров’я на пачках сигарет, заборона реклами, стимулювання продажу та спонсорства тютюнових виробів, підвищення податків на тютюн, а також проведення інформаційних кампаній з протидії курінню, — зазначив Владислав Збанацький, заступник Генерального директора Центру громадського здоров’я МОЗ України.
Проте на сьогодні існує низка нерозв’язаних проблем. Катерина Римаренко, в. о. завідувача відділу з профілактики вживання тютюну та алкоголю Центру громадського здоров’я МОЗ України, звернула увагу на те, що 18,4% дітей 13–15 років є теперішніми споживачами електронних сигарет. Адже продаж електронних сигарет неповнолітнім досі не заборонено на законодавчому рівні. Окрім того, 62,5% дітей звертали увагу на рекламу сигарет у магазинах і кіосках. Джошуа Абрамс, директор програм Євразійського регіону міжнародної організації «Кампанія за майбутнє дітей без тютюну», зауважив, що реклама сигарет у точках продажу є маніпулятивною тактикою тютюнової індустрії, яка спрямована на те, щоб діти поповнювали лави майбутніх курців.
«Від хвороб, спричинених курінням, щодня помирає понад 230 українців. Проте всі ці смерті можна попередити, якщо продовжувати зменшувати доступність тютюнових виробів на державному рівні. Україна вже зробила значний поступ у боротьбі із тютюном, але потрібно докласти ще більше зусиль та сфокусуватися на виконанні усіх положень РКБТ ВООЗ» — підсумувала Наталія Король, фахівець із неінфекційних захворювань Бюро Всесвітньої організації охорони здоров’я в Україні.
Аби покласти край полюванню на дітей, яке здійснюють тютюнові компанії в Україні, та продовжити тенденцію зменшення куріння серед молоді, важливо посилити контроль за дотриманням чинних законів. А також внести зміни до законодавства, які би повністю заборонили рекламу тютюну і зробили всі громадські місця на 100% вільними від куріння.
«Боротьба з тютюнокурінням означає порятунок людських життів. Міжнародні дослідження підтверджують, що кількість курців зменшується після посилення законодавчих обмежень щодо продажу та рекламування тютюнової продукції. Тож, аби й надалі зменшувати поширеність куріння з метою збереження здоров’я українців, влада повинна сприяти прийняттю нових антитютюнових законів № 2820 та 4030а» — прокоментувала Лілія Олефір, виконавчий директор ГО «Життя».
Законопроект № 2820 забороняє продаж ароматизованих сигарет, збільшує площу картинок про шкоду куріння до 65% від поверхні пачки сигарет з обох її боків. Також пропонується заборонити рекламувати й продавати дітям електронні сигарети, буде визначено чіткі вимоги до вмісту і маркування.
Законопроект № 4030а забороняє видиме розміщення сигарет у вітринах магазинів, адже точки продажу використовують для реклами тютюнових виробів. Також передбачено збільшення кількості вільних від тютюнового диму громадських місць.
Довідково
На сьогодні в Україні діє професійний сервіс для допомоги у припиненні куріння. Це «гаряча» телефонна лінія (0-800-50-55-60), яка безкоштовна для дзвінків зі стаціонарних та мобільних телефонів на території України, а також фаховий веб-сайт (www.stopsmoking.org.ua), де розміщено корисну інформацію про відмову від куріння.
Для контактів: Дмитро Купира, менеджер з адвокації ГО «Життя», (095) 465 75 46, [email protected].
[1] https://nccd.cdc.gov/GTSSDataSurveyResources/Ancillary/DownloadAttachment.aspx?ID=3410