Правові засади задля ефективного повоєнного відновлення деокупованих територій України
ВГО «Асоціація сприяння самоорганізації населення» спільно із коаліцією громадських організацій розпочинає реалізацію проєкту «Формування концептуальних та правових засад задля ефективного ...
Додано:
VyacheslavKV
ВГО «Асоціація сприяння самоорганізації населення» спільно із коаліцією громадських організацій розпочинає реалізацію проєкту «Формування концептуальних та правових засад задля ефективного повоєнного відновлення деокупованих територій України» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».
Цей проєкт покликаний відповісти на ключові питання щодо врядування на деокупованих територіях: як формувати та організовувати роботу органів перехідного періоду, як взаємодіяти з місцевими громадами та за яких умов можливо відновити повноцінне місцеве самоврядування. Україна вже сьогодні має напрацьовувати рішення, які враховуватимуть специфіку різних регіонів та забезпечать ефективне відновлення справедливості й демократичних цінностей.
Слід зазначити, що досвід звільнення окупованих територій України засвідчив, що повернення української влади потребує заздалегідь продуманої стратегії. Чим довше триває окупація, тим більше ресурсів, підготовки та комплексної політики потребує відновлення цих регіонів. Відновлення має починатися з інституційного зміцнення публічної адміністрації, яка формує фундамент для ефективного управління і подальших рішень.
«Коли відбудеться деокупація східних областей, держава повинна мати напрацьовані конкретні рішення, механізми та політики щодо звільнених територій. Важливо, щоб був жвавий і відкритий діалог між представниками громадянського суспільства і влади.» зазначає Олексій Орловський, директор програми “Демократія та належне врядування” Міжнародного фонду “Відродження”
Також Україна вже сьогодні стикається з необхідністю розробки перехідної моделі публічної адміністрації, що забезпечить плавний перехід від ведення бойових дій до відновлення мирного життя. Для цього потрібні як законодавчі ініціативи, так і широка суспільна дискусія щодо майбутнього врядування на деокупованих територіях. Упродовж 2023-2024 років Асоціація реалізувала проєкт, спрямований на створення концептуальних і правових засад інституційного відновлення Донеччини та Луганщини. У рамках цього проєкту були проведені аналітичні дослідження, підготовлені рекомендації та розроблений законопроєкт щодо внесення змін до Закону України «Про правовий режим воєнного стану». Ці напрацювання мають стати базисом для розв’язання нагальних викликів.
Важливість адаптації демократичних процедур і принципів децентралізації до умов перехідного періоду є також одним із ключових питань. Водночас, необхідність залучення громадськості, оптимізації адміністративно-територіального устрою та формування ефективної взаємодії між державними структурами і громадянським суспільством залишається пріоритетом. Хоча розробка довгострокових стратегій тимчасово призупинена на державному рівні, це відкриває «вікно можливостей» для громадських ініціатив та впливу на політику в цій сфері.
“Українське законодавство окреслює певну рамку стосунків органів влади та представників громадянського суспільства, і військові адміністрації прифронтових областей цілком можуть нею керуватися. Органи влади мають стати драйвером цього процесу: їм необхідно шукати взаємодію з населенням, що залишилось, з жителями, які виїхали, а в майбутньому – з жителями деокупованих територій, які повернуться. Найбільш слушними для цього можуть бути різні формати консультацій з жителями. Це і різноманітні варіанти громадських обговорень, в тому числі онлайн, і консультаційні опитування, і електронні консультації”, – пояснює Олексій Колесников, голова ВГО «Асоціація сприяння самоорганізації населення».
Отже, за результатами проєкту буде проведено велике аналітичне дослідження, яке дозволить проаналізувати виклики інституційного відновлення деокупованих територій, будуть проведені фахові обговорення результатів дослідження, буде створено проєкти нормативно-правових актів, зокрема зміни до Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» та Закону України «Про правовий режим воєнного стану».